StoryEditor

(Šou)biznis: Ako sa z umelcov stávajú obchodníci

23.02.2006, 23:00
V Amerike podniká takmer každý umelec. Niektorí pritom ostávajú vo svojom fachu, ako napríklad Brad Pitt, Mel Gibson, Clint Eastwood či Sean Penn, ktorí sú majiteľmi produkčných alebo filmových spoločností, iní podnikajú v úplne odlišnom prostredí. Známa americká moderátorka Oprah Winfrey založila vlastný časopis s jednoduchým názvom O, Michael Jordan poňal podnikanie absolútne svojsky a z času na čas predáva steaky na železničnej stanici.

Medzi tých podnikateľov, ktorí prišli na nápad zatraktívniť svoje podnikanie známymi ikonami, patril v roku 1991 aj Američan Robert Earl. S pomocou slávnych tvárí troch ťažkotonážikov -- a v 90. rokoch naďalej mimoriadne obľúbených hercov -- Arnolda Schwarzeneggera, Silvestera Stallona a Brucea Willisa, založil Robert Earl sieť reštaurácií, ktorá mala odrážať lesk a slávu filmového priemyslu. Planet Hollywood. Herci, na revanš za prepožičanie tváre a podpísanie kontraktu na propagáciu a verejnú prezentáciu podniku, získali časť akcií.
Podľa Miroslava Motejlka z českého časopisu Týden vstupujú hviezdy filmového, divadelného či hudobného neba do podnikania najmä kvôli vlastným investíciám. "Mnohé z nich chcú využiť svoje meno ako marketingový nástroj," hovorí vedúci ekonomického oddelenia. Aj keď sa tento marketingový nástroj môže na prvý pohľad zdať veľmi účinný, nie vždy stačí na dobrý biznis. "Mnohé firmy podobného charakteru totiž skončili neslávne."

...či planéta bankrotov?
Motejlek vidí dôvod v tom, že aj takéto spoločnosti majú zákonite manažment s vlastnými záujmami, ktoré sa často rapídne odlišujú od záujmov hviezd. "Stáva sa totiž, že ich manažment často len využije, pretože mnohé umelecké ikony veľké skúsenosti v danej oblasti nemajú." Podobne "neslávne" totiž skončil aj Planet Hollywood. Po počiatočnom veľkolepom dopyte po megahviezdach Smrtonostnej pasce či Terminátora záujem postupne opadol, jednotlivé reštaurácie začali zívať prázdnotou a postupne strácali reputáciu. Sieť dokonca dvakrát zbankrotovala. Nasledovalo zatvorenie nielen jej pobočky v Beverly Hills, srdci Hollywoodu, ale aj na iných miestach a po vypršaní zmluvy aj odstúpenie jedného z hereckého trojlístka -- súčasného kalifornského guvernéra. Sly aj Bruce na hollywoodskej planéte ostali, vedenie mieni v rámci revitalizácie podpísať zmluvy s mladšími hviezdami... To už aj spravili napríklad so skupinou N-Sync.

Dvojsečná zbraň
Odpoveďou módneho priemyslu na pokus slávnych hercov privyrobiť si pár miliónikov navyše bolo otvorenie sieti Fashion Café v hlavných metropolách sveta či iných atraktívnych destináciách. Aj tvorcovia tejto myšlienky stavili na stopercentnú istotu -- na konci minulého storočia na nezvyčajne populárne tváre topmodeliek ako Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Elle MacPherson a Christy Turlington. Ako sa už onedlho ukázalo, kostnaté modelky lákajúce zákazníkov na šťavnaté porcie jedla bola nie nevhodná, ale priam absurdná marketingová kombinácia.
Podobný priebeh, k akému došlo so sieťou Planet Hollywood, na seba nedal dlho čakať. Počiatočný záujem rýchlo vystriedali finančné problémy, prázdnotou zívajúce priestory a "vycúvanie" nielen Claudie, ale aj Christy Turlington z nešťastného biznisu. Tu Miroslav Motejlek upozorňuje, že tak, ako môže slávna tvár pomôcť biznisu, zlý biznis môže poškodiť reputáciu slávnej tvári. "Ide o dvojsečnú zbraň."

Travička Britney
Podnikanie umelcov v západných krajinách nie je podľa Motejlka nič výnimočné. "V Amerike podniká takmer každý." Niektorí pritom ostávajú vo svojom fachu, ako napríklad Brad Pitt, Mel Gibson, Clint Eastwood či Sean Penn, ktorí sú majiteľmi produkčných alebo filmových spoločností, iní podnikajú v úplne odlišnom prostredí. Známa americká moderátorka Oprah Winfrey založila vlastný časopis s jednoduchým názvom O, Michael Jordan poňal podnikanie absolútne svojsky a z času na čas predáva steaky na železničnej stanici. Do radu herečiek -- majiteliek vlastných reštaurácií -- patria aj sexbomby ako Jennifer Lopez a Cameron Diaz, ktoré svoje podnikanie rozbehli v atraktívnych lokalitách kalifornskej Pasadeny a na Miami Beach. O niečo menej šťastnú ruku mala popová princezná Britney Spears, ktorá po raketovom nástupe na hudobnú scénu, filmovom debute, dvoch zasnúbeniach a jednom pôrode, otvárala za prítomnosti najväčších celebrít neworskú reštauráciu Nyla. Ani nevinná tvárička ju neochránila pred sťažnosťami zákazníkov a otravou troch malých detí...

