StoryEditor

Cesta ponad vodu

03.02.2003, 23:00
Pondelňajší ruch na stavenisku na brehu Dunaja sľubuje, že stavba, poznačená viacerými kauzami spojenými s výberom dodávateľa, konečne začne napredovať. "Začíname prvým vytyčovaním objektov, zemnými prácami a výkopom základov pre objekt estakády na petržalskej strane," povedal šéf výstavby realizačného tímu hlavného dodávateľa, bratislavskej spoločnosti Doprastav, Pavel Takáč.
  • Zvažuje sa aj možnosť vyvlastnenia
  • Základné údaje o stavbe
  • Súbežne s týmito prácami sa bude postupne pripravovať územie aj na ľavom brehu rieky. Tento týždeň sa bude pracovať najmä na vytýčení inžinierskych sietí. Výroba oceľovej konštrukcie mosta, ktorú zabezpečí v svojich závodoch rakúsky partner združenia, firma MCE VOEST Linz, sa začne až v apríli. Dodávka prvých dielcov novej dominanty nad Dunajom sa očakáva až v druhom polroku 2003. V prvých etapách výstavby by mala pracovať najmä technika. Neskôr by podľa tvrdení predsedu Predstavenstva Doprastavu Ivana Šestáka mala stavba zamestnať 600 až 700 pracovníkov denne.
    Tri zimy namiesto dvoch
    Stavba mostu Košická pozostáva z vyše stovky objektov. Dominantou je samotné premostenie Dunaja a priľahlých častí nábrežia. Tvorí ho hlavný mostný objekt s oceľovou nosnou konštrukciou v dĺžke 517 metrov a obojstranné nábrežné betónové estakády. Výstavbu mosta musí podľa zmluvy zhotoviteľ zvládnuť za 28 mesiacov. Ako uviedol generálny riaditeľ zadávateľskej a investorskej spoločnosti Metro Bratislava Ladislav Csáder, výstavbu sťaží nový harmonogram prác. Ak by sa totiž začalo v pôvodnom termíne, stavbári by mali k dispozícii tri letá a dve zimy. Vinou oneskorenia termínu to bude presne naopak.
    Výstavba hlavného mostného objektu sa začne vybudovaním podpory na ľavej strane Dunaja vytvorením umelého ostrova v toku Dunaja (bude sa na ňom budovať jeden z pilierov mosta) a dvoma ďalšími podperami na petržalskej strane. Až potom bude nasledovať výstavba ďalších častí mosta. Najnamáhavejšou časťou premostenia je hlavné mostné pole v dĺžke 231 metrov, zavesené na dvoch oceľových oblúkoch. Realizácia tejto časti mosta by mala byť, podľa projektantov i realizátora stavby, technickým "bonbónikom" a navrhnutý postup výstavby hlavného poľa zásadne ovplyvní čas výstavby i toľko diskutovanú cenu diela. Nábrežie na ľavej strane Dunaja medzi starým mostom a pripravovaným Mostom Košická je v súčasnosti takmer nezastavané. Projektant sa preto rozhodol využiť toto miesto na montáž hlavného mostného telesa, ktoré sa potom, už hotové, otočí nad riekou a uloží do definitívnej polohy. Dôvodom voľby tohto postupu je veľmi komplikovaný tvar mosta, ktorý by sa inými metódami montáže nedal zabezpečiť.
    Iný ako ostatné
    Most je napojený na Košickú ulicu. Ide o úzky priestor, ktorý na jednej strane ohraničujú pamiatkové budovy a na druhej výšková administratívna budova Pressburgcentra. Na petržalskej strane je zasa zasadený do už existujúcej križovatky. "Mosty cez také veľké toky málokedy bývajú takto napevno zafixované do pôvodnej zástavby. Zvyčajne majú projektanti k dispozícii väčší priestor. Piaty bratislavský most ide preto šikmo k toku Dunaja. Ak by neexistovali uvedené priestorové obmedzenia, orientovali by sme most kolmo na tok Dunaja. Uvedené okolnosti však spôsobili, že most je šikmý a je navyše vedený v pôdorysnom aj výškovom oblúku," povedal o tom hlavný projektant Mosta Košická, Miroslav Maťaščík zo spoločnosti Dopravoprojekt.
    Keďže piliere museli zostať v smere toku rieky, projektanti sa museli vyrovnať s tým, že nebudú kolmo na os mosta. Výsledkom priestorových obmedzení na jednej i druhej strane Dunaja je zriedkavý tvar mosta, ktorý tvoria dva k sebe naklonené oblúky. Exponovaná poloha mosta v blízkosti nového Národného divadla bola zase dôvodom, že aj ďalšie časti mosta boli navrhnuté v neštandardných tvaroch. Všetky tieto osobitosti spôsobili, že most je geometricky veľmi komplikovaný. "Nie je na ňom ani jedna priamka," uviedol M. Maťaščík. Ako dodal, náročná bude z tohto dôvodu aj výroba oceľovej konštrukcie. Dokumentáciu, podľa ktorej sa bude robiť v rakúskych oceliarňach, je potrebné pripraviť s presnosťou na desatinu milimetra.
