StoryEditor

Dušan Dvořák: V automobilke Kia sa stretli ázijská a európska kultúra

21.06.2006, 00:00
Hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák: "V závode kontrolujeme kvalitu ovzdušia, aby rôzne výpary z výroby boli okamžite odstránené. Znižujeme hlučnosť vo výrobe, pretože používame elektrické nástroje namiesto pneumatických. Chceme, aby zamestnanci mali čo najlepšie podmienky na prácu a oddych."

Koľko ľudí zamestnávate v automobilke?
- Máme viac ako 1 200 zamestnancov a práve sme skončili nábor operátorov do prvej zmeny. V júni začneme nábor do druhej zmeny. Do konca roka prijmeme asi 700 ľudí, čiže dovedna budeme mať 2-tisíc zamestnancov, z ktorých asi 80 % budú zamestnanci vo výrobe. Máme záujem najmä o operátorov na obsluhu liniek vo všetkých výrobných halách i na montáž automobilov. Stále berieme ľudí do administratívy alebo na inžinierske pozície. V súčasnosti ich máme vyše 200. Do troch rokov budeme mať dovedna 3-tisíc zamestnancov, ktorí budú robiť v troch zmenách.

Chýbajú vám niektoré robotnícke profesie?
- Už nie, ale mali sme problémy, keď sme hľadali napríklad lakovníkov alebo ľudí na kontrolu kvality, ktorí majú aj skúsenosti. Vyriešili sme to a uvidíme, ako bude prebiehať nábor pre druhú zmenu.

Koľko je žien z celkového počtu zamestnancov?
- Teraz je to 14 %, pričom najviac ich je v montážnej hale a lakovni. Ženy našli uplatnenie aj v administratíve, nákupe alebo obstarávaní tovarov.

Čo musia absolvovať vaši noví zamestnanci?
- Každý nový zamestnanec musí absolvovať vstupný kurz, kde dostane základné informácie o spoločnosti. V ďalšom kurze sa ľudia viac dozvedia o jednotlivých oddeleniach automobilky aj o výrobe. Ďalej sú to tréningy, ktoré sa členia podľa jednotlivých profesií, kde sa ľudia pripravujú na konkrétne pozície. Nakoniec sa dostávajú na pracoviská, kde sa učia obsluhovať výrobné linky a zariadenia.

Podaktorí zamestnanci sa školili v materskej firme v Kórei...
- Doteraz ich bolo vyše 600 a s kurzmi sme začali vlani v auguste. V Kórei boli dva hlavné typy kurzov, a to niekoľkotýždňové i dlhšie, ktoré trvali tri mesiace. V tomto roku sa začali kurzy v januári a posledné práve prebiehajú. Naši zamestnanci sa zúčastnili na výrobnom procese podľa svojho zamerania v spoločnosti Kia alebo boli pri pilotnej výrobe osobného auta, ktoré budeme vyrábať v Žiline. Začíname s jeho skúšobnou výrobou pod kódovým menom ED a model s novým menom bude predstavený na jesennom autosalóne v Paríži.

Firemnou rečou je angličtina. Ako to zvládli naši ľudia, ktorí boli v Kórei?
- Na trojmesačné kurzy išli tí, ktorí vedia po anglicky a teraz zaškoľujú ľudí v Kii Motors Slovakia. Vo výrobe je potrebné, aby zamestnanci na vedúcich pozíciách vedeli po anglicky, pretože komunikujú s Kórejčanmi. Angličtinu potrebujú i zamestnanci v administratíve alebo v oddelení nákupu, kde zabezpečujú styk s dodávateľmi. Máme ich v Kórei, na Slovensku i v ďalších krajinách a celá agenda sa vybavuje po anglicky. Na druhej strane aj Kórejčania absolvujú kurzy slovenčiny. Podaktorí z nich už dosť rozumejú, i keď je to pre nich ťažká reč. Mali sme aj kurzy s kórejčiny pre našich ľudí. Musím však povedať, že tento jazyk je ťažký.

Podľa akých kritérií hodnotíte zamestnancov?
- Závisí to od viacerých faktorov. Je to vzdelanie, skúsenosti, odborné vedomosti a zodpovedné plnenie úloh na svojej pozícii. Pre každú profesiu máme určené platové limity.

Aké sú u vás priemerné mesačné zárobky?
- Pretože stále prebieha nábor do nášho závodu a konkurencia v oblasti pracovnej sily v automobilovom priemysle je veľká, zatiaľ nezverejňujeme priemernú mzdu. A nezačali sme ani s hromadnou výrobou áut. Môžem však povedať, že naším cieľom je mať čo najlepšiu pracovnú silu a byť jedným z najlepších zamestnávateľov na Slovensku. Pokiaľ ide o operátorov vo výrobe, majú priemernú mzdu o niečo vyššiu ako je priemer v Žilinskom kraji.

Zamestnávate ľudí zo Žiliny, z jej okolia, ale aj z ďalších regiónov severného Slovenska. Denné cestovanie napríklad z Turca alebo Liptova je drahé. Prispieva im na to automobilka?
- Spoločnosť má v sociálnom fonde vyčlenené financie na príspevok na dopravu. Snažíme sa spolupracovať s jednotlivými dopravcami, aby boli zabezpečené vhodné spojenia do automobilky. Príspevky na ubytovanie neposkytujeme.

