StoryEditor

Dovážate ojazdené auto zo zahraničia?

20.10.2005, 00:00


Od marca tohto roka je dovoz auta zo zahraničia lacnejší. Pred novelizáciou zákona o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách vyberali obvodné dopravné úrady správne poplatky podľa veku dovezených ojazdených automobilov. Za schválenie technickej spôsobilosti auta zaplatil motorista od 10- do 50-tisíc korún (podľa starého Sadzobníka správnych poplatkov). Po prvom marci sa poplatky zjednotili. Akékoľvek auto zo zahraničia, staré či nové, doveziete za jednotný poplatok dvetisíc korún. Pribudol však nový -- dvetisíc korún do recyklačného fondu.
Čo je dôležité
Napriek tomu, že dovoz ojazdených áut sa značne zjednodušil, stále je to zložitý administratívny proces. Okrem času a peňazí vložených do kúpy vyhliadnutého ojazdeného auta musí nový majiteľ vložiť ešte približne 12-tisíc korún do rôznych správnych poplatkov. Pri kúpe auta v zahraničí si treba všimnúť predovšetkým či je auto typovo schválené v Európskej únii. To sú prakticky všetky autá vyrobené po roku 1996. Tieto autá by mali mať typové schválenie vozidla niektorým z členských štátov Európskej únie, ktoré je platné vo všetkých ostatných členských štátoch. Orientačným bodom je malé písmeno "e" na štítku s kódom. Dovoz takýchto áut by mal byť bezproblémový. Typové schválenie EÚ, tzv. globálnu homologáciu, si môže kupujúci overiť priamo na výrobnom štítku vozidla, kde má byť malé "e" s číselným indexom. Zároveň tam má byť uvedené číslo smernice 1970/156, 1998/14 alebo 2001/116. Auto bez týchto údajov nie je typovo schválené, preto by sa mal záujemca ešte pred kúpou informovať, či importér alebo výrobca je schopný vydať certifikát konformity. Ak kupujúci nemá istotu, nemal by také auto radšej kupovať, výrazne sa totiž predraží jeho dovoz a prihlásenie. Vydanie certifikátu konformity (COC, CEE) totiž stojí približne 100 eur. Certifikát možno získať aj na Slovensku od importéra danej značky auta. Poplatok je individuálny, závisí od značky auta. Pohybuje sa asi od 2 500 do 5-tisíc Sk. Nie každý slovenský importér však takýto doklad vydáva -- problémy sú najmä s japonskými značkami.
Po dovoze auta
Po dovezení auta si musí nový majiteľ pripraviť veľký technický preukaz s vyznačenými údajmi o odhlásení auta z evidencie v štáte, odkiaľ ho doviezol. Dôležité je mať aj faktúru alebo iný doklad o nadobudnutí vozidla, napríklad kúpnu alebo darovaciu zmluvu a certifikát konformity. Ak sú doklady o nadobudnutí vozidla a certifikát konformity v cudzom jazyku, treba ich nechať úradne preložiť. Potom musí nový majiteľ navštíviť obvodný úrad, odbor dopravy, ktorý po predložení dokladov začne správne konanie.
S rozhodnutím úradu o správnom konaní musí kupujúci navštíviť stanicu technickej kontroly (STK), ktorá mu vydá protokol o technickej a emisnej skúške. Tieto doklady predloží úradníkom obvodného úradu, ktorý má 30 dní na to, aby dovoz vozidla schválil a vydal technický preukaz k vozidlu. S týmto technickým preukazom a dokladom o nadobudnutí vozidla potom motorista navštívi dopravný inšpektorát a požiada o vydanie evidenčného čísla, za ktoré zaplatí kolkovými známkami v hodnote 1 300 Sk. Zároveň musí majiteľ auta preukázať zaplatenie poplatku 2 000 Sk do Recyklačného fondu, ktorý je jednotný pre všetky osobné automobily.
Auto staršie ako deväťročné
Dovoz a prihlásenie áut vyrobených pred rokom 1996 je oveľa komplikovanejší ako pri nových autách. Nemajú totiž ešte globálnu homologáciu, a preto ich treba osobitne preskúšať. Preverenie emisií, funkčnosti bŕzd, hlučnosti a odrušenia robia autorizované skúšobne. Cena za takú kontrolu je do 50-tisíc korún. Ak auto touto kontrolou neprejde, nie je zaradené do evidencie a majiteľ ho môže použiť len na súčiastky. Okrem preskúšania môže dopravný úrad vyžadovať ešte potvrdenie o lustrácii vozidla niektorou z poverených technických služieb, teda overenie, či nie je auto ukradnuté. Kontrola pôvodnosti vozidla stojí podľa objemu motora od 2 800 do 5-tisíc korún.
Dovoz z nečlenskej krajiny únie a Veľkej Británie
Dovoz ojazdených áut z krajín, ktoré nie sú členmi EÚ, môže byť veľmi problémový. Dôvodom je ich odlišná technická vybavenosť, ktorá nie je v súlade s európskymi nariadeniami. Napríklad ojazdené autá zo Spojených štátov sa od európskych odlišujú osvetlením vozidla, pričom tzv. americké nie je u nás prípustné. Majiteľ takého vozidla však môže dostať dočasnú výnimku na šesť mesiacov a svetlá za ten čas vymeniť. Pri dovoze ojazdených áut z krajín mimo EÚ treba navyše počítať aj so zaplatením cla vo výške 10 %. Vylúčený je dovoz ojazdených áut z Veľkej Británie alebo z Japonska s pravostranným riadením, ktoré výnimku nedostanú. (i)
Koľko stojí dovoz a prihlásenie ojazdeného auta vyrobeného po roku 1996:
-- DPH sa platí v krajine dovozu (15 -- 25 %, u nás 19 %). Neplatí sa za ojazdený automobil, ak ho zaplatil už prvý vlastník auta,
-- clo 10 percent v prípade mimoeurópskeho dovozu z tretích krajín,
-- cestovné náklady a poistenie, prípadne poplatok za prevozné poznávacie značky,
-- úradný preklad dokumentov (kúpna či darovacia zmluva, faktúra, certifikát konformity) do slovenčiny s notárskym overením -- od 500 do 1 000 korún za stranu,
-- certifikát konformity -- 100 eur v zahraničí, u slovenského importéra asi 2 500 až 5 000 korún,
-- skúšky o splnení technických požiadaviek, ak auto certifikát konformity nemá, stoja do 50 000 korún,
-- kontrola originality (pôvodnosti) vozidla, závisí od obsahu motora, poplatok je od 2 800 korún,
-- kontrola technického stavu (STK) -- 600 korún, 2 500 korún, ak nemá konformitu,
-- emisná kontrola -- 220 korún (benzínový motor), 350 korún (naftový motor, LPG a pod.),
-- schválenie jednotlivo dovezeného vozidla stojí 2-tisíc korún, ktoré zaplatí majiteľ na obvodnom úrade,
-- poplatok do Recyklačného fondu (RF) 2 000 korún pre všetky typy áut. Pokuta za nezaplatenie je až do 20-tisíc korún,
-- vydanie evidenčných čísel 1 300 korún.
Doklady, ktoré treba žiadať pri kúpe auta v cudzine:
-- Kúpnu alebo darovaciu zmluvu, faktúru
-- Certifikát konformity (doklad s ochrannými známkami)
-- Doklad o odhlásení auta z evidencie v pôvodnej krajine (väčšinou je to zápis úradu vo veľkom technickom preukaze)
Zdroj: MDPT SR, MF SR

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/poistenie, menuAlias = poistenie, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. december 2025 18:10