Distribučné práva na americkú produkciu v Rusku a v krajinách Spoločenstva nezávislých štátov vlastnia ruskí distribútori a zastúpenia veľkých amerických štúdií. V poslednom čase však niekoľko ruských filmov dosiahlo oveľa väčší komerčný úspech ako slávne americké "blockbustery".
Hollywood sa začal zaujímať o výrobu ruských filmov. Oficiálne údaje uvádzajú, že na ruské snímky pripadlo až 30 percent z minuloročných tržieb v kinách. Rekordných 91 miliónov návštevníkov prinieslo do kín 412 miliónov amerických dolárov (10 miliárd korún).
Viceprezidentka spoločnosti Sony Pictures Entertainment Amy Pascal, ktorá sa považuje za najvplyvnejšiu ženu filmového priemyslu, oznámila nedávno v Moskve, že Rusko patrí do desiatky komerčne najdôležitejších krajín sveta a ruský trh ďalej rastie.
"Chceli by sme sa podieľať na jeho rozvoji, a to nielen americkými filmami," vyhlásila.
Američania v produkcii
Prvými americkými producentmi na trhu boli Sony Pictures Entertainment. Založili produkčnú spoločnosť Monumental Pictures, na ktorej sa podieľa aj v Rusku sídliaca Patton Media Group. V nej je spolumajiteľkou Shari Redstone, dcéra prezidenta Viacomu a CBS.
Prvé dva filmy vyprodukované Američanmi -- V očakávaní zázraku a Výhybka -- sa už v Rusku úspešne premietajú. Výrobu ďalšieho filmu Dom slnka, ktorý natáča populárny hudobník Garik Sukačev, si zase vzala na seba americká 20th Century Fox.
Nakrúcanie filmov v ruštine a v angličtine pripravuje Universal Picutres. Bude spolupracovať s Bazelevs Production, ktorú vlastní Timur Bekmanbetov.
Plány aktivít v Rusku má aj Walt Disney Company, zatiaľ ich však oficiálne nezverejnila.
Američania vychádzajú z jednoduchých výpočtov: natáčanie v Rusku je trojnásobne lacnejšie ako v USA, komentuje vývoj Sergej Šestakov z produkčnej firmy Central Partnership a dodáva: "Logika štúdií je jasná -- chcú vyrábať tam, kde je to najvýhodnejšie, a mať pritom možnosť zarobiť tak na ruskom, ako aj na zahraničnom trhu."
Podľa Šestakova majú Američania záujem investovať do produkcie niekoľkých filmov s rozpočtom do15 miliónov dolárov a radi by do nich získali špičkovú hereckú osobnosť z Hollywoodu.
Nemecká dôslednosť
Osobnosťou v pozadí väčšiny aktivít Američanov v Moskve je Nemec z bývalej NDR Michael Schlicht. Od medzinárodných vzťahov a čínštiny, ktorú v Moskve študoval, sa dostal do šoubiznisu.
Jeho začiatky v Rusku v deväťdesiatych rokoch neboli príliš slávne. Spomína, že ľudia mali vtedy iné starosti ako chodiť do kina. Zámer investovať do opravy kín ho prešiel veľmi rýchlo. Stalo sa tak po tom, ako s nemeckým filmovým magnátom v priebehu dvoch týždňov precestovali súkromným lietadlom celú krajinu. Našli vtedy podľa slov Schlichta "byrokraciu, korupciu a divoké delenie vlastníctva". Ani s filmovou distribúciou to nebolo jednoduché. Nejaký čas to vyzeralo, že jeho firma Gemini Film zbankrotuje.
Dnes je situácia diametrálne odlišná. Spoločnosť vlastní 25-percentný podiel na trhu a má ročný obrat 106 miliónov dolárov (2,6 miliardy korún). Uvádza všetky najúspešnejšie ruské filmy. Schlicht je zároveň riaditeľom zastúpenia 20th Century Fox CIS, spolumajiteľom úspešných kín, producentom a investorom nových multiplexov na Ukrajine.
Znovuzrodenie ruskej kinematografie
O filmovú a televíznu produkciu majú čoraz väčší záujem ruskí a zahraniční súkromní investori. Prelomovým sa stal rok 2002, keď sa zrušila daňová úľava na produkciu filmu. Dovtedy sa investície do filmovej produkcie chápali ako určitá optimalizácia daní. Výdavky štátu na kinematografiu sa od tohto roku sústavne zvyšujú.
Kým v roku 2003 dostala filmová tvorba z rozpočtu 2,3 miliardy rubľov (približne taká istá suma v slovenských korunách), tak v roku 2007 majú producenti až 4 miliardy rubľov. Filmový producent môže na základe rozhodnutia komisie ministerstva kultúry a masmédií získať prostriedky od 7,5 až do 25 miliónov slovenských korún. Takáto politika plnila podľa názoru odborníkov garančnú úlohu. Filmy začali mať oveľa lepšie šance získať súkromné zdroje.
