StoryEditor

Pozície nezávislých obchodníkov sa v Európe oslabujú

19.02.2006, 23:00
Veľkoplošné predajne si v krajinách strednej a východnej Európy posilňujú svoje pozície. V Českej republike majú hypermarkety už viac ako štvrtinu podielu na maloobchodných tržbách na trhu, v Maďarsku a na Slovensku tomuto formátu predajní patrí vyše pätinový trhový podiel. V Rakúsku preferuje nákup v hypermarketoch presne 20 percent obyvateľstva.

Pri spočítaní podielu hypermarketov, supermarketov a diskontných predajní na trhoch spomínaných krajín spoločnosti GfK Praha a Incoma Research dostali ešte významnejšie číslo. Tieto formáty obchodov preferuje v Českej republike spolu 56 percent obyvateľstva, pričom záujem o diskonty v uplynulých mesiacoch rástol najmä na úkor supermarketov a nezávislého obchodu.
V Maďarsku dosahujú tieto tri formáty predajní až 55 percent a na Slovensku 57 percent maloobchodných tržieb. Najvyššiu koncentráciu spomínaných predajní má však v stredoeurópskom a východoeurópskom priestore Rakúsko, kde patrí hypermarketom, diskontom a supermarketom viac ako trojštvrtinový podiel na trhu.

Raj pre nezávislých
Situácia v štvrtej krajine Vyšehradskej štvorky - v Poľsku - je však značne odlišná. Na trhu nášho severného suseda stále dominuje nezávislý maloobchod, ktorému patrí takmer dvojtretinový podiel na trhu. V Česku, Maďarsku a na Slovensku patrí tradičnému nezávislému maloobchodu len približne 40-percentný podiel.

Ešte vyššia ako v Poľsku je preferencia lokálnych nezávislých obchodníkov v Bulharsku, Rumunsku, Srbsku a Čiernej Hore a na Ukrajine. V týchto krajinách si udržuje tradičný obchod viac ako 75-percentný podiel. Na hypermarkety, supermarkety a diskontné predajne spolu pripadá menej ako štvrtina trhu. Podľa Zdeňka Skálu zo spoločnosti Incoma Research sa zatiaľ najlepšie držia nezávislí obchodníci na Ukrajine, kde majú až 91-percentný podiel na maloobchodných tržbách.

Viac predajnej plochy
Hoci by sa mohlo zdať, že minimálne český a slovenský trh je už predajnou plochou dostatočne zahustený, nie je to zrejme úplne tak. Aj na týchto dvoch susedných trhoch totiž nadnárodné reťazce počítajú s výstavbou ďalších predajní, aj keď sa posunom do menších miest bude ich plocha postupne zmenšovať.

Predstavitelia spoločnosti Metro Cash & Carry odhadujú, že na Slovensku môže byť v roku 2008 o 100 percent viac potravinárskej predajnej plochy, ktorá pripadá na jedného obyvateľa, ako v roku 2002. Napriek tomu v tom čase dosiahne plocha prepočítaná na jedného obyvateľa len takú úroveň, akú na českom trhu s potravinami zaznamenali už v minulom roku.

Väčšina európskych krajín podľa prognóz dopraje svojim obyvateľom v najbližších troch rokoch väčšiu hustotu obchodnej siete s potravinami. Výnimkou by mal byť nemecký trh, kde sa s nárastom obchodnej plochy na obyvateľa nepočíta, minimálne budú predajné plochy vzhľadom na počet obyvateľov pribúdať aj v Rakúsku, Holandsku či Taliansku.

Podiel privátnych značiek obchodných sietí na nákupoch baleného rýchloobrátkového tovaru (v percentách)
  Značky  Privátne značky
Slovensko 83 17
Česko 83 17
Maďarsko 80 20
Poľsko 86 14
Rakúsko 80 20
Chorvátsko 94 6
Srbsko a Čierna Hora 100 0
Bulharsko 98 2
Rumunsko 99 1
Rusko 100 0
Ukrajina 100 0
Zdroj : GfK ConsumerScan

Hustota potravinového obchodu – prepočet predajnej plochy na jedného obyvateľa ( v metroch štvorcových)
  2002 2005 2008
Slovensko 0,09 0,14 0,18
Česko 0,14 0,18 0,22
Poľsko 0,08 0,11 0,14
Maďarsko 0,12 0,17 0,23
Veľká Británia 0,21 0,23 0,26
Francúzsko 0,29 0,3 0,32
Taliansko 0,13 0,15 0,16
Nemecko 0,38 0,38 0,38
www.planetretail.net
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
05. november 2024 15:07