StoryEditor

Motoristi na rande do Paríža

25.09.2006, 00:00

Jesenný autosalón v Paríži otvoria už v sobotu 30. septembra. Tento motoristický sviatok potrvá do 15. októbra. Viaceré automobilky sa na ňom chystajú predstaviť nové modely. Ani redakcia Hospodárskych novín nechce zostať mimo -- po tom, ako sme nedávno uverejnili prvé zábery na Škodu Scout, dnes pridávame ďalšie značky.

Honda s najväčšou účasťou
Najmodernejšie technológie, športové výkony a nové produkty zvýrazňuje pri prezentácii japonská značka Honda. Tohtoročná expozícia bude najväčšou v histórii jej účasti na parížskom autosalóne. Japonci predstavia dva dôležité modely -- v európskej premiére kompaktné SUV tretej generácie s označením CR-V a vo svetovej premiére výkonný športový model Civic Type R, odvodený od nadčasového hatchbacku, ktorý zaznamenáva výrazné obchodné úspechy v celej Európe. Tretia generácia CR-V spája praktickosť s dynamikou, má športovejší vzhľad a luxusnejší interiér. Unikátom v tomto segmente je možnosť vybaviť auto aktívnym tempomatom (ACC) a systémom na zmiernenie následkov kolízie (CMBS) dvoma najmodernejšími technológiami, ktoré uľahčujú situáciu vodiča a výrazne zvyšujú bezpečnosť. Úplne nový dvojlitrový benzínový motor a dieselový motor i-CTDi so zdvihovým objemom 2,2 litra sú zárukou, že CR-V bude aj naďalej ponúkať nízku spotrebu paliva a vysoký výkon.
S napätím je očakávaný Civic Type R, ktorý v atraktívnom dizajne ponúka vysoké potešenie z jazdy a dynamiku, na akú sme si zvykli pri jeho predchodcovi. Okrem toho uvidia návštevníci kompaktný model FR-V na rok 2007, vybavený novým benzínovým motorom s objemom 1,8 litra (z modelu Civic), so šiestimi sedadlami usporiadanými po troch vo dvoch radoch. Návštevníci sa tiež budú môcť oboznámiť s úspornými vozidlami na alternatívny pohon.
Honda predstaví aj najmodernejšie technológie palivových článkov v podobe konceptu FCX Concept car.


Nissan s dynamickou novinkou

Spoločnosť Nissan už predstavila nový kompaktný crossover Qashqai určený na európsky trh. Na slávnosti bol hostiteľom Carlos Ghosn, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Nissan, ktorý pripomenul, že inšpiráciou pre Qashqai bol koncept s rovnakým názvom, prezentovaný v rámci autosalónu v Ženeve pred dvoma rokmi. Do predaja sa dostane vo februári roku 2007. Čoskoro ho uvidia i návštevníci jesenného autosalónu v Paríži.
Novinka chce osloviť zákazníkov, ktorí vyžadujú dynamickejší dizajn, než aký ponúka tradičný automobil segmentu C, avšak veľké a agresívne kompaktné SUV nie je pre nich atraktívne. Qashqai navrhlo dizajnérske centrum Nissan Design Europe (NDE) a ide o prvé sériové vozidlo navrhnuté v NDE, odkedy sa toto centrum presťahovalo do Londýna (v roku 2003). Na čele programu vývoja bolo európske Technické centrum automobilky Nissan so sídlom v anglickom Cranfielde, pričom významne prispela aj inžinierska základňa spoločnosti Nissan v Japonsku. Qashqai budú vyrábať v anglickom Sunderlande. Táto továreň nebude zásobovať len Európu, ale vozidlo plánujú vyvážať aj do Japonska, kde ho budú predávať pod názvom Dualis.
Termín crossover veľmi dobre vystihuje Qashqai, pretože sa pohybuje vo sfére, kde vlastnosti osobného automobilu zodpovedajú vozidlu s pohonom 4 x 4. Pokiaľ ide o dizajn, pripomína čiastočne model Murano. Hlboko zapustený prístrojový panel navodzuje dojem športového vozidla. Tento pocit ešte umocňuje vyvýšená stredová konzola.
Čo do veľkosti je Qashqai niekde medzi hatchbackom segmentu C a vozidlami SUV. Rázvor je 2 630 mm, výška 1 610 mm, šírka 1 780 mm a dĺžka 4 310 mm. K dispozícii budú alternatívy štyroch motorov -- v ponuke sú dva naftové a dva benzínové. Benzínový s objemom 1,6 litra má výkon 115 koní a krútiaci moment 160 Nm, zatiaľ čo motor s objemom 2 litre dodáva výkon 140 koní a krútiaci moment 200 Nm. Alternatívy motora na naftu s objemom 1,5 alebo 2 litre poskytujú výkon 106, respektíve 150 koní a krútiaci moment 240, resp. 320 Nm.
Počas slávnostného obeda v Paríži pán Ghosn povedal: "Európski zákazníci chcú všetko: dynamický dizajn, jazdný výkon a atraktívny interiér vysokej kvality. Qashqai toto všetko má, a preto bude stáť v popredí nášho odbytu v Európe. Očakávame, že v Európe sa ročne predá v priemere viac ako 100-tisíc kusov modelu Qashqai, pričom 80 percent zákazníkov si kúpi značku Nissan prvýkrát."

