StoryEditor

CSR: Téma známa i neznáma

18.03.2007, 23:00

Pagina: Spoločenská zodpovednosť

headline - FIRMY: Ekologické projekty ako súčasť podnikovej stratégie

Spoločenská zodpovednosť firiem prestáva byť iba módnym pojmom, no čoraz častejšie sa ukazujú jej praktické pozitívne vplyvy na podnikanie vo firmách všetkých veľkostí.

Spoločenská zodpovednosť firiem prestáva byť iba módnym pojmom, ale stále častejšie sa ukazujú jej praktické pozitívne dopady na podnikanie vo firmách všetkých veľkostí. Zodpovedné podnikanie prispieva k dlhodobému podnikateľskému úspechu. Podporou podnikateľa na tejto ceste je koncept CSR (Corporate Social Responsibility).
Tri roviny CSR
Samotný pojem spoločenská zodpovednosť firiem je veľmi široký. Má tri základné roviny: ekonomickú, sociálnu a enviromentálnu. V prvej ide o sledovanie a vylepšovanie procesov, ktorými firma prispieva k rozvoju ekonomického prostredia. V sociálnej o sledovanie negatívnych dopadov a realizáciu pozitívnych aktivít firmy na sociálny systém (zdravie a bezpečnosť zamestnancov, rovnosť príležitostí, vyváženosť pracovného a osobného života, boj proti korupcii a pod.). Environmentálna oblasť je najmä o monitorovaní a znižovaní negatívnych vplyvov firmy na životné prostredie (recyklácia, používanie ekologických produktov, dodržiavanie štandardov ISO a EMAS...). CSR jednoducho povedané, zdôrazňuje, že firma by sa mala správať zodpovedne voči všetkým skupinám, s ktorými prichádza do kontaktu (stakeholders), čiže zákazníkom, zamestnancom, dodávateľom, miestnej komunite či životnému prostrediu. Táto koncepcia podnikania ovplyvňuje procesy vo vnútri podniku, ako aj jeho angažovanosť a komunikáciu smerom navonok. Vedie k zmene pohľadu na podnikanie ako také. Dôležitý je podľa nej spôsob, akým dochádza k vytvoreniu zisku, či ako sa rozdeľuje. Napríklad firemná filantropia či darcovstvo sú len jednou z jej podmnožín.
Neodmysliteľnou charakteristikou konceptu CSR je aj jej dôveryhodnosť. Ak sa podnik zaoberá myšlienkou spoločenskej zodpovednosti, mal by si strategicky plánovať jednotlivé kroky. Firma by mala vedieť účinok CSR stratégie zmerať, zohľadniť ho pri nastavovaní budúcich cieľov a transparentne ho komunikovať. CSR nemá žiadne vymedzujúce hranice. Mnohé aktivity firiem v tejto oblasti tak majú celkom inovatívny charakter, čím sa CSR stáva významným poľom na získanie konkurenčných výhod.
Najnovšie projekty na Slovensku
CSR v Európe predstavuje koncept, podľa ktorého podniky začlenia aktivity CSR, zamerané na spoločenské a ekologické otázky, do vlastných podnikových stratégií na princípe dobrovoľnosti. Európska komisia (EK) kladie veľký dôraz na zlepšenie informovanosti o CSR v nových členských krajinách EÚ, ako aj na potrebu výmeny skúseností a osvedčených postupov. Rovnaké ciele sleduje aj práve sa rozbiehajúci regionálny projekt Rozvojového programu OSN (United Nations Development Programme -- UNDP). Zameriava sa na rozvoj povedomia o spoločenskej zodpovednosti firiem, pričom sa orientuje na osem európskych krajín, členov i kandidátov únie -- Bulharsko, Litvu, Maďarsko, Poľsko, Slovensko, Chorvátsko, Macedónsko a Turecko. Do projektu sa okrem nich zapoja aj firmy zo Španielska, z Veľkej Británie a Nemecka, ktoré však zohrajú najmä rolu tých, ktorí ponúknu úspešné príklady zodpovedných podnikov, nabádajúce vo sfére biznisu na zodpovedné podnikanie a zdokonalenie súťaživosti. Ako vysvetľuje Daniela Gašparíková, koordinátorka stredoeurópskych aktivít bratislavskej Regionálnej kancelárie rozvojového programu OSN, pôjde o to začleniť princípy trvalo udržateľného rozvoja do konkrétnych podnikateľských plánov. Znamená to, že nové a kandidátske štáty únie by sa mali jednak čo najviac dozvedieť o spomínaných skúsenostiach a úspešných príkladoch, jednak presondovať situáciu u seba doma. "Očakávame, že tieto krajiny si zmapujú oblasti, v ktorých najviac potrebujú pomoc, vymenia si skúsenosti s inými štátmi a prispejú k tomu, aby sa zvýšilo povedomie v tomto smere," pripomína D. Gašparíková.

