Plány amerického producenta vín Constellation Brands a austrálskej spoločnosti BRL Hardy sfúzovať do jednej firmy poukazujú na čoraz lepšie vzťahy medzi výrobcami vín z tzv. nového sveta. Tieto vzťahy by však mohli ohroziť terajšiu dominanciu európskych, najmä francúzskych vín, keďže fúzia vytvorí najväčší vinársky podnik na svete.
Pôvodne sa austrálski vývozcovia vín zameriavali na Veľkú Britániu, v poslednom období však v čoraz väčšej miere smerujú na trhy USA, odkiaľ vytláčajú francúzskych a talianskych producentov. Prvý krok urobila austrálska firma Foster, keď v roku 2000 kúpila kalifornskú vinársku spoločnosť Beringer. Dohoda zdvojnásobila tak objem predávaného vína spoločnosti Foster, ako aj jej príjmy zo zahraničia. Krátko nato sa o podobný krok pokúsila BRL Hardy, tej úsilie o kúpu firmy Kendall-Jackson nevyšiel, z trhu však neodišla. Najväčší austrálsky producent z pohľadu objemu produkcie sa dohodol s ďalšou americkou firmou Constellation najskôr na distribučnej spolupráci cez spoločný podnik Pacific Wine Partners, partnerstvo by sa však už budúci týždeň malo uzatvoriť fúziou.
Ako informovala britská BBC, spojenie obidvoch spoločností rozšíri počet značiek dodávaných na trhy a ešte viac podporí už aj tak prudké posilňovanie kategórie vín z tzv. nového sveta. Okrem Austrálie sú to vína aj z Nového Zélandu, zo Spojených štátov a z Čile.
Austrálske vína si razia cestu do USA už niekoľko rokov. V minulom roku vzrástli tržby z predaja vín do Spojených štátov o 64 % na 741 austrálskych dolárov -- AUD (433 mil. USD). Americký trh sa na celkovom vývoze austrálskej vínnej produkcie podieľal 32 %, čo znamenalo druhý najväčší trh hneď po Veľkej Británii (39 %). Podľa Financial Times Austrália vyviezla v roku 2002 víno za celkovo 2,3 mld. AUD, čo je nárast o 30 %. Aj keď podiel tejto krajiny na svetovom vínnom trhu je iba 5 %, dostala sa už na 4. miesto v exporte vína na svete. To je ohromný posun, keď sa vezme do úvahy, že v roku 1991 vyviezla krajina víno len za 180 mil. AUD.
Analytici pripisujú medzinárodný úspech austrálskych vinárov orientácii na kategóriu najkvalitnejších vín, čím sa vyhli cenovej erózii na trhu s lacnejšími značkami. Okrem toho sa Austrálčanom podarilo "odtajniť" pre laikov neurčité vína presným označovaním a zároveň jeho určovaním podľa odrody (Merlot, Chardonnay), než podľa regiónu jeho pestovania, ako to robia francúzski producenti. Navyše, tak v Austrálii, ako aj v USA sú rozlohy vinohradov omnoho väčšie než v Európe, čo im umožňuje produkovať kvalitné vína pri nižších nákladoch. Priemerná rozloha viníc napr. vo Francúzsku je menej ako 2 ha, zatiaľ čo v Austrálii je to až 111 ha.
StoryEditor