Ak chýbajú peniaze na kúpu nového (alebo aj ojazdeného) auta, najčastejšie sa to rieši formou lízingu. Teda kupujúci jazdí na vozidlo, ktorého cenu postupne spláca. V dohodnutej lehote uhrádza splátky, a potom má právo odkúpiť si ho. V lízingových spoločnostiach (LS) však evidujú každý mesiac niekoľko desiatok žiadostí o predčasné ukončenie lízingu, pretože klient má záujem auto predať. V takom prípade zaplatí požadovanú sumu lízingovej spoločnosti, čím sa stane majiteľom auta, ktoré dovtedy patrilo LS. A môže ho predať za sumu, ktorú si dohodne.
Takéto riešenie však neumožňujú všetky LS, ba niektoré jednostrannú výpoveď zmluvy zo strany klienta priamo zakazujú. Na to treba myslieť pri uzatváraní zmluvy, hoci niekde je možné ukončenie lízingu dohodou. S predčasným ukončením lízingu sú však spojené rôzne nemalé poplatky, závislé napríklad od platobnej disciplíny klienta, termínu zrušenia zmluvy, atď. Určite si LS nevypýta iba nesplatenú časť istiny a s preplatením vozidla treba počítať. A ťažko predpokladať, že by nový kupec bol ochotný preplatiť ojazdené auto.
Počítajú s výnosom
Lízingové spoločnosti jednoznačne vychádzajú z toho, že ponúkajú produkt na vopred stanovenú lehotu, počítajú s určitým výnosom a podľa toho zostavujú plán.
Celá situácia sa však dá riešiť aj inak, elegantnejšie -- prenechaním povinnosti splácania na iného nájomcu. Inzeráty tohto druhu sa často vyskytujú i na internete. Pokračovateľa lízingu si však musí klient nájsť sám. Prevody povinností a práv na inú osobu v kategórii osobných a úžitkových automobilov do 3,5 tony prevažujú nad predčasnými ukončeniami lízingovej zmluvy. Pravdaže, dohodnuté podmienky musí schváliť aj LS. Žiadosť sa posudzuje ako nová zmluva, s prihliadnutím na splatenú časť ceny. V dodatku zmluvy sa menia iba zmluvné strany.
Keď chýbajú peniaze
Najhoršia a zároveň najsmutnejšia alternatíva je, že klient nemá dostatok peňazí, aby mohol platiť lízingové splátky a nepodarilo sa mu ani zohnať niekoho, kto by pokračoval v lízingu. Vtedy si LS prevezme vozidlo (ktoré jej stále patrí) od nájomcu a podľa úspešnosti pri predaji pôvodného klienta vyplatí. Určite si však odpočíta všetky náklady spojené s predajom takého vozidla. Svoju stratu jednoducho prenáša na klienta. A cena pri predaji je určite nižšia (vzhľadom na to, aby sa auto ľahšie predalo), než akú by očakával pôvodný klient. Trh s ojazdenými automobilmi je totiž na Slovensku presýtený, takže pri uzatváraní lízingovej zmluvy treba postupovať obozretne a dobre si premyslieť aj možné úskalia takejto kúpy auta.
StoryEditor