Spĺňa pracovné prostredie aj vo výrobných halách naše príslušné predpisy?
- Rozhodne, na to vedenie automobilky veľmi dbá. V závode kontrolujeme kvalitu ovzdušia, aby rôzne výpary z výroby boli okamžite odstránené. Znižujeme hlučnosť vo výrobe, pretože používame elektrické nástroje namiesto pneumatických. Vo výrobných halách sú pekné priestory na oddych zamestnancov, medzi halami chceme vytvoriť oddychovú zónu s množstvom zelene a podobne. Chceme, aby zamestnanci mali čo najlepšie podmienky na prácu a oddych.

Ako je to so stravou?
- Máme kórejskú i slovenskú kuchyňu, každý si môže vybrať jedlo, aké mu chutí. Mnohí Slováci si obľúbili kórejské jedlá. Ľudia si môžu pripraviť aj vlastnú stravu v oddychových zónach.

Máte všetky linky automatizované?
- Vo väčšine výrobných hál je vysoká automatizácia a v závode využívame najmodernejšie technológie, ktoré boli dostupné v čase, keď sme stavali automobilku. Výrazné je to predovšetkým v lisovni, lakovni alebo vo zvarovni, kde sú zväčša automatizované linky a ľudia ich len obsluhujú. Najviac ľudí bude pracovať v montážnych halách, kde sa však nezaobídeme bez ručnej práce.

Vedľa vás je závod Mobis Slovakia. Ako spolupracujete?
- Veľmi úzko, pretože sú naším hlavným dodávateľom. Vyrábajú viacero modulov pre naše automobily.

V Kii Motors Slovakia sa stretli dve rozličné kultúry, ázijská a európska. Čo je najťažšie pri prekonávaní napríklad pracovných návykov?
- Hlavne je to jazyková bariéra, z čoho vznikajú menšie nedorozumenia na pracoviskách. Je to aj iný životný štýl, a preto sa snažíme, aby v pracovných skupinách bola istá tolerancia, harmónia. Organizujeme rôzne interné podujatia, či už teambuildingové aktivity, prípadne neformálne večere. Stretávajú sa tam kolegovia, Slováci a Kórejčania, aby sa lepšie spoznali a pochopili druhú kultúru.

Nedávno dostali mnohé redakcie e-mailovú správu o tom, že Slováci v Kii sa nespisovne vyjadrujú. Údajne to pobúrilo Kórejčanov, ktorí vydali akýsi návod slušného správania na pracoviskách. Je to pravda?
- Aj mne volali z rôznych médií a chceli vedieť, o čo ide. Vysvetlil som im, že podobná e-mailová správa prebehla po Slovensku asi pred dvoma rokmi, kde išlo o inú zahraničnú filmu pôsobiacu na Slovensku. Teraz to bola naša firma, ktorej meno niekto zneužil na zasielanie spamových a nepravdivých e-mailov.

Chce niekto takýmto spôsobom škodiť automobilke?
- Vedome zrejme nie, skôr ide o recesiu. Ale ak príjemca takého e-mailu nedokáže rozlíšiť, že nejde o pravdivú informáciu, ale o nevhodný vtip, môže takáto správa poškodiť ktorejkoľvek spoločnosti.

V jednom slovenskom týždenníku bol článok, v ktorom sa okrem iného písalo aj o tom, že naši ľudia musia pred začiatkom práce cvičiť. Ďalej sa v texte naznačilo, že sa musia takmer podlízavo správať voči kórejským manažérom, čo je vraj súčasťou firemnej kultúry. Čo je na tom pravdy?
- Pani redaktorke som písomne odpovedal na každú otázku. Spomínam si, že to bolo päť strán. V článku však použila len určité citáty a bol tendenčný. Rozcvičky na pracoviskách sú nepovinné a absolvujú ich len tí zamestnanci, ktorí to vnímajú prospešne. Pokiaľ ide o pozdrav, v Kórei je klaňanie súčasťou ich pozdravu. Tak, ako povedzme u nás poviete dobrý deň a podáte si s priateľom ruku, čiže nie je to žiadne vyjadrenie nejakej formy ponižovania ľudí navzájom. V našej firme rozhodne nik z kórejského topmanažmentu nevyžaduje, aby ich Slováci zdravili klaňaním, zdravíme sa po slovensky, anglicky alebo kórejsky, ako to komu vyhovuje.

Vraví sa, že Kórejčania nútia našich ľudí, aby si kupovali autá značky Kia. Je aj to pravda?
- V každej automobilke je zvykom, že sa jej zamestnanci vozia na autách, ktoré vyrába. Je to istým spôsobom aj prejav hrdosti na firmu. Naše firemné autá sú, samozrejme, všetky značky Kia. Zamestnancov nik nenúti, aby si kupovali nové autá. Skôr pre nich plánujeme program, ktorý by im poskytol vhodné podmienky na kúpu auta.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. november 2024 07:15