Vchod do metra Delovoy centr zo strany moskovského mostu Bagration zdobí sedemmetrová bronzová plastika Strom života. Jej autor, ruský sochár Ernst Neizvestnyi, sa vyjadril, že pohľad na ňu nemá slúžiť na pobavenie. Plastika, ktorá je zmenšeninou originálu z centra New Yorku, symbolizuje svetové náboženstvá, a to nie len hlavné, ale aj náboženstvá rôznych kmeňov. Prepletené konáre znázorňujú množstvo mystických väzieb. Strom má mnoho variácií, ale koruna má vždy tvar ľudského srdca. Autora kedysi inšpirovala symbolika rozorvaného srdca z Puškinovej básne Prorok.
Plastika sa dostala do Ruska po deviatich rokoch prekonávania rôznych byrokratických prekážok. Stojí na mieste, ktoré bude o niekoľko rokov veľmi rušnou križovatkou administratívneho centra Moskva City.
Svetoznámy sochár Ernst Neizvestnyi žije už tridsať rokov v New Yorku a prednáša na Kolumbijskej a Harvardovej univerzite. Narodil sa pred osemdesiatimi rokmi v Jekaterinburgu. V druhej svetovej vojne dobrovoľne narukoval a pred koncom vojny utrpel v Rakúsku ťažké zranenie chrbtice. Považovali ho za mŕtveho a udelili mu posmrtné vyznamenanie. Jeho rodine oznámili, že zahynul.
Po vojne vyštudoval Moskovský umelecký inštitút Surikova a Filozofickú fakultu Moskovskej univerzity. Vystavoval na výstave v moskovskej Manéži v roku 1962 už ako známy sochár. Vtedy sa ho spýtal Nikita Chruščov, prečo deformuje ľudské postavy. Svojou odpoveďou o tom, že ako umelec má na to právo, sa pripravil o všetky štátne zákazky. Uznanie získal v emigrácii a neskôr v súčasnom Rusku.
Medzi jeho najznámejšie diela patrí pamätník Priateľstva národov (Lotosový kvet) na Asuánskej priehrade, Kentaurus a Kamenné slzy v Belehrade, bronzová busta Dmitrija Šostakoviča vo washingtonskom Kennedyho centre či Kentaurus pred Palácom národov v Ženeve. Jeho sochy sú vystavené vo svetových múzeách i v súkromných zbierkach.
StoryEditor