StoryEditor

Fiat pripravuje radikálnu zmenu stratégie

11.12.2002, 23:00

Zlé hospodárenie talianskej automobilky Fiat si opäť vyžiadalo obete vo vrcholnom manažmente. Kým predseda predstavenstva Gabriele Galateri di Genola v utorok, len po niekoľkých mesiacoch vo funkcii, ohlásil rezignáciu, prezident Paolo Fresco na požiadavku zakladateľskej rodiny Agnelliovcov ešte nie je pripravený odstúpiť a bojuje o svoj reštrukturalizačný balík.
Správna rada talianskeho koncernu počas utorkového búrlivého zasadnutia rozhodla o radikálnej zmene stratégie a o výmene vrcholného manažmentu. Priemyselná dynastia totiž kontroluje 30,4 % najväčšieho koncernu Talianska a obidvom z členov najvyššieho vedenia odoprela svoju dôveru, keďže strata automobilovej divízie 1,4 mld. eur podstatne prevyšuje pôvodné odhady.
Postoj štyroch najväčších talianskych bánk -- Intesa, Unicredito, San Paolo a Capitalia sa však zásadne líši od názoru Agnelliovcov a v spoločnom vyhlásení inštitúcie protestujú proti zmenám vo vedení, ktoré by mohli viesť k porušeniu uzatvorených dohôd.
Okrem toho v utorok vyšlo najavo, že Agnelliovci spolu s milánskou investičnou bankou Mediobanca medzičasom vypracovali nový reštrukturalizačný koncept pre automobilovú divíziu. Jej základ tvorí oddelenie dcérskej spoločnosti Ferrari (vrátane značky Maserati) od značky Alfa Romeo, čím vznikne oblasť drahých športových vozidiel pod vedením Fiat Holding. Umberto Agnelli sa navyše v utorok stretol s premiérom Silviom Berlusconim a finančné kruhy predpokladajú osobný vplyv premiéra prostredníctvom priameho kontaktu s Mediobancou, v ktorej má podiel jeho poisťovacia spoločnosť Mediolanum.
Turín chce pre projekt športových vozidiel získať aj strategického partnera, ktorý sa na novom holdingu bude podieľať aspoň 49 %. Ako sa z nemenovaných zdrojov dozvedel nemecký denník Handelsblatt, Fiat údaje už rokuje s nemeckým koncernom Volkswagen AG. Hoci tieto správy zatiaľ neboli potvrdené, akcionárska štruktúra s menšinovým podielom VW je podľa názoru analytikov nepravdepodobná. A hoci dcérska spoločnosť Audi nedávno potvrdila rokovania s Maserati o technickej spolupráci, ani zďaleka to nenaznačuje vstup VW do Fiatu.
Cieľom celého plánu Agnelliovcov sú úspory a ich úmysel nanovo zadefinuje vzťahy medzi Fiatom a jeho strategickým partnerom General Motors (GM), ktorý má na základe platnej zmluvy právo predať svojich 80 % za trhové ceny. Tento podiel však prepadne, ak Fiat uvoľní Alfa Romeo, hoci namiesto toho môže "zdarma" prepustiť značku Fiat-Auto a tá sa môže spojiť s nemeckou dcérou GM-Opel.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. máj 2024 02:29