A tak pred pár mesiacmi vznikla vo Vlkanovej lodenica, kde sa budú vyrábať a montovať rekreačné katamarány pod jednotným názvom K One. Pre tento druh výroby je Slovensko, podľa staviteľa Tomuňáka, momentálne najvhodnejším miestom v únii. To s miernym prekvapením tvrdia na základe vlastných prieskumov aj zahraniční partneri z tradičných lodiarskych regiónov.
Katamarány prežívajú boom
Myšlienka výroby motorových katamaránov má podľa neho pragmatický dôvod. Vo svete je to už dávnejšie bežný typ rekreačného plavidla, ktorý na trhu dnes prežíva najväčší boom. V Európe je situácia iná. Aj veľkí a zabehnutí výrobcovia lodí v tejto oblasti tiež len začínajú.
"Preto je možné držať pri výrobe viactrupových lodí krok s najlepšími, prípadne sa dokonca stať lídrom. Štartovacia čiara je pre každého výrobcu podobná," myslí si mladý staviteľ, ktorý je dnes už zároveň výkonným riaditeľom novej divízie v Konárikovom impériu. Prišiel do KK Company s jasnou úlohou zriadiť lodenicu a rozbehnúť výrobu. S tímom, ktorý so sebou priviedol, a s ľuďmi, s ktorými dlhodobo spolupracuje, robia vo vlastnej réžii len to, čo vedia urobiť rýchlejšie, lepšie a lacnejšie ako ostatní. V tomto prípade je to kompletná príprava výroby, fyzické vytvorenie všetkých častí lode pre výrobu foriem, šablón, montážnych prípravkov, zosadenie jednotlivých konštrukčných celkov či montáž systémov. Ostatné činnosti, ako montáž motorov, elektriny, výrobu nábytku a laminovanie zabezpečujú v spolupráci s úzko špecializovanými európskymi subdodávateľmi, ktorí sú vo svojom odbore najlepší. Len tak je možné zaručiť vyrovnanú kvalitu finálneho produktu.
Zákazníkovi to najnovšie
Najdôležitejší pri stavbe prototypu je projekt. Musí byť od najlepšej projekčnej kancelárie, ktorá má v projektovaní daného typu lode najviac skúseností. K One projektovala renomovaná slovinská kancelária SEAWAY. Samotné prototypovanie je zaujímavá, ale aj vyčerpávajúca vec, keď z ničoho vznikne kompletná, nová loď. Pokiaľ je projektová dokumentácia naozaj perfektná a funguje aj zázemie, trvá to pol až trištvrte roka. Technológie, aj keď sa o nich s obľubou a často hovorí, sú potom len otázkou porovnania efektívnosti a návratnosti vynaložených prostriedkov. Zákazníkovi chcú doniesť to najnovšie, čo je vo svete k dispozícii. Tvrdí, že pri tejto lodi sa to s istotou podarilo.
Lode z vnútrozemia
Martin Tomuňák vyštudoval techniku so zameraním na zriaďovanie a logistiku výrobných prevádzok. V tomto odbore získaval prax v zahraničí, pôsobil aj v oblasti priemyselných práv. Prvé dve plachetnice postavil s otcom podľa vlastnej dokumentácie, keď bol ešte chlapec. Vtedy si uvedomil, že ho viac zaujíma výroba lodí ako samotný jachting. Keď nepočíta amatérske začiatky, pripravoval sa na profesionálnu stavbu lodí približne desať rokov. Dosiaľ ich postavil a zrekonštruoval viac ako desať. Na otázku, či môže suchozemec stavať dobré lode, má jednoduchú odpoveď. Ak má potrebné vzdelanie, know-how primerané tomu, čo sa o výrobe lodí v Európe v súčasnosti vie, ak zvládne technológiu, konštrukciu a sám postaví zopár väčších lodí, tak áno. Na Slovensku sa podľa neho všeobecne zaužívala romantická predstava o bradatých, vetrom ošľahaných námorníkoch stavajúcich dobré a pevné lode.
"To však nemá so súčasnou realitou výroby nič spoločné. Absolútna väčšina dnešnej produkcie námorných rekreačných lodí v Európe sa vyrába vo vnútrozemí," spresňuje. Väčšinu času na mori trávil pri opravách a rekonštrukciách rekreačných plavidiel. Má ho rád, no veľa si ho neužije. V momente, keď má odovzdať loď v termíne bez ohľadu na to, či fúka bora s rýchlosťou sto míľ, či leje bez prestania alebo sa smaží v interiéri lode v 70 stupňovej horúčave, je mu predstava blankytného mora vzdialenejšia, ako keby bol doma.