StoryEditor

Legislatíva nám sťažuje život

30.01.2007, 23:00

Podnikatelia sa v anketách hodnotiacich legislatívne zmeny v minulých rokoch zhodujú najmä v tom, že kvalitu podnikateľského prostredia zvýšila najmä daňová reforma. Tá zaviedla jednotnú 19-percentnú sadzbu dane z príjmu fyzických a právnických osôb. Okrem toho sa zaviedla flexibilnejšia pracovnoprávna legislatíva či čiastočne sa uľahčila registrácia podnikateľov v živnostenskom a obchodnom registri -- skrátil sa čas zápisu do obchodného registra (5 pracovných dní). Naďalej však existujú problémy, ktoré zbytočne zaťažujú podnikateľov, deformujú slobodu podnikania a zvyšujú náklady na podnikanie. Založenie firmy je administratívne komplikované, pri medzinárodnom porovnaní ide o veľký počet procedúr potrebných na začatie podnikania a s tým spojený problém individuálnych štátnych registrov uchovávajúcich údaje o podnikateľoch. Situáciu zhoršuje aj často sa meniaca a neprehľadná legislatíva.
Takmer 80 % podnikateľov v prieskume Komplexný audit prekážok podnikania na Slovensku považuje vymáhateľnosť práva za rozhodujúcu alebo vážnu prekážku podnikania. Nestabilitu zákonov vníma ako vážnu či rozhodujúcu prekážku 70 % podnikateľov. Takmer rovnaká časť podnikateľov vníma aj odvodové zaťaženie, ktoré sa ešte nereformovalo. Približne 65 % podnikateľov považuje korupciu stále za rozhodujúci problém pri ich podnikaní. Zaťaženie poplatkami je závažným problémom asi pre 45 % podnikateľov.

Prekážky podnikania na Slovensku
-- vymáhateľnosť práva cez súdy
-- nestabilita a nejednoznačnosť zákonov
-- odvodové zaťaženie
-- korupcia
-- vysoké poplatky
Zdroj: Prieskum Komplexný audit prekážok podnikania na Slovensku

Ako odstrániť legislatívne a administratívne bariéry
* Do postupov pri príprave právnych predpisov zahrnúť najmä dva doteraz absentujúce prvky: konzultácie s dotknutými subjektmi v ranom štádiu prípravy predpisov (zástupcovia podnikateľov, vykonávateľ predpisu a pod.) a hodnotenie dosahov navrhovaného predpisu na podnikateľské prostredie pomocou jednotnej a záväznej metodiky. Pre hodnotenie dosahov musí byť vytvorený systém, ktorý bude garantovať kvalitu tohto procesu a zabezpečovať metodickú podporu jednotlivým ministerstvám pri vykonávaní analýz.
* Stanovovať dostatočne dlhý čas medzi prijatím predpisu a nadobudnutím jeho účinnosti, prijímať legislatívu, aby nadobúdala účinnosť iba k jednému dátumu v roku (napr. k 1. januáru).
* Inštitút skráteného schvaľovacieho konania v NR SR využívať len v ojedinelých prípadoch a takto zabezpečiť, aby návrhy zákonov boli kvalitne pripravené. Predkladať návrhy zákonov jednoduché, čitateľné, stručné a jednoznačné.
* Zrealizovať analýzu administratívneho zaťaženia podnikateľskej sféry vyplývajúceho z existujúcich právnych predpisov. Na základe analýzy identifikovať možnosti, ako znížiť administratívne zaťaženie.
* Pokračovať vo vytváraní podmienok na spravodlivé riešenie sporov bez zbytočných prieťahov na súdoch, zvýšiť vymožiteľnosť práva úpravou Občianskeho súdneho poriadku, najmä zefektívnením procesných postupov vrátane stanovenia času, do ktorého musí súd v príslušnej veci konať.
Zdroj: Správa Národnej agentúry pre rozvoj malého a stredného podnikania

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. november 2024 11:59