StoryEditor

Aj drobný pracovný úraz by mal človek nahlásiť

05.05.2006, 00:00

Dá sa jednoducho povedať, čo je a čo nie je pracovný úraz?
-- Áno, za pracovný úraz sa považuje akékoľvek poškodenie zdravia, alebo smrť ktoré sa stali zamestnancovi na pracovisku alebo mimo neho pri plnení jeho pracovných úloh. Poškodenie zdravia, ktoré sa stalo zamestnancovi pri ceste do práce alebo z práce, nie je pracovným úrazom. Je to veľmi zjednodušená odpoveď, lebo presnú definíciu prináša vyhláška o evidencii a registrácii pracovných úrazov a o hlásení prevádzkových nehôd (havárií) a porúch technických zariadení a zákon o sociálnom poistení v § 8 -- pracovný úraz a choroba z povolania.
Pracovný úraz môže byť drobný, pri ktorom zamestnanec nevyhľadal lekárske ošetrenie a nebol práceneschopný. Napríklad sa šmykol na schodoch a udrel si koleno. V tomto prípade je zamestnanec povinný skutočnosť, že sa mu na pracovisku alebo mimo pracoviska stal drobný pracovný úraz, zapísať do knihy drobných pracovných úrazov, kde uvedie dátum a hodinu jeho vzniku, čo sa mu stalo, ktorú časť tela si poranil, podpíše sa a tento záznam dá podpísať aj svojmu priamemu nadriadenému. Ak v čase drobného pracovného úrazu bol pri ňom aj kolega, podpíše sa ako svedok.
Je dôležité každú drobnosť zapisovať?
-- Často sa to zamestnancom zdá ako zbytočná formalita. Veď koľkokrát sme spadli, udreli si koleno a život ide ďalej. Je to pravda, ale moje skúsenosti technika bezpečnosti práce hovoria aj o tom, že vo štvrtok pred Veľkou nocou som si na schodoch udrela koleno, potom boli štyri dni voľna, koleno začalo pobolievať. V utorok ráno som namiesto do práce šla k lekárovi, ktorý mi povedal, že v kolene je voda a treba sa zmieriť s trojtýždňovou práceneschopnosťou. Ako dobre vychovaný zamestnanec do práce doručím tlačivo PN a teším sa, že mi zamestnávateľ uzná moju práceneschopnosť ako pracovný úraz. Lenže on to uznať nemusí, lebo v knihe drobných pracovných úrazov nie je o mojom kolene zmienka. Zamestnávateľ pokojne môže tvrdiť, že som doma umývala okná a spadla zo stoličky. V tomto prípade nepomôže žiaden právnik.
Správny postup zamestnanca je, že do knihy drobných pracovných úrazov zapíše, čo sa mu stalo, a dá to podpísať svojmu priamemu nadriadenému. V prípade, že sa mu po niekoľkých dňoch (môže to byť aj 14 dní) zdravotný stav zhorší a lekár povie, že to súvisí s pádom zo schodov, na tlačive PN zakrúžkuje kolónku pracovný úraz.
Čo v prípade, ak je pracovný úraz závažnejší?
-- Budeme vychádzať z príkladu pádu na schodoch, ale s horším koncom. Zamestnanec si napríklad hneď zlomil nohu. Takýto zamestnanec buď bude mať dosť síl a dokrivká do kancelárie, kde požiada kolegu, aby mu zavolal sanitku, alebo ostane ležať na schodoch a počká, kým ho niekto nájde a privolá lekára. Kolega, ktorý postihnutému zamestnancovi privolal lekára, o tejto skutočnosti informuje vedenie spoločnosti, kde daný zamestnanec pracuje. Postihnutý zamestnanec na druhý deň doručí zamestnávateľovi péenku. Ďalšie kroky už musí urobiť zamestnávateľ.
Aké?
-- Zamestnávateľ do troch dní odo dňa, keď sa o pracovnom úraze dozvedel, musí poslať Sociálnej poisťovni hlásenie o pracovnom úraze. Do 24 hodín musí spísať záznam o pracovnom úraze na predpísanom tlačive, ktoré do ôsmich dní posiela do Sociálnej poisťovne, do zdravotnej poisťovne, kde je poškodený zamestnanec poistený, na inšpektorát práce a odborovej organizácii. Zabudnúť nesmie ani na zástupcov zamestnancov pre BOZP či zamestnaneckú radu.
Podľa čoho sa zamestnávateľ rozhoduje o nákupe osobných ochranných pracovných pomôcok?
-- Povinnosti zamestnávateľa v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci určuje zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v časti všeobecné povinnosti zamestnávateľa, kde sa okrem iného hovorí, že zamestnávateľ je povinný na zaistenie ochrany života alebo zdravia zamestnancov pri práci vypracovať hodnotenie nebezpečenstiev vyplývajúcich z pracovného procesu a pracovného prostredia a na jeho základe vypracovať zoznam poskytovaných osobných ochranných pracovných prostriedkov. Tie musia byť zamestnancovi poskytnuté bezplatne. A zamestnanec ich musí udržiavať v používateľnom a vo funkčnom stave a dbať o ich riadne používanie.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. december 2025 16:09