Filantrop Bono
Bono. Jeden z najznámejších symbolov 21. storočia. Rocker, frontman skupiny U2 a filantrop v jednej osobe. Svoju tvár nezištne prepožičiava nielen pri záchrane pralesov, sarajevských sirôt či HIV pozitívnych, ale aj v boji za sociálnu spravodlivosť pri potriasaní rukou s pápežom alebo s Georgeom W. Bushom. Rovnako ako pri vlastných -- tiež neskromných -- podnikateľských aktivitách. Okrem toho, že je spolu s The Edgom vlastníkom lukratívneho päťhviedzičkového hotela The Clarence Hotel a nočného klubu v známej dublinskej štvrti Temple Bar, vlani založil so svojou manželkou Alin Hawson novú odevnú spoločnosť. Na tom by nebolo nič neobvyklé, pretože okrem atypického názvu Edun (opak Nude -- nahý) ju robí atraktívnou naozaj len filantropický motív manželského páru, ktorý plánuje umiestniť výrobu odevov do rozvojových krajín. No ako informuje autor článku, bonomil, hlavný rozdiel medzi ním a ostatnými podnikateľmi je v tom, že dôvody a kritériá, prečo sa rozhodol investovať do rozvojových krajín, sa odlišujú od tých, ktoré by diktoval trh.

Bono ako bábka?
Začiatkom februára sa v americkom denníku New York Post objavil aj iný článok. Od autora -- skeptika. Oveľa kratší a nenápadnejší. O tom, ako Bonova súkromná akciovka Elevation Partners má záujem o kúpu firmy Take-Two Interactive, zaoberajúcej sa výrobou počítačových hier. Táto správa by nebola až taká výnimočná, keby nešlo o výrobcu jednej z najnásilnejších, ale extrémne populárnej hry Grand Theft Auto. A keby nešlo o obchod za jednu miliardu dolárov... Na obrázok rockera snažiaceho sa zachrániť svet tak smrť, zabíjanie a kradnutie vrhá nežiaduci tieň. Istú dávku skeptizmu nedávno naznačila aj kniha Bono as a Puppet? (Bono ako bábka?) z pera Tonyho Slida a Aleksandra Tocka. Autori chvália Bona za jeho aktivity, no reálne ho konfrontujú s pozíciou bábky v rukách majstrov -- politikov.

Pieseň o Material Girl
Úplne osobitú kategóriu tvorí v rámci podnikateľských aktivít umelcov Madonna. Niektorí kritici ju dokonca označujú za lepšiu obchodníčku a podnikateľku než speváčku. Do jej manažérskeho repertoáru totiž patria najrozmanitejšie taktiky a triky od neustále sa meniaceho imidžu, radikálneho odklonu z pozície bisexuálneho vampa k vzornej matke, schopnosti vycítiť voľné miesta na trhu až po reálny predaj miliónov nosičov. Jej majetok sa odhaduje na viac ako 650 miliónov dolárov. Vlastní nahrávacie štúdio Maverick Records a začiatkom roka prikúpila k svojej 7,5-miliónovej (v librách) vilke v jednej z najlukratívnejších častí Londýna ďalšiu takmer miliónovú nehnuteľnosť. Pre služobníctvo. Na tej istej ulici. Okrem toho vlastní nehnuteľnosti aj vo Wiltshire, v New Yorku, Miami a Los Angeles. Nemalú sumu investovala tiež do portálu listen.com, ktorý obsahuje viac ako pol milióna MP3 skladieb na downloadovanie (išlo o reakciu na zbohatnutie Alenis Morissette na podobnom portáli)...

Obchod s príchuťou materstva
Jedným z klasických príkladov jej schopností je okrem posledného albumu Confession On the Dancefloor, ktorý je prezieravo adresovaný najovplyvniteľnejšiemu hudobnému publiku, aj spolupráca s televíznou spoločnosťou Channel One News. V čase vysielania pre deti a mládež tu už niekoľko rokov propaguje svoje výrobky spoločnosť Acuvue. Momentálne ide kontaktné šošovky, ktoré majú v reklamnom spote dievčatá zo skupiny Lillix, pre nás pomerne neznáme chránenkyne spoločnosti Mavericks Records. Samozrejme, so sprievodom ich skladby Falling Uphil.
Pre troma rokmi zasa bodovala s bestsellerom pre deti The English Rose (Anglická ruža), ktorú napísala počas materskej dovolenky pre svoju dcéru. Samozrejme, nasledovaná postavičkou z umelej hmoty, jej garderóbou a domčekom na trhu hračiek...

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
10. máj 2024 04:01