Roviny programu
Projekt sa bude realizovať rok a pol. Financuje ho EK, ktorá naň vyčlenila 775 636 eur. Pozostáva z troch častí -- je to analýza situácie v danej krajine, podpora dialógu medzi účastníkmi projektu, ktorý by mal prispieť k zvýšeniu povedomia a informovanosti o problematike, a nakoniec tréningy a školenia zamerané na budovanie CSR kapacít na národnej a komunálnej úrovni. "Prvá časť projektu, rozsiahly prieskum CSR na Slovensku, by mal prvýkrát dôsledne zmapovať iniciatívy a aktérov z mimovládnej, vládnej a podnikovej sféry, ako aj identifikovať oblasti CSR, v ktorých Slovensko v porovnaní s ostatnými krajinami zahrnutými do prieskumu zaostáva. Od výsledkov prieskumu, ktoré by mali byť známe v prvej polovici tohto roku, sa budú odvíjať ďalšie aktivity projektu, zamerané na zvýšenie povedomia, ale napríklad aj školenia pre novinárov zaoberajúcich sa témou spoločenskej zodpovednosti firiem", hovorí D. Gašparíková. Na Slovensku bude projekt realizovať Regionálna kancelária UNDP v Bratislave spolu s projektovým partnerom Nadáciou Pontis.
Skvalitnenie vzťahu firiem voči zamestnancom
"Zámerom Nadácie Pontis zostáva rozvoj viacerých foriem firemnej filantropie -- okrem manažovania nadačných fondov a regrantingovej činnosti sa chceme venovať predovšetkým firemnému dobrovoľníctvu a cause related marketingu," hovorí Ivan Ježík, programový riaditeľ Nadácie Pontis. Nadácia sa špecializuje na realizáciu transparentných zamestnaneckých grantových programov. Tie začínajú byť medzi firmami veľmi populárne, lebo v nich zamestnanci firmy priamo navrhujú mimovládne neziskové organizácie, pre ktoré chcú získať podporu a ktorým prípadne aj sami už pomáhajú. "Máme indície, že je záujem ďalších firiem o vstup do združenia Business Leaders Forum, ktoré administrujeme, preto si myslím, že práce bude dosť aj v tomto roku a to je dobre," dodáva I. Ježík.
Pri príležitosti 4. ročníka medzinárodnej konferencie o spoločenskej zodpovednosti firiem, ktorá sa uskutoční 17. mája v Bratislave sa manažéri firiem budú môcť stretnúť so špičkovými slovenskými i zahraničnými odborníkmi. Účasť už potvrdili okrem iných Karolina Mzyk (UNDP Global Compact), Alyson Slater (Global Reporting Initiative), Sue Adkins (Business in the Community), Margaret Hall (Mode 2 Associates). Na podujatí môžu záujemcovia získať inšpirujúce poznatky o indikátoroch spoločenskej zodpovednosti, o možnostiach skvalitnenia vzťahu firiem ku svojim zamestnancom a klientom a o cause related marketingu. V samostatnom bloku budú skúsenosti, príležitosti a výzvy jednotlivých krajín pre účastníkov konferencie mapovať experti z Českej republiky, Rakúska, Maďarska a Slovenska.
Iniciatíva OSN Global Compact
Ďalšou z aktivít, ktoré Rozvojový program OSN chystá v tomto roku rozbehnúť na Slovensku je iniciatíva OSN Global Compact, do ktorej sa zapojilo už vyše 2 700 spoločností z 94 krajín a 500 občianskych združení na celom svete. Všetky sa prostredníctvom svojich najvyšších predstaviteľov zaviazali do svojich politík zapracovať 10 základných princípov, ktoré sa týkajú oblasti ľudských práv, pracovných podmienok, životného prostredia a boja proti korupcii. Zámerom tejto iniciatívy je zvýšenie ekonomického rozvoja a posilnenie spoločenskej zodpovednosti. Členovia Global Compact v tej-ktorej krajine vytvoria platformu, ktorá by mala slúžiť na výmenu skúseností, názorov a iniciovať spoločné aktivity jej členov. Každá organizácia, ak chce zostať členom GC, používať jej logo a zúčastňovať sa na jej podujatiach, musí každoročne napísať správu, ktorá informuje verejnosť o tom, aký pokrok v tejto oblasti dosiahla. Nástroj pre tento reporting predstavuje Global Reporting Initia
tive (GRI). Vytvára rámec pre tvorbu správ a poskytuje praktický základ pre ich uverejnenie.
Rámček
Centrom iniciatívy Global Compact je jej Kancelária pri Organizácii spojených národov a šesť agentúr Organizácie spojených národov: Úrad vysokého komisára pre ľudské práva, Environmentálny program Organizácie spojených národov, Medzinárodná organizácia práce, Rozvojový program Organizácie spojených národov, Organizácia priemyselného rozvoja Organizácie spojených národov a Úrad Organizácie spojených národov pre drogy a zločinnosť.

