Tretí mobilný operátor do predvianočného boja nezasiahne. Svoje služby začne poskytovať až začiatkom budúceho roku.
Už fungujúcim mobilným operátorom sa to hodí. Môžu využiť predvianočné obdobie, v ktorom aj tak každý rok ponúkajú najvýhodnejšie akcie, na zaviazanie si zákazníkov na ďalšie dva roky. Orange aj T-Mobile tak robí ponukou volania zadarmo do vlastnej siete alebo voľnými správami či dodatočným kreditom.
Telefónica sa zatiaľ bráni prezradiť, čo ponúkne zákazníkom. Zatiaľ je jasné len to, že služby začne poskytovať začiatkom budúceho roku. Najprv by mala začať ponúkať predplatené karty, až potom ponúkne paušály.
Mnohí zákazníci od nového operátora očakávajú zníženie cien hovorov. Ak chce Telefónica uspieť na takmer obsadenom trhu, bude musieť ponúknuť nižšie ceny ako konkurencia. Veď na sto ľudí na Slovensku pripadá asi 90 mobilných telefónov. Hoci mnohí ľudia majú dva alebo viac telefónov, dá sa povedať, že každý, kto chce mobil, ho už aj má. Telefónica sa preto nebude môcť spoliehať na to, že bude loviť zákazníkov, ktorí doteraz telefón nemajú. Títo zákazníci buď nemajú peniaze na to, aby telefón používali, nie sú ochotní za telefonovanie platiť veľa alebo telefón jednoducho nepotrebujú. Z týchto zákazníkov by preto mobilný operátor získal veľmi malý výnos.
Ak bude chcieť byť Telefónica v zisku, bude sa musieť zamerať na ľudí, ktorí už telefón využívajú. Keďže pre väčšinu Slovákov je rozhodujúca cena a ak im nový operátor umožní znížiť výdavky na telefonovanie, nebudú sa brániť prejsť k nemu. Zmenu operátora podporuje aj možnosť vziať si so sebou svoje pôvodné telefónne číslo.
Ak Telefónica ponúkne zákazníkom nižšie ceny, bude zaujímavá reakcia jej konkurentov. Ak sa cenami prispôsobia novému hráčovi, budú z toho profitovať aj tí zákazníci, ktorí zostanú u starých operátorov. Ak sa však T-Mobile a Orange cenami neprispôsobia, časť ich klientov pravdepodobne od nich odíde. O čo bude Telefónica lacnejšia ako jej konkurenti, o to viac klientov od nich získa.
Okrem nižších cien môže Telefónica získať klientov aj bezplatnými hovormi v rámci vlastnej siete. Ak za paušálnu cenu ponúkne neobmedzené hovory, môže jej to priniesť veľa klientov. Rovnako sa v súčasnosti snaží klientov zaujať napríklad spoločnosť UPC, ktorá ponúka pevnú linku prostredníctvom siete káblovej televízie.
Prieskumy mobilných operátorov ukazujú, že väčšina ľudí si vyberá operátora na základe toho, od koho majú mobil ich príbuzní a priatelia. Hoci to znevýhodňuje nového hráča, Telefónica môže ponúknuť také programy, že aj keď budú jej zákazníci volať k inému operátorovi, vyjde ich to lacnejšie ako keby mali paušál od toho druhého operátora. Ceny základných paušálov sú pri oboch operátorov veľmi podobné a líšia sa len v maličkostiach. Napríklad Orange ponúka paušál so 60 voľnými minútami za 399 korún bez DPH. Za rovnakú cenu dostanú zákazníci T-Mobilu 55 voľných minút. To znamená, že ak Telefónica ponúkne nižšie ceny paušálov ako konkurencia, zákazníci, ktorí neprevolajú viac, ako majú zahrnuté v puašále, nebudú mať dôvod ostávať u svojho pôvodného operátora.
V Českej republike prišiel tretí mobilný operátor v roku 2000. Za päť mesiacov získal 100-tisíc zákazníkov. Dnes je stále najmenším operátorom a má 2,311 milióna zákazníkov. Ďalší dvaja operátori majú približne po 4,8 milióna zákazníkov. Oskar ponúkol nižšie ceny v porovnaní s konkurenciou. Jeho klienti mohli napríklad posielať esemesky od 35 halierov. Prvých 30-tisíc užívateľov predplatenej karty dostalo možnosť telefonovať za desať korún celú hodinu. Karty s touto tarifou sa minuli za dva týždne.
Hoci Telefónica je skúpa na informácie, všetko nasvedčuje tomu, že by sa malo oplatiť počkať na jej príchod a nezaväzovať sa teraz u operátorov na dva roky. Ľudia, ktorí chcú podpísať teraz zmluvu s viazanosťou na dva roky, by mali po príchode Telefóniky dostať výhodnejšie podmienky, aké ponúkajú teraz operátori vo vianočných akciách.
StoryEditor