StoryEditor

Závan minulého storočia v štýle súčasnosti

08.01.2006, 23:00
Legendárna značka Jaguar vždy dokáže osloviť priaznivcov motorizmu. Tým skôr, ak ide o model vyššej strednej triedy S-Type, ktorý na tento rok výrazne modernizovali v porovnaní s modelom z roku 1999.

História pretrváva
Typické štylistické prvky slávnych modelov Jaguar Mk. II a S-Type zo 60. rokov minulého storočia však zostávajú - základný dizajn karosérie sa modernizáciou nezmenil. Limuzína s charakteristickou zaoblenou karosériou, dlhá 4,86 metra, má pomerne nízky koeficient aerodynamického odporu 0,31. Na rozdiel od menšieho modelu X-Type má Jaguar S-Type klasickú koncepciu - motor vpredu a pohon zadných kolies.

Paleta motorov
Výrobca uvádza ako základnú pohonnú jednotku naftový šesťvalec s objemom 2,7 litra, prepĺňaný dvoma turbokompresormi. Dosahuje najväčší výkon 152 kW (207 k) pri 4 000 otáčkach za minútu, krútiaci moment vrcholí hodnotou 435 Nm pri 1 900 otáčkach. So sériovou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dosahuje S-Type 2.7 Diesel maximálnu rýchlosť 230 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy. Priemerná spotreba paliva podľa metodiky EÚ je iba 7,1 litra nafty na 100 km.
Na vrchole ponuky je motor V8 s objemom 4,2 litra, ktorý sa montuje výlučne v kombinácii s automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Vo verzii s atmosférickým nasávaním má tento osemvalec výkon 219 kW (298 k). Športová verzia R, vybavená prepĺňaním mechanickým kompresorom, dosahuje výkon až 291 kW (396 k). V obidvoch prípadoch je maximálna rýchlosť elektronicky limitovaná na 250 km/h, pričom S-Type R akceleruje z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy. Špičková športová verzia Jaguar S-Type R má výkonnejšie brzdy Brembo, športový podvozok s elektronickou reguláciou charakteristiky tlmičov CATS a disky kolies s priemerom 18 palcov.

Testovali sme trojliter
Najslabším benzínovým agregátom je v súčasnosti V6 s objemom 3,0 litra. Práve ten sme mali k dispozícii na testovanie. Dosahuje výkon 175 kW (238 k). Tento šesťvalec sa ako jediný motor v S-Type sériovo kombinuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, no na želanie sa dá objednať aj šesťstupňová automatická prevodovka, a práve tú sme mali v testovanom aute.
Spotreba 11 až 20 litrov
Automatická prevodovka umožňuje komfortnú jazdu, plnú pohodlia. Pri využití jednoducho ovládateľného tempomatu (tlačidlá sú na volante) sa dá dosiahnuť aj extrémne nízka spotreba okolo 11 litrov. Nám sa to podarilo pri ustálenej rýchlosti 100 km/h. Inak sme mali priemernú spotrebu 13 litrov a v meste dokonca až 20 litrov - ak sme naplno využívali výkonový potenciál motora.
Pri páke prevodovky je totiž tlačidlo S a jeho aktivácia nám umožnila športový štýl jazdy. Najmä v meste sme ocenili výborné brzdy, no vždy sme pritom museli sledovať situáciu za vozidlom. Výborné bolo aj zrýchlenie a príjemný podvozok, ktorý nebol zbytočne mäkký.

Luxusný interiér
Luxus vyžaruje z Jaguaru S-Type na každom centimetri interiéru. Modernizovaný S-Type má kruhové prístroje s multifunkčnými displejmi a pribudla možnosť objednať si hliníkové obloženie prístrojového panelu. Našinca navyše poteší informácia, že dodávateľom oblúka nad stredovou konzolou je závod v Skalici.
Jednotlivé verzie vybavenia limuzíny S-Type majú označenie Classic a Executive. Okrem nich je ponuke príplatkové vybavenie High Luxury. Pri všetkých verziách patrí k štandardnému vybaveniu dvojzónová automatická klimatizácia, elektronický stabilizačný systém DSC (ESP) a elektricky ovládaná parkovacia brzda. Tá je riešená zaujímavo - po vypnutí motora sa automaticky (bez zásahu vodiča) zapína a po naštartovaní sa automaticky uvoľní. Dá sa aktivovať aj ručne.
Bezpečnostné vybavenie zahŕňa systém ARTS, ktorý premeria polohu osoby na sedadle spolujazdca pomocou ultrazvukových senzorov a adaptívne prispôsobí intenzitu nafúknutia airbagov v prípade nárazu. Za zmienku stoja aj niektoré drobnosti: elektrické sťahovanie ochrannej sieťky za zadným oknom, dve tlačidlá s pamäťou polohy sedadla vodiča, oranžovo podsvietený priestor v prednej časti kokpitu. Bodové svetlo spolujazdca však dosahuje až k vodičovi, čo pôsobí rušivo. Chýba aj signalizácia zaradeného prevodového stupňa na displeji, ak vodič radí mechanicky.
Batožinový priestor má základný objem 400 litrov, sklopením operadiel zadných sedadiel sa však dá zväčšiť na dvojnásobok.

Naše odporúčanie
Na slovenskom trhu má Jaguaru S-Type niekoľko zdatných konkurentov: Audi A6, BMW 5, Honda Legend, Hyundai Sonata, Kia Opirus, Mercedes E, SAAB 9-5, Lexus GS 430 či Volvo S80. Tu pri kúpe rozhodujú emócie a vzťah ku konkrétnej značke. Viac k tomu niet čo dodať.
Cena základného modelu s dieselovým motorom 2,7 je 1,76 milióna korún, testovaný benzínový trojliter stojí v základnom vybavení 2,11 milióna. Verzia s motorom 4,2 l vyjde na 2,44 milióna a model R na 3,12 milióna korún.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Jaguar S-type

2,7 V6 diesel

3,0 V6

4,2 V8

4,2 V8 R

Objem motora, cm3  2720 2967 4196 4196
Výkon, kW/k

153/206

179/240

224/300

298/400

Krútiaci moment, Nm 320 221 310 408
Max. rýchlosť, km/h 230 233 250 limit 250 limit
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  8,5 7,9 6,5 5,6
Komb. spotreba, l/100 km 6,8 10,8 11,5 12,4
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. november 2024 16:46