Swift znamená v angličtine rýchly, prudký, vrtký, pohotový. Lepší názov toto japonské auto, vyrábané v Maďarsku -- ideálne pre dynamický mestský život -- dostať nemohlo.
Hoci najnovší model Suzuki Swift patrí "len" medzi malé autá, svojmu majiteľovi i ďalším členom posádky poskytuje solídne vybavenie. Okrem zvyčajných funkcií -- aj manuálnu klimatizáciu, výškovo nastaviteľný volant a sedadlo vodiča, informačný displej (ukazuje čas, vonkajšiu teplotu a momentálnu spotrebu), elektrické ovládanie predných okien, zasúvateľné opierky na zadných sedadlách a dostatok odkladacích priestorov. Na volante sú tlačidlá ovládania audiosústavy. Pasažieri majú dosť miesta i na zadných sedadlách, avšak batožinový priestor je skôr núdzový. Prekvapilo nás, že piatymi dvermi treba poriadne buchnúť, aby boli riadne zatvorené.
Šofér bez kľúča
Jednoduché je otváranie dverí a štartovanie motora. Stačí mať vo vrecku kódový kľúč, priblížiť sa k autu a po ľahkom dotyku tlačidla na kľučke sú dvere otvorené. Ani na štartovanie nie je potrebný tradičný kľúčik. Kvôli bezpečnosti sa uzamknú všetky dvere automaticky hneď po rozjazde auta, okrem toho sú však aj mechanicky uzamykateľné zvnútra. Rádio je integrované do panelu, takže zlodeji to s ním nemajú jednoduché. Vonkajšie zrkadlá sú vyhrievané. Do rýchlosti 100 km/h preniká do kabíny len minimálny hluk.
Vysoká bezpečnosť
Oproti predchádzajúcej generácii konštruktéri predĺžili rázvor o 11 cm na kvalitných 239 cm, kompakt má tiež nečakane široký rozchod -- vpredu 147 cm, vzadu 148 cm. Pri crash testoch získal nový Swift štyri hviezdičky Euro NCAP z hľadiska bezpečnosti je skutočne na úrovni. Veď štandardne sa dodáva s prednými airbagmi, ABS, EBD a brzdovým asistentom. Za príplatok sú bočné airbagy vpredu a hlavové, ktoré ochránia pasažierov na predných i zadných sedadlách.
Auto do mesta
Šofér sedí pomerne vysoko, čo nemusí každému vyhovovať. Výškové nastavenie sedadla by malo mať väčšie rozpätie. Vodičov vyšších postáv môže najmä pri dlhšej jazde trošku rušiť krátky sedák. Inak však majú predné -- vyhrievané -- sedadlá dobrú bočnú oporu, takže v zákrutách je v nich telo dostatočne fixované. Aj keď dynamika auta s motorom 1,3 l je slabšia, v meste sa dá so Swiftom jazdiť pomerne svižne. Na diaľnici však už treba motor permanentne udržiavať vo vyšších otáčkach, a to sa prejaví väčším hlukom i vyššou spotrebou. Tá sa pohybovala pri rýchlosti 130 km/h v rozmedzí 8,8 -- 9,5 litra, pri 160 km/h to bolo 12 litrov. No už pri stabilnej rýchlosti 120 km/h sa spotreba ustálila medzi 6 -- 7 litrami. Menej konzumuje motor na rovine, viac v kopcovitom teréne.
Keď ženám prekáža zrkadlo
Podvozok dobre pohlcuje nerovnosti terénu, ocenili sme aj účinné brzdy a ľahké ovládanie riadenia. K príjemnej jazde prispievajú tiež pneumatiky 185/60 R 15. Vodičky však kritizovali, že v križovatke im výhľad naľavo sťažoval masívny stĺpik a mohutnejší kryt vonkajšieho zrkadla. Aj keď ocenili jeho dostatočne veľkú činnú plochu, kde mohli dobre rozoznávať vozidlá vo vedľajšom jazdnom pruhu.
Naše odporúčanie
Suzuki Swift môžeme vrelo odporúčať do mestskej premávky a vzhľadom na ľahkosť ovládania, prehľadnosť a účelnosť prístrojového panelu i nadpriemerné vybavenie určite vzbudí pozornosť predovšetkým žien -- vodičiek. Páči sa však aj mužom, o čom sme sa mohli presvedčiť pri krátkych zastávkach počas testovania. Karoséria je nápadito dizajnovaná, poskytuje dostatočný priestor v interiéri a úžitková hodnota v porovnaní s cenou auta je vysoká. Swift má všetky prvky moderného automobilu za prijateľnú cenu. Konkurentmi v segmente B sú najmä Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Hyundai Getz, Mazda2, Mitsubishi Colt, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 206, Renault Clio, SEAT Ibiza, Škoda Fabia, Toyota Yaris a VW Polo.
Cena základného modelu s motorom 1,3 l je 339 tis. Sk, testovaná verzia stojí 449 tis. korún.
StoryEditor