Koncom januára Sociálna poisťovňa registrovala už viac ako 440-tisíc sporiteľov, ktorí uzatvorili zmluvný vzťah s niektorou z ôsmich dôchodkových správcovských spoločností. Podľa zákona sa informácie o počte zaregistrovaných sporiteľov pre tú-ktorú spoločnosť nebudú zverejňovať až do skončenia registrácie, teda do konca júna 2006. Po tomto termíne pôsobiť na trhu zostane iba tá dôchodková správcovská spoločnosť, ktorá bude mať viac ako 50 000 zaregistrovaných sporiteľov. Je preto logické, že dôchodkové správcovské spoločnosti zvádzajú už v súčasnosti veľký boj o klienta, okrem iného aj znižovaním poplatkov, ktoré vyberajú za správu dôchodkových úspor.
Po podpise zmluvy
Budúci sporiteľ, ktorý uzatvoril s vybranou DSS zmluvu o vstupe do 2. piliera, po podpise tejto zmluvy, musí podľa hovorcu ministerstva práce a sociálnych vecí Martina Danka vyčkať určitý čas, až pokiaľ mu DSS neposkytne informáciu, že v Sociálnej poisťovni bol zaregistrovaný. Proces registrácie sa uskutočňuje totiž medzi DSS a Sociálnou poisťovňou. Poistenec-sporiteľ komunikuje o všetkom v súvislosti s 2. pilierom iba so svojou DSS, a nie so Sociálnou poisťovňou.
Aká je postupnosť krokov
1. Občan uzatvorí zmluvu s vybranou DSS.
2. DSS odošle zmluvu na registráciu do Sociálnej poisťovne.
3. Sociálna poisťovňa uskutoční registráciu občana i informuje o nej DSS.
4. DSS informuje o registrácii svojho klienta -- sporiteľa.
5. Ak je sporiteľ zamestnancom, informuje o zmluve s vybranou DSS a registrácii svojho zamestnávateľa.
Aktívne poistenie
Každý sporiteľ, ktorý uzatvorí zmluvu s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou s cieľom vstúpiť do 2. kapitalizačného piliera starobného dôchodkového sporenia, by mal mať v čase podpísania zmluvy aktívny poistný vzťah dôchodkového poistenia zaevidovaný v Sociálnej poisťovni. Aktívny poistný vzťah dôchodkového poistenia znamená, že v čase podpísania zmluvy by mal byť sporiteľ dôchodkovo poistený.
Povinne dôchodkovo poistení podľa paragrafu 15 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení zákona č. 186/2004 Z. z. sú:
§ zamestnanec,
§ samostatne zárobkovo činná osoba,
§ občan Slovenskej republiky, ktorý vykonáva základnú službu, náhradnú službu alebo zdokonaľovaciu službu v rámci vojenskej služby v ozbrojených silách,
§ občan Slovenskej republiky, ktorý vykonáva civilnú službu,
§ fyzická osoba, ktorá sa osobne a celodenne stará o dieťa do šiestich rokov jeho veku alebo o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom do siedmich rokov jeho veku
§ fyzická osoba, ktorej sa vypláca invalidný dôchodok do dovŕšenia veku potrebného na nárok na starobný dôchodok okrem poberateľa invalidného dôchodku uvedeného.
Dobrovoľne dôchodkovo poistená osoba môže byť (§ 15, ods. 6 zákona č. 461/2003 Z. z.):
§ fyzická osoba po dovŕšení 16 rokov veku, ktorá má na území Slovenska trvalý pobyt, povolenie na prechodný pobyt alebo povolenie na trvalý pobyt.
V prípade, že zmluva medzi dôchodkovou správcovskou spoločnosťou a sporiteľom nebola akceptovaná z dôvodu, že sporiteľ nie je dôchodkovo poistený, znamená to, že v Sociálnej poisťovni nemá sporiteľ, ktorého identifikačné údaje (rodné číslo, priezvisko, meno) sú uvedené na zmluve s DSS, zaevidovaný aktívny poistný.
Dôvody
Ak zmluva sporiteľa s DSS v Sociálnej poisťovni nemohla byť akceptovaná, môže ísť o:
Dôvod č. 1: Fyzická osoba má síce v Sociálnej poisťovni zaevidovaný poistný vzťah dôchodkového poistenia, ale tento poistný vzťah je zaevidovaný pod takými identifikačnými údajmi (rodné číslo, priezvisko, meno), ktoré nezodpovedajú identifikačným údajom uvedeným na zmluve s DSS.
alebo
Dôvod č. 2: FO nemá v Sociálnej poisťovni zaevidovaný žiadny aktívny poistný vzťah dôchodkového poistenia.
Čo má urobiť sporiteľ?
1. Navštíviť príslušnú pobočku Sociálnej poisťovne a požiadať o overenie správnosti zaevidovania svojich aktívnych poistných vzťahov a identifikačných údajov.
2. Sociálna poisťovňa prešetrí dôvod, prečo sa nenašiel aktívny poistný vzťah dôchodkového poistenia.
3. Pokiaľ sa aktívny poistný vzťah dôchodkového poistenia nenašiel z dôvodu č. 1
sporiteľ predloží doklady totožnosti, resp. iné osobné doklady (občiansky preukaz, rodný list, sobášny list a pod.) a požiada o opravu identifikačných údajov.
4. Pokiaľ sa aktívny poistný vzťah dôchodkového poistenia nenašiel z dôvodu č. 2
sporiteľ, ktorý je zamestnancom, upozorní svojho zamestnávateľa na povinnosť prihlásiť ho na dôchodkové poistenie;
sporiteľ, ktorý nie je zamestnancom, vyplní Registračný list fyzickej osoby, pričom osoba, ktorá sa dobrovoľne prihlasuje na dôchodkové poistenie, musí na Registračnom liste FO uviesť dátum vzniku dôchodkového poistenia. Sporiteľ Registračný list odovzdá, resp. pošle na pobočku Sociálnej poisťovne podľa miesta trvalého pobytu.
(Všetky povinnosti fyzických osôb a zamestnávateľa týkajúce sa prihlásenia sa na dôchodkové poistenie vyplývajú z § 228, 229, 231 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.)
5. Pobočka Sociálnej poisťovne opraví identifikačné údaje sporiteľa alebo zaregistruje poistný vzťah.
6. Dôchodková správcovská spoločnosť opätovne zašle zmluvu so sporiteľom do Sociálnej poisťovne na posúdenie a zápis do registra zmlúv.
Registruje sa prvá
Ak bola do Sociálnej poisťovne doručená viac ako jedna zmluva o starobnom dôchodkovom sporení, Sociálna poisťovňa zapíše do registra zmlúv tú zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení, ktorá jej bola doručená ako prvá. (§ 64a zákona č. 43/2004 Z. z. v znení zákona č. 721/2004 Z. z.)
(Spracované podľa informácií zo Sociálnej poisťovne.)
