StoryEditor

Stretnutie súrodencov z dvoch opačných pólov

12.06.2006, 00:00

Podľa štatistiky Združenia automobilového priemyslu sa u nás dlhodobo najviac predávajú osobné automobily značky Škoda. Z modelov je to najmä Fabia, ale tiež Octavia. Nechceme porovnávať dva neporovnateľné protipóly -- úspornú Fabiu Combi s motorom 1,4 TDI (59 kW) a výsostne športovú Octaviu RS. Zámerom je posúdiť charakteristické jazdné vlastnosti dvoch diametrálne odlišných modelov jednej značky.
Fabia Combi
Pri oboch modeloch sú cieľové skupiny ľahko identifikovateľné. Rozmerný batožinový priestor Fabie Combi (426 litrov) priam predurčuje toto auto pre rodiny, ktoré často prevážajú deti a víkendy trávia na chalupe, prípadne cestujú na dovolenku autom. Po sklopení zadných sedadiel sa objem zväčší až na 1 225 litrov. Tzv. sieťový program ďalej rozširuje možnosti usporiadania prevážaných predmetov v kufri. Hlavnou úlohou lakťovej opierky medzi zadnými sedadlami je zvýšiť pohodlie pasažierov, no rovnako dobre poslúži aj ako úložný priestor na drobné predmety. Na pozdĺžny strešný nosič, ktorý zvýrazňuje línie Fabie, sa dá upevniť napríklad nosič na lyže alebo bicykel.
Prekvapujúca životnosť
Kým v kufri majiteľ Fabie Combi získava veľkorysý priestor, v kabíne sa musia pasažieri s vyšším vzrastom na zadných sedadlách uskromniť. Ani plytké priehradky v čalúnení dverí nepôsobia povzbudivo. A tobôž nie miniatúrne pravé vonkajšie zrkadlo, ktoré sme mali na testovanej Fabii. Prekvapuje, akú dlhú životnosť má tento omyl konštruktérov. O bezpečnosti jazdy pri nedostatočnom prehľade o dianí vedľa vozidla teda nemôže byť ani reči.
Pružný agregát
Jazdnými vlastnosťami nás Fabia s motorom 1,4 TDI príjemne prekvapila. Reaguje pružne, dobrý záber má už od nižších otáčok; pri pokojnom štýle jazdy je motor úsporný a pochvalu si zaslúžia i tradične dobré brzdy. Pravda, trojvalcový diesel je trošku hlučnejší, avšak pri malom odpore vzduchu (koeficient cx = 0,30) je aj jazda s vyššími rýchlosťami vcelku príjemná. Dojazd 900 km je reálny, pretože pri stovke sme mali spotrebu iba 3,5 litra, pri jazde po diaľnici rýchlosťou 130 km/h len päť litrov; až pri 150 km/h ukázal displej osem litrov. Výrobcom deklarovaných 4,7 l/100 km pri kombinovanom režime sa teda dá reálne udržať.
Naše odporúčanie
Interiér Fabie je klasický škodovácky, s elektrickým ovládaním predných okien a vonkajších zrkadiel. Veľký kufor čiastočne uberá priestor cestujúcim na zadných sedadlách. Šofér si môže svoje sedadlo výškovo nastavovať. Nevedno, prečo stále zostávajú plytké odkladacie priestory vo dverách a veľmi malé vonkajšie zrkadlo na pravej strane. Prínosom je dotyková smerovka, ktorá trikrát zabliká, i automatické zapnutie zadného stierača pri zaradení spiatočky, ak sú v činnosti predné stierače. Ocenili sme tiež praktický priestor vedľa páky ručnej brzdy, vhodný na odloženie mobilu alebo pera. Cena základného modelu s motorom 1,2 je 375-tisíc korún, testovaná verzia s vyšším výkonom 59 kW (80 k) stojí 482-tisíc.
Plusy
Rozmerný batožinový priestor
Praktický strešný nosič
Úsporný motor
Mínusy
Miniatúrne pravé vonkajšie zrkadlo
Plytké odkladacie priestory vo dverách
Hlučnejší trojvalcový diesel
Octavia RS
Octavia RS je z iného cesta. Výbušná, s výbornými brzdami, zároveň však vybavená tvrdým podvozkom, zvádzajúcim na športovú jazdu. Dobre tvarované anatomické sedadlá spoľahlivo podržia telo aj pri ostrom prejazde zákrut. Vodič ocení výbornú ergonómiu a vďaka predným i zadným senzorom je aj zaparkovanie na malom priestore hračkou. Čierny interiér ozdobuje imitácia hliníka, v kabíne je niekoľko praktických odkladacích priestorov vrátane priehradky s vekom v strede palubnej dosky. Popolník sa dá využiť účelnejšie -- na odloženie mobilu. Šikovne sú uchytené koberčeky na podlahe, ktoré sa ľahko čistia.
Veľkorysý priestor
Napriek rozmernému kufru a športovému charakteru modelu RS majú pasažieri na zadných sedadlách veľkorysý priestor na nohy. Opierky hlavy vzadu možno zasunúť do operadiel, v strede je výklopný otvor na lyže, ktorý zároveň uľahčuje prístup do kufra pasažierom vzadu, ak potrebujú odložiť iba nejaké drobnosti. V daždi sme ocenili stierač zadného skla, v noci tiež osvetlenie priestoru pri predných dverách svetielkom vo vonkajších zrkadlách. Na ich "pretekárske" rozmery, a teda malú plochu, sme si však museli zvyknúť.
Milé prekvapenie
Jazdnými vlastnosťami Octavia RS splnila naše očakávania. Pri predbiehaní pomalších áut sme nemali problémy. Komfortné je využitie 6-stupňovej prevodovky a tempomatu. Vzhľadom na vyššiu spotrebu pri športovej jazde bol však dojazd len okolo 500 km. Po sedemsto kilometroch v rôznych jazdných režimoch ukázal displej spotrebu 11,5 l. Otestovali sme si však aj spotrebu pri ustálenej rýchlosti s tempomatom a zostali sme milo prekvapení: pri 80 km/h dosiahla šesť litrov, pri 100 km/h sedem litrov a pri rýchlosti 120 km/h osem litrov.
Naše odporúčanie
Pre športovo založených motoristov, ktorí chcú mať k dispozícii klasickú, priestornú limuzínu, je Octavia RS skvelým náradím. So 6-tupňovou prevodovkou sa dá doslova čarovať. Elektronické systémy spoľahlivo udržia auto na vozovke aj pri razantnej jazde. Na druhej strane ereska spoľahlivo plní nároky na rodinný automobil. Len treba akceptovať tvrdší podvozok. Cena najvýkonnejšej Octavie RS s výkonom 147 kW (200 k) je 940-tisíc korún, kombi stojí o 45-tisíc viac.
Plusy
Výrazná športová charakteristika
Spoľahlivý podvozok s výbornými brzdami
Veľkorysý priestor v kabíne i v kufri
Mínusy
Vyššia spotreba pri športovej jazde
Cena blížiaca sa k miliónu korún

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
03. máj 2024 15:08