Desať princípov Global Compact:
Ľudské práva
1. Firmy by mali podporovať a rešpektovať medzinárodne proklamované ľudské práva; a
2. zabezpečiť, aby sa nezúčastňovali na porušovaní ľudských práv.
Práca
3. Firmy by mali podporovať slobodu združovania sa a zaručiť právo na kolektívne vyjednávanie;
4. musia sa odstrániť všetkých formy nútenej a nedobrovoľnej práce;
5. treba účinne zrušiť prácu detí; a
6. odstrániť diskrimináciu týkajúcu sa zamestnania a povolania.
Životné prostredie
7. Podniky by mali podporovať preventívny prístup k environmentálnym problémom;
8. iniciovať aktivity na propagáciu väčšej zodpovednosti k životnému prostrediu; a
9. podporovať vývoj a rozširovanie technológií priaznivých pre životné prostredie.
Boj proti korupcii
10. Podniky by mali pôsobiť proti korupcii vo všetkých jej formách vrátane vydierania a podplácania.
Viac informácií je uvedených na adrese www.unglobalcompact.org.

Rámec/raster
UNDP - agentúra OSN
Rozvojový program OSN v roku 1997 otvoril v Bratislave Regionálne centrum pre Európu a Spoločenstvo nezávislých štátov. Jeho pracovníci koordinujú a podporujú regionálne projekty a programy v 31 štátoch regiónu. Zároveň zabezpečujú realizáciu projektov v stredoeurópskych krajinách, kde UNDP nemá otvorenú kanceláriu. UNDP je globálnou rozvojovou agentúrou OSN, ktorá poskytuje strategické poradenstvo a pomáha budovať inštitucionálne a ľudské kapacity na podporu trvalo udržateľného rastu. UNDP spolupracuje s partnermi z verejného i súkromného sektora a ako medzinárodná medzivládna organizácia má zastúpenie v 166 krajinách sveta. V krajinách strednej Európy sa aktivity Rozvojového programu OSN zameriavajú na oblasti životného prostredia a energie, inklúzie sociálne znevýhodnených skupín obyvateľstva, miestny rozvoj a budovanie národných kapacít pre oficiálnu rozvojovú pomoc. Bližšie informácie na adrese: http://europeandcis.undp.org/
Nadácia Pontis
Nadácia Pontis patrí medzi najväčšie grantové a operačné nadácie na Slovensku. Jej cieľom je podpora dlhodobej finančnej udržateľnosti slovenských mimovládnych neziskových organizácií (MVO), ich inštitucionálneho posilnenia a organizačného rozvoja. Poskytuje MVO granty, pôžičky, odbornú pomoc a konzultácie. Podporuje firemnú filantropiu a presadzuje spoločenskú zodpovednosť firiem. S firmami spolupracuje pri realizácii filantropických aktivít a poskytuje im poradenstvo pri tvorbe filantropickej stratégie. Organizuje ocenenie filantropických aktivít Via Bona Slovakia. Podporuje firemné dobrovoľníctvo a odporúča konkrétne projekty, do ktorých sa dobrovoľníci spomedzi zamestnancov môžu zapojiť. Spravuje nadačné fondy, prostredníctvom ktorých firmy realizujú svoje darcovské aktivity. Administruje združenie Business Leaders Forum, poslaním ktorého je motivovať firmy podnikajúce na Slovensku k spoločenskej zodpovednosti. V oblasti demokratizácie a rozvojovej pomoci podporuje disidentov a občiansku spoločnosť v Bielorusko, na Kube a v Srbsku. Presadzuje zahraničnú politiku Slovenska a EÚ, založenú na hodnotách demokracie, rešpektovaní ľudských práv a solidarite.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
30. apríl 2024 10:20