Vlani zastupiteľstvo schválilo variant, podľa ktorého sa zmení súčasná trasa železnice. Zanikne železničný most a postaví sa nový, budú sa musieť zbúrať rodinné domy v miestnej časti Orechové a obida bazény letnej plavárne. Po týchto úpravách sa má na železnici zvýšiť rýchlosť vlakov na 140 kilometrov za hodinu. Róbert Lifka a Ján Babič sú poslancami Mestského zastupiteľstva v Trenčíne a zastupujú občiansku iniciatívu, v ktorej sú i miestni architekti. "Má sa zbúrať asi 20 rodinných domov, nedávno zrekonštruovaná plaváreň za 120 miliónov korún a ďalšie veľké investície si vyžiadajú protihlukové bariéry, rozšírenie ochranného pásma z 30 na 60 metrov, pričom ťažko odhadnúť ekologické dôsledky pri 300 nákladných vlakoch denne. Podľa firmy Remig Bratislava prvotné náklady sa odhadujú na 3,5 miliardy korún, nik zatiaľ neuviedol celkové náklady. Z týchto dôvodov navrhuje, aby zmodernizovaná železničná trať viedla ako obchvat okolo Trenčína popri diaľnici, čo by mestu umožnilo zrekonštruovať cestné sieť v centrálnej zóne a výstavbu novej železničnej stanice s autobusovým terminálom. Takýmto riešením by mesto získalo pozemky za dve miliardy korún," vysvetľuje Ján Babič. Podľa stanoviska Mestského zastupiteľstva v Trenčíne modernizáciu železničnej trate má zo svojich fondov financovať Európska únia. Ibaže je to projekt, ktorý nie je v súlade s jej predpismi. "Európska únia vlani v decembri rozhodla o financovaní premiestnenia trate v španielskom meste Bilbau, pričom projekt riešil podobnú situáciu ako je v Trenčíne. Trať pôvodne viedla medzi centrom mesta a riekou, kde boli nevyužité priestory. Po preložení trate za rieku tam vyrástla nová štvrť so športovými a obchodnými strediskami.
Rekonštrukcia a modernizácia železnice prebieha i v ďalších mestách únie, napríklad v Rakúsku v St. Pölten alebo vo Viedni, kde rešpektujú predpisy dopravnej komisie EÚ," dodal Ján Babič. Podľa Róberta Lifku rozhodnutie zastupiteľstva v Trenčíne je unáhlené a poslanci ho prijali bez potrebnej analýzy. "Nazdávam, že peniaze daňových poplatníkov v EÚ by sa nemali vyhadzovať na zastarané riešenie, preto sme začali komunikovať s dopravnou komisiou Európskeho parlamentu," reagoval Róbert Lifka. Primátor Trenčína Branislav Celler považuje smerovanie železnice cez časť mesta za uzavretú vec. V krátkom čase by malo byť právoplatné územné rozhodnutie a potom sa začnú spracúvať projekty pre stavebné povolenie. Okrem toho primátor začal rokovať s jednotlivými majiteľmi rodinných domov, ktoré sa zbúrajú. Mesto im postaví buď nové rodinné domy vo vytypovaných lokalitách alebo im poskytne finančnú náhradu. Bude im garantovať doterajší štandard bývania. "Nerozhoduje znalecká cena súčasných nehnuteľností. Presťahujú sa do domov s rozlohou pozemku a počtom miestností rovnocenných terajšiemu bydlisku," zdôrazňuje primátor. Bude to financovať Trenčín spolu so Železnicami SR. Na trenčianskom Ostrove bude vybudované nové letné kúpalisko a po skončení modernizácie trate v roku 2009 by tu mal byť i aquapark. "Naším cieľom je získať finančné prostriedky na jeho výstavbu z EÚ, aby ceny boli prijateľné pre čo najširšiu vrstvu obyvateľov mesta," poznamenal primátor Trenčína Celler.
StoryEditor
Trenčania protestujú v Európskom parlamente
Pomoci Európskeho parlamentu sa dožaduje časť občanov Trenčína, ktorí nesúhlasia s rozhodnutím mestského zastupiteľstva o smerovaní železničnej trate po jej modernizácii. Vlani zastupiteľstvo schválilo variant, podľa ktorého sa zmení súčasná trasa železnice. Zanikne železničný most a postaví sa nový, budú sa musieť zbúrať rodinné domy v miestnej časti Orechové a obida bazény letnej plavárne. Po týchto úpravách sa má na železnici zvýšiť rýchlosť vlakov na 140 kilometrov za hodinu.