StoryEditor

Izomat avizuje stopercentný rast zisku

04.11.2004, 23:00
Podľa finančného riaditeľa Izomatu Alexandra Écsiho firme vychádzajú strategické zámery. Za prvých deväť mesiacov Izomat eviduje zisk pred zdanením približne 174 miliónov korún, čo predstavuje medziročný nárast až 105 percent.

Výrobca izolácií na báze minerálnych vlákien Izomat je jedným z mála podnikov, ktorý roky pozitívne ovplyvňuje zamestnanosť vo vyše 7-tisícovej Novej Bani. Firme sa začalo dariť hlavne po príchode zahraničných investorov v roku 1999, keď sa vlastníkom jednej polovice akcií stal rakúsky koncern Österreichische Heraklit a druhej slovinská spoločnosť Termo Škofja Loka.
Obaja akcionári majú rovnaký, 50-percentný podiel na takmer 500-miliónovom základnom imaní Izomatu. Ich stratégiou pri vstupe do firmy bolo v záujme zvýšenia tržieb a zlepšenia hospodárskeho výsledku zvýšiť výrobnú kapacitu, posilniť proexportný charakter firmy a rozšíriť odbytové trhy. V priebehu predchádzajúcich piatich rokov investovali do modernizácie, nových technológií a logistiky takmer 260 miliónov korún.
Okrem iného doriešili bezodpadovú technológiu výroby. Už dva roky v Izomate pracuje linka na spracovanie a mletie odpadov z výrobného procesu. Zomletý odpad sa mieša s rôznymi spojivami a zlisovaný do kociek až z 50 percent nahrádza vstupné suroviny. Do podobných ekologických projektov chce firma investovať na budúci rok ďalších 22 miliónov korún.
Izomat sa orientuje predovšetkým na výrobu produktov z taveného čadiča, čadičovej plsti a minerálnej vlny, ktoré pod značkou Nobasil poznajú hlavne stavbári. Používajú sa na tepelnú a zvukovú izoláciu. Okrem toho Izomat vyrába pod značkou Agoban aj produkty na hydroponické pestovanie rastlín. Predstavujú asi 5 percent z celkového predaja spoločnosti, pričom záujem o ne prejavuje hlavne zahraničie.
Podľa finančného riaditeľa Alexandra Écsiho strategické zámery firme vychádzajú. Za prvých deväť mesiacov Izomat eviduje zisk pred zdanením približne 174 miliónov korún, čo predstavuje medziročný nárast až 105 percent. O 19 percent sú v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška vyššie aj tržby. Podniku sa tiež podarilo znížiť náklady na výrobu - o 8 percent. "V tomto roku sme sa pritom museli vyrovnať s rastom cien koksu, čo nám prinieslo zvýšenie nákladov o 50 miliónov korún," konštatuje Écsi.

Podnik sa spolieha na vlastné kancelárie
Podiel exportu na predaji Izomatu sa už niekoľko rokov pohybuje okolo 70 percent, pričom manažment jeho pokles nepredpokladá v tomto ani v budúcom roku. Nobasil sa dobre predáva najmä na ruskom trhu, kde podnik umiestňuje 35 percent svojich výrobkov, ale aj v Rumunsku a krajinách EÚ. Spolupráca a vzťahy s odberateľmi v Rusku sú podľa hodnotenia manažmentu dobré, dokonca ich platobnú disciplínu hodnotia ako výbornú. Celú operatívu v tejto krajine zverili vlastnej moskovskej kancelárii. Keďže sa im tento spôsob starostlivosti o zákazníkov osvedčil, rovnakým spôsobom začínajú obchodovať aj v Rumunsku a na Ukrajine. Tieto trhy spolu s Poľskom, Maďarskom a Českom ostávajú v centre záujmu Izomatu. Ako poznamenal finančný riaditeľ, dopyt po produkcii Izomatu rastie so zdražovaním energií.

Vývoj zisku pred zdanením spoločnosti Izomat (mil. Sk)

2000

2001

2003

2003

2004 *

2005 **

59

80

101

102

203

213

* Odhad ** Plán
Zdroj: Izomat, a. s.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
15. november 2024 16:56