Najväčší svetový automobilový koncern General Motors koncom minulého týždňa zverejnil plán rozsiahlej reštrukturalizácie svojich európskych operácií. Plán sa opiera o súčasnú situáciu európskeho automobilového trhu, ktorá sa nesie v znamení slabého rastu dopytu, rastúcej konkurencie medzi európskymi a ázijskými značkami a negatívnych vyhliadok vývoja cien vozidiel.
Drastické škrty
Podľa vyhlásenia spoločnosti je hlavnou súčasťou plánu zníženie štrukturálnych nákladov o 500 miliónov eur do roku 2006 a prepustenie 12-tisíc zamestnancov v priebehu dvoch rokov, z čoho 90 percent príde o prácu už na budúci rok.
Najväčšia časť škrtov zasiahne Nemecko. Podľa denníka Die Welt v automobilke Adam Opel AG má byť zrušených celkovo 10-tisíc pracovných miest, z čoho po štyroch tisícoch v továrňach v Bochume a Rüsselheime. Bochum má prísť o tritisíc pracovných miest už na budúci rok a ďalších tisíc bude zrušených do roku 2007. V Rüsselheime, hlavnej továrni Opla, sa budú rušiť miesta do roku 2008.
"Musíme dostať Bochum na konkurencieschopnú úroveň, v opačnom prípade nevyzerá budúcnosť továrne dobre," povedal viceprezident GM Europe Carl-Peter Forster.
Zúfalý odpor
Sklamanie zamestnancov Opla nepozná hraníc. Osoby zodpovedné za túto mizériu sedia na druhej strane Atlantiku, a tak sa zamestnanci ocitli akoby medzi dvoma mlynskými kameňmi.
V Opli sa očividne schyľuje k tvrdému boju. Okamžitou reakciou na drastické úsporné opatrenia bol protest 3 500 zamestnancov bochumskej továrne. Výrobné linky sa zastavili vo štvrtok o 16. hodine a zamestnanci ešte včera blokovali bochumskú továreň. Zatiaľ sa nevie, ako dlho táto blokáda potrvá. Ako pre denník Handelsblatt povedal podpredseda podnikovej rady Rainer Einenkel, dnes sa na začiatku rannej zmeny bude konať zhromaždenie zamestnancov, na ktorom sa rozhodne, či sa práca obnoví. Einenkel však považuje ukončenie protestov skôr za nepravdepodobné a zdôraznil, že rokovania s vedením budú možné iba pod podmienkou, že sa vzdá núteného prepúšťania.
"Práca sa opäť rozbehne až vtedy, keď signály budú znamenať jedno: zrušenie 4 000 miest sa nekoná, nebude žiadne prepúšťanie z organizačných dôvodov a továreň bude fungovať aj po roku 2010," povedal člen podnikovej rady Lothar Marquardt. Podľa jeho slov každý deň prerušenej práce stojí koncern 30 miliónov eur a 1 200 nevyrobených vozidiel v Bochume.
Viceprezident odborovej organizácie IG Metall Berthold Huber žiada garancie na zachovanie všetkých európskych tovární a odvolanie núteného prepúšťania. Zároveň vyzval vedenie General Motors na urýchlené rokovania. "Je neprípustné, aby niekto držal tisíce ľudí v neistote." Nesúhlasí ani s argumentom, že vysoké mzdové náklady sú príčinou krízy. "Pozrite sa na BMW, kde majú rovnaké vedľajšie mzdové náklady. Je neuveriteľné, že vinníci sa stále hľadajú niekde inde," dodáva Huber.
Vláda nepomôže
Spolková vláda považuje krízu v Opli za ojedinelý prípad. Ako pre denník Financial Times Deutschland povedal hovorca vlády Thomas Steg, nejde o problém výrobnej lokality Nemecka. Podľa názoru vlády príčinou nepriaznivého vývoja v Opli, podobne ako v prípade KarstadtQuelle, sú "ťažké, dokonca najťažšie chyby manažmentu". So štátnou finančnou podporou však Opel nemôže rátať. Podľa hovorcu vlády je nemysliteľné, aby nesprávne podnikateľské rozhodnutia boli kompenzované štátnymi peniazmi.
Združenie nemeckého priemyslu (BDI) podporilo názor General Motors. Prezident BDI Michael Rogowski označil odbory za nepružné a hovoril aj o probléme investičnej lokality Nemecko.