Letecké spoločnosti British Airways a Air France plánujú zastaviť po takmer 30 rokoch prevádzky lety svetoznámych nadzvukových lietadiel Concorde z dôvodu nízkej ziskovosti. Ako uviedla americká CNN, obe spoločnosti oznámili toto rozhodnutie včera ráno v Londýne a Paríži bezprostredne po tom, ako európske konzorcium Airbus, ktoré lietadlá vyrába, informovalo, že "stroje budú v najbližších rokoch potrebovať omnoho náročnejšiu údržbu". British Airways zareagovali vyhlásením, že takéto investície nie sú schopné vyčleniť v čase, keď aerolínie zaznamenávajú v dôsledku slabnúceho záujmu o svoje služby systematický pokles príjmov. Podľa britskej BBC British Airways zastavia lety 31. októbra, francúzska Air France sa tak rozhodla urobiť už od 31. mája s možnosťou ojedinelých letov do 1. novembra, po tomto dátume však aj francúzske lietadlá Concorde končia.
"Je to koniec jedného z fantastických období svetovej aviatiky, sme hrdí na prevádzkovanie týchto úžasných a jedinečných lietadiel, no rozhodnutie o ukončení činnosti Concorde je v týchto zložitých časoch jediným možným rozhodnutím," uviedol v Londýne šéf British Airways Rod Eddington. Podľa BBC sa bodom zlomu stal 25. júl 2000, keď sa krátko po vzlietnutí z parížskeho letiska Roissy jeden z Concordov spoločnosti Air France zrútil. Na jeho palube vtedy zahynulo 113 ľudí, niekoľko ďalších na zemi. Po zistení, že katastrofu zapríčinila prasknutá pneumatika lietadla, z ktorej kúsok gumy vo veľkej rýchlosti prerazil jednu z palivových nádrží, Briti aj Francúzi urobili na svojich strojoch viaceré úpravy. Len Britov tieto úpravy vyšli na 17 mil. libier. Napriek tomu sa odvtedy počet pasažierov neustále znižoval a Concorde už nedokázal pre letecké spoločnosti zabezpečiť zisk.
Nadzvukový stroj s charakteristickým dizajnom vzlietol prvýkrát v roku 1976 a lietal na trase Paríž -- New York, Londýn -- New York a späť, pričom cena jednej spiatočnej letenky dosahovala niekedy až 10 tis. USD. Let pri dvakrát vyššej rýchlosti oproti rýchlosti zvuku netrval dlhšie ako 3,5 hod., čo využívali hlavne manažéri firiem a rôzne celebrity. Po oslabení svetovej ekonomiky a s ňou aj akciových trhov však mnohé firmy museli skresať výdavky, čo sa odrazilo aj na investíciách do služobných ciest luxusnými lietadlami. Odstavenie siedmich lietadiel British Airways bolo pôvodne naplánované na rok 2009, piatich lietadiel Air France na rok 2007. Napriek tomu, že k tragédii v ich prípade došlo iba raz, nevyhli sa väčším či menším problémom, medzi ktoré patrilo zlyhanie motora, prasknutie okien, chyba na nosovej časti lietadla či odlomenie smerového kormidla, čo po tragédii z roku 2000 nakoniec spečatilo ich osud.
StoryEditor