    Dočasne na brehu
    Na ľavom brehu Dunaja sa už od vybudovanej podpery smerom k Starému mostu vybudujú dočasné podpery. Ako jedna z podpier bude slúžiť ložisko definitívnej podpery na ľavom brehu. Na podperách sa postupne vybudujú mostné oblúky aj mostovka hlavného poľa. Pri podpere na ľavom brehu sa vybuduje dráha, na ktorej sa bude neskôr počas otáčania mosta pohybovať jedno ložisko. Po ukončení montáže oblúkov a mostovky sa osadia a zaktivizujú závesy mosta. Celá sústava napokon zostane podopretá na štyroch ložiskách, na hlavnej podpere na ľavej strane Dunaja a troch provizórnych podperách. Pomocou napínania mostných závesov sa mostovka upraví do potrebnej geometrickej polohy. Pod mostom sa vyhĺbi bazén s rozmermi približne 50 x 35 metrov v tesnej blízkosti kanalizačného zberača. Práve tento zberač s priemerom tri a pol metra sa stal ohniskom dnes už uzatvorených polemík, či je projekt v súlade so stavebným povolením. Bazén totiž nesmie zasiahnuť do jeho ochranného pásma. Poškodenie zberača by sa podľa bývalého riaditeľa Metro Bratislava Vladimíra Kovalčíka mohlo stať ekologickou katastrofou. Jeho ochrana však bude zabezpečená štetovnicovou stenou a injektážou podložia. Fáza výstavby v pohodlných podmienkach na brehu umožní geometrické doladenie konštrukcie a jej prípravu na ďalšiu fázu výstavby.
    Krok za krokom
    Medzi oblúk a mostovku sa domontujú vzpery, ktoré vystužia konštrukciu počas jej zaplavovania. K bazénu sa pomocou troch remorkérov dopraví súlodie pozostávajúce zo štyroch člnov. Súlodie sa čiastočne naplní vodou, aby kleslo a mohlo byť zasunuté pod konštrukciu mosta zostavenú už na brehu. Pomocou remorkérov sa súlodie vsunie do bazénu, vyčerpá sa z neho voda, opäť sa zdvihne a pomocou dvoch ďalších ložísk sa zaktivizuje podoprenie na súlodí. Odstráni sa provizórne podoprenie mosta na podperách, na brehu za bazénom. S pomocou vodného diela Gabčíkovo sa stabilizuje výška a rýchlosť prúdenia Dunaja. Súlodie sa systémom lán uviaže o podpery Starého mosta a o pevné body na brehoch Dunaja. V úseku stavby mosta sa zastaví plavba po Dunaji. Potom sa uskutoční najnáročnejšia operácia výstavby mosta, a to otočenie hlavného poľa do definitívnej polohy nad Dunajom. Šéf projektantov, M. Maťaščík ju opísal: "Remorkéry budú tlačiť most, kým sa nedostanú do prúdu. Neskôr sa bude celá sústava iba postupne popúšťať s pomocou lán upevnených na súlodí. Pôjde približne o päťtisíctonovú váhu. Špička mostu prejde nad vodou vzdialenosť približne 400 metrov. Fixujúce laná budú vzájomne istené, aby bola celá operácia bezpečná."
    Konštrukcia sa bude otáčať okolo ložiska na podpere na ľavom brehu Dunaja, druhé ložisko na brehu pri tejto podpere sa bude posúvať na štvrťkruhovej dráhe okolo prvého ložiska. Druhý koniec mosta uložený na súlodí sa pomocou remorkérov a systému lán preplaví z polohy na nábreží do definitívnej polohy. Keď sa konštrukcia hlavného mostného poľa dopraví na potrebné miesto, súlodie sa opäť naplní vodou, klesne, a konštrukcia dosadne na pilier v toku Dunaja. Odstránia sa provizórne montážne vzpery na mostných oblúkoch, obnoví sa plavba na Dunaji, most sa dobuduje až na petržalský breh. Vložia sa vozovkové vrstvy, zvodidlá a zábradlia, izolačné a pochôdzne vrstvy chodníkov, osvetľovacie stožiare a ďalšie časti príslušenstva mosta. Urobí sa posledný náter oceľovej konštrukcie a ak všetko dobre dopadne, v čase dokončenia týchto prác by mal byť máj roku 2005.
    Doterajšie čerpanie prostriedkov na Most Košická (mil. Sk)
    Majetkovo-právne vysporiadanie, projekty, konzultačná činnosť a ostatné 480,6
    Realizácia objektov (zariadenie staveniska na bratislavskej strane a v Petržalke, prekládka plynu a iných sietí, asanácia, náhradné objekty) 224,6
    Spolu 705,2
    Z toho:
    Štátny rozpočet 627,4
    Vlastné zdroje 77,8
    Zdroj: Metro Bratislava, február 2003
    menuLevel = 2, menuRoute = dennik/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
    19. máj 2024 21:28