Socha už dávno nie je definovaná iba ako trojdimenzionálny objekt v pevnom skupenstve. Ak vás zaujíma, kam dnes siahajú hranice tohto média, neprehliadnite vo viedenskom MUMOK-u výstavu rakúskeho umelca Erwina Wurma (1954), trvajúcu do 11. februára. Wurm chcel byť pôvodne maliarom, do maliarskeho ateliéru ho však neprijali. So sochou si najskôr nevedel dať rady, napokon však prišiel na to, že sa dokáže vyjadriť aj v skulpturálnom jazyku. A to značne svojsky. Wurm je označovaný aj za "psychosochára". Primárne sa sústreďuje na psychológiu a socio-spoločenské fenomény dnešnej reality. V deväťdesiatych rokoch prišiel s konceptom tzv. minútových sôch, ktorý aplikoval priamo na jednotlivcov spôsobom, že ich v spojitosti s nejakým predmetom na krátky okamih významovo posunul do inej roviny. Keďže minútové sochy majú iba efemérny charakter, zvečňoval ich formou fotografie a filmu. Jedna z fotografií napríklad zachytáva črepník v obývacej miestnosti, z ktorého však miesto fikusu či svokriných jazykov trčí muž, stojaci na hlave (Indoorsculpture, 1999). Ide o Wurmov portrét dlhodobo nezamestnaného (zacykleného vo svojom domácom vegetatívnom cykle), v duchu one minute sculpture. Súčasťou viedenskej výstavy je neprehliadnuteľná verná maketa rodinného domu, inštalovaná na hranu strechy sivého bloku budovy Museum Moderner Kunst (MUMOK). Pre toto dielo s názvom House Attack (2006) si Wurm zvolil dom ako symbol každodennosti, súkromia, ale aj malomeštiactva a obmedzenosti, parafrázujúc tak múzeum ako inštitucionálne obmedzený "chrám umenia". Vo svojej tvorbe sa zaoberá okrem iného aj o obezitou - problémom konzumného sveta, ktorú interpretuje ako atribút blahobytu a statusu (vyrobil tukom kypiace autá či domy - kópie známych pamiatok či budov významných umeleckých inštitúcií). Výstava vo Viedni je dosiaľ najväčšou monografickou výstavou tohto vyše päťdesiatročného umelca, ktorý sa už dnes radí k priekopníkom inovatívneho vnímania sochárskeho média. Viac informácií na www.mumok.at.
Autorka je výtvarná kritička.
StoryEditor
Ateliér Lucie Gavulovej
Socha už dávno nie je definovaná iba ako trojdimenzionálny objekt v pevnom skupenstve. Ak vás zaujíma, kam dnes siahajú hranice tohto média, neprehliadnite vo viedenskom MUMOK-u výstavu rakúskeho umelca Erwina Wurma (1954), trvajúcu do 11. februára.