Nemecká automobilka BMW sa rozhodla ešte aktívnejšie orientovať na kľúčové ázijské trhy a na trh v Spojených štátoch, keďže sa ukázalo, že počet záujemcov o jej vozidlá na domácom nemeckom trhu rapídne klesá, a to hlavne o jej luxusné modely. Vážny záujem nemeckej automobilky o zámorské trhy, od ktorého sa očakáva aj výstavba nových závodov v USA a v Číne, však prichádza uprostred kritického obdobia -- štrajku zamestnancov strojárskeho priemyslu vo východnom Nemecku, ktorý ochromil produkciu BMW asi o polovicu. Vedenie spoločnosti sa v tejto súvislosti obáva o produkciu v novom závode v Lipsku, vo východnom Nemecku, do ktorého doteraz investovala polovicu z plánovaných 1,3 mld. eur. Štrajk odborov IG Metall, ktorý sa má skončiť už dnes, sa týkal viacerých závodov na výrobu súčiastok pre automobily, akcia odborárov narušila produkciu vozidiel v západnom Nemecku nielen v prípade BMW, ale doplatila naň aj ďalšia automobilka Volkswagen. Informoval o tom Financial Times.
"Trh pre luxusné vozidlá sa rozrastá, luxusné modely majú na nemeckom trhu asi 40-percentný podiel, avšak napríklad na americkom trhu je stále prevaha bežných osobných vozidiel. Práve táto skutočnosť nás zaktivizovala k tomu, aby sme sa začali zaujímať viac o zahraničné trhy, a to hlavne v oblasti predaja luxusných modelov BMW," uviedol člen správnej rady spoločnosti Michael Ganal.
Podobne ako konkurenčné automobilky, aj BMW v súčasnosti čelí prudkému oslabeniu dopytu na domácom trhu. "Našťastie sme v pozícii, ktorá nám poskytuje široké možnosti rozvoja na zahraničných trhoch," upozornil M. Ganal.
V období od januára do mája tohto roku sa predaj BMW na nemeckom trhu znížil o 8 percent, zatiaľ čo jej predaj na americkom trhu si zachoval stabilnú úroveň po tom, čo v minulom roku zaznamenal 9-percentný vzostup. Dokonca v máji predaj na trhu v USA s počtom 22 500 predaných vozidiel po prvýkrát predbehol domáci nemecký trh. Zároveň v trhovej kapitalizácii (23,8 mld. USD) spoločnosť BMW tromfla v apríli aj americkú automobilku General Motors, ktorej trhová kapitalizácia bola v sledovanom období 20,2 miliardy dolárov.
Hoci súčasné úsilie BMW môže priniesť spoločnosti výsledky, viacerí analytici varujú, že táto stratégia je pre automobilku príliš riskantná vzhľadom na nestálosť výmenného kurzu dolára, ktorý môže výrazne ovplyvniť jej konečné zisky.
Toto riziko by chcelo vedenie automobilky v čo najväčšej zredukovať produkciou priamo na trhoch, kde bude svoje vozidlá predávať. V súčasnosti však BMW vyrába až 70 % svojich vozidiel v Nemecku, hoci doma predá len jedno zo štyroch.
StoryEditor