StoryEditor

Firmy zatiaľ nevnímajú eurokonverziu strategicky

09.05.2007, 00:00

Až 93 percent spoločností vníma zavedenie eura ako udalosť, ktorá bude mať vplyv na ich fungovanie. Väčšina slovenských firiem je v súčasnosti iba v ranom štádiu prípravy na prechod na euro a len 15 percent z nich vypracovalo strategickú analýzu dosahov. Jednoznačne najďalej je finančný sektor a firmy sieťových odvetví a telekomunikácií. Vyplynulo to z prieskumu Ernst & Young o pripravenosti vybraných slovenských finančných a nefinančných podnikov na eurokonverziu.
Väčšina spoločností už o otázke zavedenia eura uvažovala a o projekte prechodu na euro rokovalo ich najvyššie vedenie. Viac než štvrtina firiem (28 percent) očakáva značný dosah na väčšinu aspektov fungovania spoločnosti, ako napríklad účtovné, fakturačné systémy a mzdové systémy, registračné pokladnice či počítadlá peňazí, nákup a logistiku.
"Zaujímavé je, že aj napriek očakávaným dosahom, v súčasnosti len 39 percent spoločností plánuje alebo už aktualizovalo obchodnú stratégiu v súvislosti s prechodom na euro. Dokonca väčšina z nich zmenu obchodnej stratégie z dôvodu zavedenia eura v najbližšom čase vôbec neplánuje. Je možné, že eurokonverzia je vnímaná skôr ako operatívna, a nie strategická otázka. Indikuje to tiež prístup spoločností k eurokonverzii skôr ako snahu splniť zákonné požiadavky než využiť nové príležitosti," komentoval výsledky prieskumu Róbert Srnka, senior manažér Ernst & Young.
Až 82 percent spoločností očakáva, že zavedenie eura bude znamenať prínosy pre ich fungovanie, hlavne v eliminácii kurzových rizík pri obchodovaní. Medzi ďalšími výhodami uvádzajú zjednodušenie komunikácie so zahraničnou centrálou z dôvodu jednotnej meny a zjednodušenie financovania z dôvodu stabilizácie cien. Tieto očakávania sa zhodujú aj s analýzou NBS, ktorá tiež vníma hlavné prínosy v menovej a cenovej stabilite, ako aj v obmedzení transakčných poplatkov.
Až 98 percent opýtaných respondentov sleduje relevantné termíny a informácie, a polovica z nich ich pravidelne vyhodnocuje a interne ich komunikuje. Zdrojom informácií sú médiá, ako denníky, odborná tlač, internetové portály a vyhlásenia NBS.

Ako na euro na Slovensku
Dvanásť z pätnástich členských štátov Európskej únie zaviedlo 1. januára 2002 eurobankovky a mince ako zákonné platidlo. Na Slovensku sa plánuje zaviesť euro 1. 1. 2009 súčasne do hotovostného aj bezhotovostného obehu bez prechodného obdobia spôsobom tzv. veľkého tresku (big-bang scenario) a stane sa zákonným platidlom na území Slovenskej republiky. Podľa plánu by od júla 2008 mali byť dvojité ceny zobrazené okrem obchodov aj na faktúrach, výplatných páskach či v katalógoch.

Čo priniesol prieskum
-- približne 35 percent respondentov na základe rozhodnutia vedenia stanovilo prvé úlohy a zadelilo ich špeciálne zostavenému tímu pre zavedenie eura. Všeobecnou úlohou, ktorá bola v spoločnostiach zadaná, je "pripraviť spoločnosť na bezpečný a plynulý prechod na používanie eura";
-- vyše polovice opýtaných spoločností (53 percent) ešte len plánuje vypracovať strategickú analýzu dosahov zavedenia eura na ich spoločnosť. Viac ako 15 percent spoločností si už túto analýzu vypracovalo. Na analýze spolupracovali so zástupcami všetkých významných oddelení, prípadne s externými poradcami. Trvanie odhadovaných alebo skutočných prác bolo rôzne a pohybovalo sa v rozpätí 2 až 8 mesiacov. Najčastejšie uvádzanou hodnotou bolo približne 10 týždňov;
-- časový harmonogram úloh okolo zavedenia eura vypracovalo 32 percent spoločností, z toho detailný harmonogram vypracovalo zatiaľ iba 13 percent z nich. Harmonogram úloh zatiaľ nemá vypracovaný 68 percent spoločností;
-- viac než tri štvrtiny spoločností (77 percent) počíta s vyčlenením finančných zdrojov na úlohy súvisiace so zavedením eura. Z nich 32 percent už isté zdroje vyčlenilo (napríklad na zmenu IT systémov a pokrytie súvisiacich investičných a prevádzkových nákladov);
-- zatiaľ až 45 percent spoločností nevyčlenilo konkrétne ľudské zdroje na prechod na euro. Takmer 27 percent spoločností plánuje vyčleniť niekoľko pracovníkov na čiastočný úväzok. Zvyšné spoločnosti už zostavili tímy, v ktorých sú zastúpení pracovníci na plný úväzok s prípadnou podporou špecialistov a externých poradcov; -- v súčasnosti len 17 percent spoločností pripravilo komunikačný plán. Polovica z nich už začala v tejto otázke aktívne komunikovať. Dôležitosť komunikačného plánu si však uvedomuje ďalších 53 percent respondentov, ktorí ho plánujú pripraviť v priebehu troch mesiacov;
-- iba 23 percent spoločností už začalo v rôznej miere vykonávať inventarizáciu dotknutých oblastí. V rámci inventarizácie sa spoločnosti sústreďujú najmä na IT aspekty eurokonverzie. Niektoré spoločnosti však inventarizáciu neplánujú napríklad z dôvodu výmeny systému.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 07:38