StoryEditor

Digitálne knihy majú novú tvár

16.05.2006, 00:00
Pred niekoľkými rokmi bol svet uchvátený elektronickými knihami. Žiadna zásadná zmena sa však nekonala -- nádejný rozbeh zbrzdili nedokonalé technológie. V týchto dňoch sa situácia mení. Na trh prichádza digitálny papier a s ním aj celkom nová generácia elektronických kníh a novín.
V londýnskom metre ľudia počúvajú digitálnu hudbu alebo pozerajú video. Iní si čítajú noviny alebo knihy. Papierové. Prečo? Kam zmizli elektronické knihy, ktorým optimisti predpovedali boom? Keď v roku 1998 prišiel na trh eReader určený na čítanie elektronických kníh, popísalo sa veľa papiera o tomto zázraku. Očakávania sa však nenaplnili. eReader sa zmenil na edinosaura a pomaly zanikol. Dôvodov bolo niekoľko. V prvom rade najmä cena - bol príliš drahý. V druhom rade technológia - nekvalitný displej, z ktorého vás rozboleli oči a obrovská spotreba energie. A v neposlednom rade bol problém v samotných knihách - výber kníh nebol veľký a problémy spôsobovali aj formáty, v ktorých boli knihy dostupné.
Záujem rastie
Napriek týmto neúspechom trh s elektronickými knihami podľa výkonného riaditeľa Medzinárodného fóra elektronických vydavateľov Nicka Bogatyho každoročne narastá o 30 až 40 percent. "Stále to však predstavuje iba percento z objemu tržieb celého knižného trhu." Fórum sa snaží si svojich čitateľov udržať. Aj preto vyvinuli nový formát - Open eBook, v ktorom môžu knihy publikovať všetci vydavatelia. Bohužiaľ, pomohlo to len vydavateľom, ktorí tak nemusia investovať do mnohých formátov.
Súčasný trh elektronických kníh kopíruje trh klasických, papierových. Medzi bestsellermi sa drží Dan Brown a jeho knihy Da Vinci kód a Anjeli a démoni alebo diela Stephena Kinga. Netreba pripomínať, že drvivá väčšina dostupných titulov je v angličtine. Objem predaja elektronických kníh dosiahol v roku 2004 podľa medzinárodného fóra 9,6 milióna dolárov, o rok neskôr to bolo takmer 15 miliónov. Naproti tomu na tlačených knihách vydavatelia v roku 2004 zarobili 23,7 miliardy dolárov. Elektronické knihy však nepovedali posledné slovo. Všetko totiž môže zmeniť už tento rok - vďaka novej technológii spoločnosti iRex, ktorá vyvinula digitálny papier. Nick Bogaty si myslí, že vďaka nej sa rok 2006 stane prelomovým v histórii elektronických kníh.
Ráno čaj, večer pivo
Digitálny papier prvej generácie - iLiad - je technológia postavená na novátorskom riešení použitia elektronického atramentu na displeji. Systém už testujú čitatelia belgického finančného denníka De Tijd. Pred dvoma týždňami sa rozhodol vyskúšať ho aj taliansky denník La Reppublica - zdarma rozdal tristo kusov iLiadu vybraným čitateľom. Prvé mobilné noviny na digitálnom papieri sú teda na svete. Správy na 8,1-palcovom displeji (cca 20 cm uhlopriečka) so 16 odtieňmi sivej farby môžete údajne pohodlne čítať na hocijakom mieste v akomkoľvek svetle. Na e-noviny si vďaka touch pad (dotykovému peru) môžte dokonca písať poznámky alebo podčiarkovať tak, ako ste zvyknutí pri papierových formátoch.
Samozrejmosťou je pripojenie na internet či na váš počítač a aktualizácia správ aj počas dňa. Toto riešenie môže byť zaujímavé hlavne pre inzerentov - ráno môže byť v novinách reklama na čaj, večer reklama na pivo.
Spoločnosť Sony sa nechce nechať zahanbiť - na trh v krátkom čase uvádza nový Sony eReader, ktorý používa podobnú technológiu ako iLiad. Displej využíva energiu batérií len vtedy, keď sa zmení text, teda, keď "obrátite stránku", na rozdiel od LCD displejov, ktoré potrebujú energiu po celý čas, čo sú zapnuté. Jeho cena sa pohybuje od 300 do 400 amerických dolárov, podobne ako cena iLiadu. Sony bude od leta predávať aj vlastné elektronické knihy na www.connect.com
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
17. december 2025 15:47