Výsledky prišli rýchlo
Už v roku 2004 mal rekordné tržby film Nočná hliadka. Financovala ho štátna televízia a ministerstvo kultúry a médií. Tržby dosiahli 16 miliónov dolárov pri nákladoch 4 milióny dolárov (tržby 400 miliónov korún a náklady 100 miliónov korún). Nasledovali ďalšie úspešné produkcie -- Turecký gambit (tržby 500 miliónov korún), Deviata rota (625 miliónov korún) a Denná hliadka (800 miliónov korún). Ruské filmy boli úspešnejšie ako americké. Tržby z distribúcie filmov boli v roku 2006 na základe údajov European Audiovisual Observatory (EAO) o 30,4 percenta vyššie ako v predchádzajúcom roku.
Európske porovnanie
Pre porovnanie hodnotenie EAO uvádza, že kým vo Francúzsku a v Nemecku návštevnosť rástla o 7 až 8 percent, v Španielsku a vo Veľkej Británii zaznamenali takmer 5-percentný pokles. Na Slovensku bol rok 2006 veľmi úspešný, a to z hľadiska počtu divákov aj tržieb. Nárast počtu divákov oproti roku 2005 predstavuje 55,1 percenta a je rekordným aj v rámci Európskej únie (druhý najvyšší po Litve). Do slovenských kín prišlo 3,395 milióna divákov, ktorí zaplatili na vstupnom viac než 291 miliónov korún.
Veľký biznis vo filmoch
Hoci v Rusku štátne výdavky na kinematografiu stúpajú, ich celkový podiel na výrobe sa sústavne znižuje. Kým v roku 2005 štát financoval 70 percent filmovej produkcie, v roku 2006 to už bola len polovica. Súkromní investori sú niekedy ochotní vložiť viac ako 250 miliónov korún do produkcie jednej snímky.
Nezávislé produkčné spoločnosti sa v posledných rokoch dostávajú do rúk veľkého biznisu. Napríklad dcérska spoločnosť Interrosa -- holding Profi Media získala najväčšiu nezávislú produkčnú firmu Central Partnership. Väčšina akcií Thema Production patrí do AFK Sistema. V Petrohrade budujú vlastné filmové štúdiá. Do výstavby filmových ateliérov investujú banky Globex a Interkapitalbank. Renova media, ktorá patrí oligarchovi Viktorovi Vekselbergerovi, investuje do natáčania historického filmu 4 milióny dolárov (100 miliónov korún). Štát nepripravuje privatizáciu filmových štúdií a naďalej zostáva vlastníkom najväčších z nich -- Mosfilmu a Lenfilmu.
Hlavnú úlohu hrá reklama
Vďaka spolupráci štátneho a súkromného sektora sa tento rok natáča v Rusku 200 celovečerných filmov. O takomto čísle sa pred dvoma rokmi podľa riaditeľky agentúry Metropolitan E.R.A. Inny Murininy nikomu ani nesnívalo. Podľa nej filmová produkcia nemá veľkú návratnosť.
"Hoci sa otvárajú nové kiná a rastie návštevnosť, do distribúcie sa dostáva len 80 percent filmov," hovorí Murinina a dodáva, že zopakovať úspech Dennej hliadky sa zatiaľ nikomu nepodarilo. Podľa odborníkov veľkú úlohu zohráva marketing. Zatiaľ najdrahší film vyrobený v Rusku Vlkodav, ktorý vyrobila producentská skupina Central Partnership, mal pri rozpočte 17 miliónov dolárov, vrátane milióna štátnych prostriedkov (425 miliónov korún), výdavky na reklamu 7 miliónov dolárov (175 miliónov korún).
Očakávanie rastu
Podľa očakávaní analytikov má trh rásť ešte minimálne päť rokov. Filmová distribúcia stále nie je podchytená v mestách, v ktorých býva pol až jeden milión obyvateľov. Sem patrí polovica všetkých obyvateľov Ruska. Podľa Schlichta má rásť aj podiel ruských filmov a dosiahnuť až polovicu tržieb. Hovorí, že Američania teraz majú záujem hlavne o komerciu. Tradícia pre ňu v Rusku existuje. "Sovietske filmy v mnohom pripomínajú Hollywood -- svojou didaktikou, svojím ideovým posolstvom, láskou k vlasti, rodinným hodnotám," hovorí Schlicht a dodáva, že pred ôsmimi rokmi si nik nemyslel, že patriotizmus sa bude tak dobre predávať.
"Robíme to, o čo je záujem," hovorí producent. Prítomnosť najväčších amerických štúdií v Rusku potvrdzuje tento trend. V ruskej tlači už dostal označenie nová "zlatá horúčka Hollywoodu".
StoryEditor