V roku 2002 ÚFP odhaľoval objasňoval a dokumentoval trestné činy v oblasti daní a ciel, na finančnom trhu, pri úverových a zmenkových podvodoch, poškodzovaní veriteľa, podvodoch súvisiacich s konkurzom a vyrovnaním, resp. exekučným konaním a ostatné trestné činy poškodzujúce okrem iných aj záujmy štátu.
Štruktúra foriem ekonomickej trestnej činnosti, ktorú dokumentoval ÚFP, sa v roku 2002 nelíšila od predchádzajúceho obdobia.
Najviac zdokumentovaných trestných činov bolo kvalifikovaných podľa paragrafu Trestného zákona:
- podvod - 129 prípadov,
- skrátenie, neodvedenie dane a poistného - 79 prípadov,
- legalizácia príjmu z trestnej činnosti - 59 prípadov,
- poškodzovanie veriteľa - 20 prípadov,
- sprenevera - 18 prípadov,
- porušovanie povinností pri správe cudzieho majetku - 17 prípadov.
Do štádia začatia trestného stíhania a vznesenia obvinenia voči konkrétnym osobám sa dostali:
- trestné činy podvodu (§ 250) v 85 prípadoch,
- skrátenia dane a poistného (§ 148) v 58 prípadoch,
- poškodzovanie veriteľa (§ 256) v 19 prípadoch,
- legalizácia príjmu z trestnej činnosti (§ 252) v 9 prípadoch,
- porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku (§ 255) v 8 prípadoch,
- ostatné (neoprávnené podnikanie, sprenevera a pod.) v 44 prípadoch.
Trestné spisy o škodách za 80 mld. Sk
V roku 2002 na ÚFP založili dovedna 147 spisov, v ktorých boli dokumentované podozrenia zo spáchania rôznych trestných činov s celkovou predpokladanou výškou škody (neoprávneného prospechu či výhody) vo výške asi 21,1 mld. Sk, bolo podaných 262 návrhov na začatie trestného stíhania s celkovou výškou škody 80,6 mld. Sk, v 87 prípadoch bolo začaté trestné stíhanie podľa §160 Trestného poriadku a v 103 prípadoch bolo vznesené obvinenie voči konkrétnym osobám podľa § 163 Trestného poriadku. Výška spôsobenej škody vyčíslená vyšetrovateľmi jednotlivých úradov vyšetrovania, resp. úradov justičnej polície predstavuje 21,4 mld. Sk. V roku 2002 sa zvýšil nielen počet návrhov na začatie trestného stíhania podaných na jednotlivé úrady justičnej polície, ale oproti predchádzajúcim rokom sa zvýšila aj spôsobená škoda v realizovaných prípadoch. Prispeli k tomu kauzy krachu nebankových subjektov ako BMG, AGW, Sporoinvest a pod., ktoré preverovali a dokumentovali odbory ÚFP.
Pranie špinavých peňazí
Ďalším okruhom činností UFP je odhaľovanie a dokumentovanie legalizácie príjmov z najzávažnejších, najmä organizovaných, foriem trestnej činnosti. Tu úrad prijímal, evidoval, analyzoval, vyhodnocoval a dokumentoval informácie získané hláseniami povinných osôb o neobvyklých obchodných operáciách, ako to vyplýva v zmysle zákona č. 367/2000 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej. Od začiatku uzákonenie tejto povinnosti, ešte podľa predchádzajúceho zákona, úrad celkovo prijal 2 205 hlásení v celkovom objeme asi 93,2 mld. Sk, t. j. na jedno hlásenie pripadá priemerne asi 42 mil. Sk.
V roku 2002 ÚFP prijal 570 hlásení o takýchto operáciách v objeme asi 24,1 mld. Sk. Z tohto počtu bolo 157 odstúpených výkonným odborom finančnej polície, 93 iným policajným zložkám (policajným orgánom, resp. vyšetrovateľom na účely trestného konania) a 50 bolo odstúpených príslušnému správcovi dane na využitie v daňovom konaní. V 69 prípadoch (12,1 %) bol spracovaný návrh na začatie trestného stíhania a v 46 prípadoch (8,1 %) bolo vznesené obvinenie voči konkrétnym osobám pre rôzne trestné činy vrátane trestného činu legalizácie príjmu z trestnej činnosti podľa § 252 Trestného zákona.
Systém ochrany pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti spočívajúci v ohlasovaní neobvyklých obchodných operácií má veľký preventívny význam. Preto možno konštatovať, že Slovenská republika prestala byť pre medzinárodný zločin "bezpečnou zónou" na pranie špinavých peňazí.
Kto musí hlásiť neobvyklé operácie
Okruh povinných osôb presne vymedzuje § 3 zákona č. 367/2000 Z. z. Úrad venuje najväčšiu pozornosť bankám, aj minulý rok 90,7 % prijatých hlásení pochádzalo od nich. Vzťahy pri informačnej povinnosti s bankami sa stabilizovali, každá banka má vyčleneného pracovníka na styk z ÚFP.
