StoryEditor

Ján Mikolaj: Chýba vysokorýchlostné prepojenie

30.05.2006, 00:00

Aj keď sa vzájomná hranica medzi Rakúskom a Slovenskom stala priepustnou už pred 17 rokmi, o dobrom dopravnom prepojení sa hovoriť ešte nedá. Ako to vidíte vy?
- Rozhodne existujúce dopravné prepojenie medzi Rakúskom a Slovenskom nie je ešte dobré. Niekedy v roku 1996 bola podpísaná zmluva o diaľničnom prepojení medzi oboma týmito krajinami a na jej základe sme z našej slovenskej strany vybudovali križovatku ku Kittsse, ktorá má diaľničné parametre. Avšak z rakúskej strany sa vtedy neuskutočnilo nič. Odpor verejnej mienky v Rakúsku bol taký veľký, že toto diaľničné prepojenie odmietali, a dokonca sa aj zvažovalo, či to má ísť cez kataster obce Berg alebo Kittsse. Takých šesť - sedem rokov sa v podstate nič v tejto veci na ich strane nedialo a keďže my sme vybudovali takú mohutnú križovatku a postavili ju na úrovni hraničných parametrov, začali sa už aj objavovať pochybnosti, že načo sme to vlastne stavali. Našťastie sa teraz situácia rapídne zmenila a rakúska strana prijala rozhodnutie, že diaľnicu k Slovensku vybuduje do konca roku 2007. sa Na tomto prepojení sa teraz začalo veľmi intenzívne pracovať. No a tým pádom by mali už konečne byť Rakúsko a Slovensko, respektíve Slovensko a Európska únia, diaľnične prepojené.
K rozhodnutiu rakúskej strany dokončiť diaľničné prepojenie určite prispel aj náš vstup do Európskej únie. Okrem toho zrejme aj to, že situácia na rakúskej strane sa hlavne pre kamiónovú dopravu stala už neúnosnou. Rakúsko so Slovenskom spájajú totiž len dvojprúdové cesty bez krajníc a všetky prechádzajú obcami.
Obe krajiny majú predsa okrem dopravných ciest možnosť aj železničného spojenia...
Pokiaľ ide o železnicu, vybudovala sa opäť len na našej strane nová železničná stanica v Bratislave-Petržalke, ktorá síce umožňuje priame prepojenie, ale nie je to ešte vysokorýchlostný vlak. A to je chyba. Pretože ak sa potrebujete chcieť dostať napríklad na letisko Schwechat, tak nie je v podstate ako. Existujúce autobusové linky sú nedostatočné a okrem toho sú veľmi pomalé. Čiže chýba tu jednoznačne vysokorýchlostné železničné prepojenie medzi bratislavskou Petržalkou a letiskom Schwechat, respektíve Viedňou.
Napokon sa ukazuje, že aj letecká doprava oboch krajín bude veľmi úzko prepojená a podstatne zblíži obe hlavné mestá.
- Áno. Pokiaľ uvažovaná privatizácie bratislavského letiska zostane tak ako je, tak azda investor pochopí, že rýchle prepojenie oboch miest je nevyhnutné. Rozhodne bude musieť mať obe letiská dobre prepojené, aby bolo možné presúvať pasažierov z jedného letiska na druhé.
V minulosti spájala Bratislavu a Viedeň električka. Z času na čas sa objavujú informácie, že by sa mohla obnoviť. Mohla?
- Toto električkové spojenie dvoch veľkých miest bolo dobré vtedy, v minulosti. Dnes je už trochu iná doba. Teraz musí byť všetko desaťnásobne rýchlejšie ako bolo vtedy. Pozrite, aj vyťaženosť lietadiel sa dnes robí logisticky a zisťuje sa deň pred odletom, alebo dokonca ešte ráno pred odletom, na základe výpočtovej techniky. No a tak aj spojenie vlakom musí byť niekoľkokrát za deň a musí byť veľmi rýchle.
Keď ste spomenuli rýchlosť, znamená to, že napríklad lodná doprava po Dunaji, ktorý prirodzene spája obe krajiny, zostane už len na rekreačné účely?
- Na lodnú dopravu zostanú v podstate už len výlety, pretože dnes už nebude ochota venovať pol dňa cestovaniu do Viedne, a to napriek tomu, že táto doprava je ekologická, lacná, ale napokon je pomalá. Zostane skutočne už len na rekreačné účely. V súčasnosti sa rozhodne kladie dôraz predovšetkým na cestnú, diaľničnú a železničnú dopravu.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/rakusko-slovensko, menuAlias = rakusko-slovensko, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. apríl 2024 01:04