StoryEditor

Čo s platbou odoslanou na nesprávny účet

11.10.2005, 00:00
Klient svojim podpisom potvrdzuje správnosť údajov na prevodovom príkaze, preto by si ich mal vždy dobre skontrolovať. Napriek tomu sa môže stať, že pri platbe, či už v pobočke alebo prostredníctvom niektorej z foriem elektronického bankovníctva, spraví chybu. Čo robiť v takom prípade?

Klient svojim podpisom potvrdzuje správnosť údajov na prevodovom príkaze, preto by si ich mal vždy dobre skontrolovať. Napriek tomu sa môže stať, že pri platbe, či už v pobočke alebo prostredníctvom niektorej z foriem elektronického bankovníctva, spraví chybu. Čo robiť v takom prípade?
Najjednoduchšie sa riešia situácie, keď klient zadá číslo neexistujúceho účtu. "Číslo sa kontroluje podľa definovaného algoritmu, čiže nemôže byť ľubovoľné. V takom prípade sa platba nepotvrdí a neodošle na realizáciu," uvádza hovorkyňa UniBanky Katarína Ševčíková. Peniaze tak zostanú na účte odosielateľa alebo sa vrátia dennou uzávierkou.
O niečo komplikovanejšie je riešenie, ak sa odosielateľ náhodou trafí do čísla existujúceho účtu. "Ak klient zistí, že poskytol nesprávne číslo účtu príjemcu, mal by kontaktovať pobočku svojej banky. Dexia banka je schopná stornovať chybnú platbu v ten istý deň, prípadne na druhý deň ráno pred odoslaním súboru do Národnej banky Slovenska na spracovanie. V prípade, že klient na nesprávnosť čísla účtu príjemcu príde neskôr, môže požiadať banku o sprostredkovanie vrátenia peňazí," hovorí špecialistka na externú komunikáciu a PR Dexia banky Slovensko Katarína Keráčiková -- Némová.
Banka následne sprostredkuje doručenie žiadosti o vrátenie platby banke príjemcu, resp. priamo príjemcovi chybnej platby. Klient, ktorému bola omylom odoslaná platba pripísaná, by ju mal automaticky vrátiť. V opačnom prípade v zmysle Občianskeho zákonníka dochádza k bezdôvodnému obohateniu.
Chybné zúčtovanie však nemusí vzniknúť iba vinou klienta. Ak ho zapríčini vykonávacia inštitúcia alebo sprostredkujúca inštitúcia, vykoná sa opravné zúčtovanie v ten istý alebo v nasledujúci bankový pracovný deň po dni, keď sa chybné zúčtovanie zistilo. "Klient môže oznámiť chybu v zúčtovaní a uplatniť si nárok na jej odstránenie najneskôr do šiestich mesiacov od jej vzniku. Vykonávacia inštitúcia a jej klient sa môžu dohodnúť na predĺžení tejto lehoty na dva roky. Vykonávacia inštitúcia bez zbytočného odkladu preskúma oznámenie klienta a odstráni chyby v zúčtovaní, ktoré sama spôsobila," vysvetľuje Marta Krejcarová, hovorkyňa ČSOB.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 06:34