Toyota s troma bonbónikmi
Na Autosalóne v Paríži predstaví Toyota nový športový hatchback Yaris TS, limuzínu Avensis na rok 2007 a výkonnejšiu verziu úspešného úžitkového modelu Hilux.
Srdcom športového hatchbacku Yaris TS je úplne nový, 1,8-litrový motor s duálnym systémom vstrekovania a variabilným časovaním ventilov VVT-i, ktorý dosahuje výkon 132 koní a maximálnu rýchlosť 194 km/h. Na trh ho uvedú začiatkom roka 2007.
Vlajková loď Toyoty v Európe, model Avensis na rok 2007, rozšíri sortiment motorov o nový diesel 2,0 l D-4D s výkonom 125 koní.
Výkonnejší Hilux príde na trh s trojlitrovým dieselovým motorom D-4D. Súčasne v Toyote upravili dieselový motor 2,5 l D-4D na výkon 120 koní a krútiaci moment zvýšili na 325 Nm.

Lexus na európskej premiére
K značke Toyota neodmysliteľne patrí aj jej luxusný súrodenec Lexus. Pôvodne bola značka Lexus uvedená na americký trh (v roku 1989), no dnes ju nájdeme vo vyše 60 krajinách sveta.
Model LS 600h je prvým hybridným sedanom na svete s motorom V8 a stálym pohonom všetkých kolies. V Paríži ho uvedú v európskej premiére. Ide o tretí model Lexus s hybridným pohonom, čo dokazuje trvalé úsilie tejto prémiovej značky znižovať spotrebu paliva pri nižších emisiách výfukových plynov a pri súčasnom zvyšovaní výkonu. Označenie modelu LS 600h vychádza zo skutočnosti, že jeho benzínový motor V8 s objemom päť litrov v spojení s hybridným pohonom sa môžu vo výkonových parametroch smelo porovnávať so spaľovacími motormi V12 bez preplňovania. Písmeno "h" v názve označuje modely vybavené hybridným pohonom Lexus. Nový model stavia na sile LS 460 a jeho inováciách v oblasti aktívnej bezpečnosti, kultivovanosti motoru a kvalite výroby. Písmeno "L" v názve označuje verziu s predĺženým rázvorom. Vďaka predĺženiu o 12 centimetrov môže cestujúcim ponúknuť pohodlie a pocit cestovania prvou triedou.
Systém Lexus Hybrid Drive disponuje výkonom 330 kW (450 k), s kombinovanou spotrebou paliva iba 9,5 litra na 100 km. Prenos vyššieho výkonu na vozovku a rovnomerné zrýchlenie zabezpečuje nový systém pohonu všetkých kolies, ktorý pracuje v súčinnosti s novovyvinutou elektronicky riadenou prevodovkou s plynulo meniteľným prevodom (E-CVT).
Po boku modelu LS 600h stoja jeho hybridní súrodenci GS 450h a RX 400h, ktorí si už vydobyli uznanie za nastolenie nových štandardov medzi automobilmi prémiovej triedy, ktoré výrazne šetria životné prostredie.
Model RX 400h spustil revolúciu v segmente športovo-úžitkových automobilov (SUV), kde ponúkol jedinečnú kombináciu vysokého výkonu (200 kW / 272 k), prijateľnej spotreby paliva (v kombinovanom režime 8,1 l na100 km) a veľmi nízkych emisií.
GS 450h bol prvým výkonným sedanom na svete vybaveným systémom Lexus Hybrid Drive. Benzínový motor V6 s obsahom 3,5 litra bol vo svojej triede prvým s duálnym systémom vstrekovania paliva (vstrekovanie paliva do sacieho kanálu v kombinácii s priamym vstrekovaním), zabezpečujúcim hospodárnejšie prevádzkovanie a súčasne vyšší výkon. Automobily GS 450h majú kombinovanú spotrebu 7,9 l/100 km.
Tému Auto-moto pripravil Ivan Václavík, snímky archív

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. máj 2024 04:29