StoryEditor

Diaľničné mýto -- naprogramovaný chaos

14.11.2004, 23:00

Navonok zúčastnení prezentujú zhodu, no za kulisami bojujú zodpovední nemeckého ministerstva dopravy a konzorcia Toll Collect s ostrou muníciou. Podľa správy Spolkového účtovného dvora pritom Toll Collect viackrát fauloval. Vo svojej správe uviedol, že Toll Collect v minulosti sčasti systematicky zabraňoval kontrolám vývoja palubných elektronických jednotiek, ktorých úlohou je vysielať informácie o najazdených kilometroch kamiónov po spoplatnených diaľniciach. Informoval o tom časopis Spiegel na podklade správy, označenej ako tajná.
Koaliční odborníci však varujú opozíciu pred pokusmi založiť vyšetrovaciu komisiu a zverejnením správy účtovného dvora, ktorá obsahuje podrobnosti o kalkuláciách konzorcia. "Opozícia si musí vybrať medzi krátkodobou politickou výhodou, ktorú môže z tejto veci vyťažiť, a rizikom zhoršenia pozície vlády v súčasnom arbitrážnom procese o odškodné," povedal pre Spiegel predstaviteľ koalície Günter Weissberger. Podľa jeho slov prvoradou úlohou všetkých zúčastnených je neohroziť peniaze daňových poplatníkov.
Chaos na diaľniciach však podľa expertov hrozí tak či tak. Do polovice októbra totiž bolo do kamiónov zabudovaných 102-tisíc palubných prístrojov, no pre plynulý štart celého systému musí byť jednotkou vybavených 500-tisíc kamiónov. "Ak nebude inštalovaných dostatok palubných jednotiek, nebude možné sa vyhnúť zápcham a dlhému čakaniu pri manuálnych termináloch," varuje minister dopravy Porýnia-Falcka Hans-Artur Bauckhage.
Neistota zavládla aj medzi rakúskymi prepravcami, ktorí neočakávajú bezproblémovú činnosť systému. Kým v rámci rakúskeho systému už pracuje 800-tisíc palubných jednotiek, mnohí prepravcovia už od jari čakajú na dodávku nemeckých prístrojov. "Chaos je naprogramovaný," povedal pre denník Die Presse prezident Združenia prepravy tovarov Rudolf Bauer. Podľa názoru špeditérov diaľničný systém bude spustený nezávisle od dôsledkov, pretože vláda si z politického hľadiska nemôže dovoliť presunúť termín tretíkrát. "Na to, aby človek vedel, že chaos nastane, nemusí byť jasnovidec," povedala šéfka rakúskej špedičnej firmy Gebrüder Weiss Heidegunde Sengerová-Weissová.
Za hlavný problém nemeckého systému považujú odborníci koncepciu dvojitého systému. Kým v Rakúsku sa účtovanie poplatkov uskutočňuje automaticky, v Nemecku je možné platiť cez internet alebo špeciálne terminály. Keďže pri prvých pokusoch zlyhalo automatické účtovanie prostredníctvom palubných jednotiek, do centra pozornosti sa dostáva manuálna forma. Pri platení zrejme preváži práve manuálna forma, pretože palubných jednotiek je príliš málo. Situáciu komplikuje aj fakt, že 3 500 terminálov je naprogramovaných iba na štyri jazyky a nie sú to práve tie, ktoré vodiči kamiónov najviac používajú: nemčina, francúzština, angličtina a poľština. "V Rakúsku sme zistili, že vodiči potrebujú najmä maďarčinu, srbochorvátčinu, češtinu, slovinčinu a turečtinu. Angličtinu využilo iba jedno percento vodičov," hovorí Sengerová-Weissová.
Dvojaké platby prinášajú aj iný problém, a to obrovské náklady na kontrolu. Každý kamión totiž bude potrebné skontrolovať, či a na ktorej trase boli poplatky skutočne zaplatené. Teoreticky sú možné pokuty až do výšky 20-tisíc eur, no spoľahlivosť kontroly je spochybniteľná. Znalci sektora už majú jasnú predstavu o tom, ako to celé bude fungovať. Systém bude z politických dôvodov spustený tak či onak, ale v praxi sa jeho uplatňovanie kontrolovať nebude, pretože je jednoducho nekontrolovateľný. Keďže to pochopili aj prepravcovia, čoskoro sa poplatky nebudú platiť vôbec.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. máj 2024 20:00