Najväčší slovenský výrobca vianočných ozdôb, výrobné družstvo Okrasa Čadca, podľa predbežných výsledkov dosiahne v tomto roku tržby 60 mil. Sk, čo je oproti vlaňajšku o šesť miliónov menej. Hospodárenie družstva negatívne ovplyvňuje silný kurz koruny, Kysučanov však ohrozujú aj čínski výrobcovia. "Sú lacnejší a vytláčajú nás zo zahraničných trhov. Paradoxom je, že v mnohých prípadoch odkopírovali naše vzory. Na náš trh ide len 7 % celoročnej produkcie, čo nám nemôže zabezpečiť ekonomickú stabilitu. Domáci obchodníci si na naše výrobky prihadzujú vysokú maržu a klesá aj kúpyschopnosť obyvateľstva. To všetko má negatívny dosah na ekonomiku podniku," povedala pre HN predsedníčka Okrasy Anna Ostružiarová.
Vianočné ozdoby Kysučania predávajú vo vlastnom veľkosklade v Rakovej, kam chodia nakupovať najmä súkromní obchodníci. Okrem toho ich možno vidieť i na pultoch supermarketov, a to v Tescu, Kauflande alebo v Carrefoure. Vyše 90 % produkcie Okrasa vyváža cez českú firmu Jablonex z Jablonca nad Nisou, predovšetkým do krajín západnej Európy a USA. "Američania odoberajú naše výrobky priamo a v poslednom čase sú na nich aj naše etikety," dodáva A. Ostružiarová.
Výroba vianočných ozdôb je sezónna záležitosť. Začína sa v apríli a trvá do konca októbra, prípadne polovice novembra. Kým družstvo dostane platby od obchodných partnerov, musí sa financovať samo. Podľa vyjadrenia A. Ostružiarovej dosť ťažko sa dá presne odhadnúť produkcia na budúci rok, pričom výroba do zásoby neprichádza do úvahy. Okrasa si nedokáže vytvoriť finančné rezervy na preklenovacie obdobie, preto si musí si brať úvery. V tejto situácii muselo vedenie družstva zrušiť prevádzku v Makove a prepustiť 30 zamestnancov. "Bola stratová. Opäť ju otvoríme v budúcom roku počas sezóny," vysvetlila predsedníčka družstva. V súčasnosti má Okrasa 350 zamestnancov, z toho 90 % žien. Ročne inovuje okolo tisíc vianočných ozdôb. Ako zdôraznila A. Ostružiarová, budúci rok bude ešte ťažší. Zvýšenie cien energií bude mať na družstvo nepriaznivý dosah. "Odrazí sa to vo vyšších cenách našich výrobkov, čo zníži našu konkurenčnú schopnosť," dodala Anna Ostružiarová.
StoryEditor