Pracovníci ÚFP vykonali 25 kontrol u ostatných povinných osôb v priebehu roka 2002. Kontrolovali, či si povinnosti plnia poisťovne, lízingové spoločnosti, zmenárne, obchodníci s cennými papiermi a realitné kancelárie. V štyroch prípadoch sa začalo správne konanie a boli uložené sankcie dovedna 620-tisíc Sk. Neukončených bolo 5 prípadoch, kde hrozia sankcie.
Okruh povinných osôb bol rozšírený prijatím novely zákona úpravou č. 455/2002 Z. z., účinnou od 1. septembra 2002. Boli tak odstránené nedostatky doterajšej právnej úpravy, ktoré SR dovtedy vyčítala aj FATF (Financial Action Task Force). Táto organizácia bola ako medzinárodná autorita vytvorená na summite v Paríži v roku 1989 skupinou G7 na preverovanie opatrení v boji proti praniu špinavých peňazí. V apríli 1990 FATF vydala správu, ktorá obsahuje 40 odporúčaní týkajúcich sa základných pravidiel potláčania prania špinavých peňazí. Odporúčania FATF vytvárajú rámec na efektívny boj proti praniu špinavých peňazí. Slovensko už dosiahlo plnú
kompatibilitu svojho zákonodarstva o praní špinavých peňazí s právom EÚ. Preto bola minulý rok na rozdiel od predchádzajúceho obdobia SR pozitívne hodnotená od FATF.
Medzinárodná spolupráca je nevyhnutná:
- ÚFP vyvíja medzinárodné aktivity predovšetkým v rámci EGMONT GROUP,
- spolupráca s Radou Európy, resp. Európskou úniou (napr. Výbor PC-R-EV, PHARE),
- spolupráca s ďalšími medzinárodnými nezávislými profesijnými organizáciami (napr. FATF - Financial Action Task Force),
- na nadštandardnej úrovni je spolupráca s českými policajnými zložkam a finančným a analytickým útvarom MF ČR.
Prostredníctvom organizácie EGMONT GROUP prebieha spolupráca najmä s krajinami z oblasti juhovýchodnej Európy. Tá združuje národné finančné spravodajské jednotky z celého sveta vrátane SR. Smeruje najmä do oblasti efektívnej výmeny informácií, ktoré sú potrebné pre vlastnú činnosť ÚFP, ako aj nadviazanie aktívnej spolupráce s partnerskými službami v zahraničí. Výmena informácií sa uskutočňuje prostredníctvom komunikačnej siete ESW (Egmont Secure Web) rámci EGMONT GROUP. Využíva sa pri preverovaní neobvyklých obchodných operácií s medzinárodným prvkom. Umožňuje preveriť mnohé zahraničné subjekty (fyzické osoby aj právnické osoby). Ide najmä o previerku existencie daného subjektu, jeho predmetu činnosti, identifikáciu osôb oprávnených disponovať s konkrétnym bankovým účtom, zistenie stavu financií na tomto účte, prípadne ďalšie relevantné informácie.
ÚFP tiež získava poznatky a skúsenosti z národných finančných spravodajských jednotiek krajín, ktoré majú v niektorej oblasti dlhodobejšie skúsenosti, tie ÚFP využíva, tak pri výkone služby, ako aj v tvorbe novej legislatívy.
ÚFP sa aktívne zúčastňuje i na zasadnutiach Rady Európy pre porovnávanie legislatívneho a inštitucionálneho zabezpečenia boja proti praniu špinavých peňazí v členských krajinách, ktoré nie sú členmi FATF.
ÚFP vyvíja aktivity i v rámci Koordinačného výboru pre pôsobenie SR v OECD, ktorý je zriadený pod záštitou Ministerstva zahraničných vecí. V tomto rámci minulý rok ÚFP presadzoval odstránenie nedostatkov v slovenskej legislatíve, pričinil sa o ukončenie platnosti vkladných knižiek na doručiteľa (do konca roku 2006). ÚFP podľa záverov výboru orientoval svoju činnosť aj do oblasti boja proti terorizmu a špecificky proti financovaniu terorizmu.
Činnosť Úradu finančnej polície za posledné roky
Činnosť Úradu finančnej polície za posledné roky | ||||||||
Počet |
Suma v mld. Sk | |||||||
r. 1999 |
r. 2000 |
r. 2001 |
r. 2002 |
r. 1999 |
r. 2000 |
r. 2001 |
r. 2002 | |
Návrhy na začatie trestného |
142 |
208 |
145 |
262 |
15,276 |
28,596 |
8,598 |
80,603 |
stíhania |
|
|
|
|
|
|
|
|
Začaté trestné stíhanie |
87 |
147 |
90 |
190 |
8,316 |
13,887 |
8,043 |
21,365 |
Hlásenia o neobvyklých obchodných operáciách |
352 |
483 |
477 |
570 |
15,300 |
13,188 |
21,086 |
24,122 |