StoryEditor

TEST: Peugeot 307 SW HDi

09.09.2002, 00:00

Peugeot v uplynulých mesiacoch predstavil niekoľko automobilov spájajúcich originálnym spôsobom dosť protichodné požiadavky na účelnosť, estetiku, priestor a kompaktnosť. Ak zostaneme vo sfére klasických osobných automobilov, ide o typy 307 SW a 206 SW. Automedia podrobila redakčnému testu Peugeot 307 SW v najvyššej výbave, poháňaný populárnym dieselovým motorom HDi.
POZÍCIA NA TRHU
Francúzske automobilky si výrazne upevnili svoju pozíciu na Slovenskom trhu a Peugeot je jedným z dôkazov tohto tvrdenia. Za 8 mesiacov tohto roka Peugeot u nás predal 3 150 osobných a malých úžitkových automobilov. Inak povedané -- patrí mu na slovenskom trhu štvrtá priečka. Počet predaných kusov typu 307 dosiahol malebné číslo 1 111. Po type 206 je teda 307 na druhom mieste predaja Peugeotov v našich končinách.
KONKURENTI
Hľadať priameho konkurenta testovanému automobilu je problém. Vychádza totiž z celkom nového, no v princípe klasického kombi 307 break. Má však modifikovanú podlahovú plošinu, umožňujúcu prepravu až 7 osôb v 3 radoch sedadiel. Potenciálny zákazník teda bude pochádzať zo skupiny uvažujúcej nad kombi nižšej strednej triedy, alebo nad menšou formou minivanu. V prvom prípade vymenujme za iných Škodu Octavia Combi, VW Golf Variant, Opel Astra Combi, Renault Mégane Kombi, či Citroen Xsara break. Z druhého súdka je to predovšetkým 7-miestny Opel Zafira.

FINANCOVANIE A OPÄTOVNÝ PREDAJ
Nie lacné auto si nie každý záujemca kúpi "za hotové". Primárnou, no nie jedinou možnosťou financovania, je v prípade Peugeotov spoločnosť CAC Leasing. Peugeoty majú povesť robustnosti a najmä v dieselových verziách tradíciu trvácnosti. Opätovný predaj teda zrejme nebude problémom, hoci platí stará pravda, že najväčšia strata ceny je z pohľadu predávajúceho za najlepšie vybavené autá.
TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Všetky klady, ktoré pomohli základnej verzii 307 získať titul Automobil roka 2002 v Európe i na Slovensku, sú implantované aj vo verzii SW. Motor patrí k tomu najlepšiemu a najmodernejšiemu vo svojej kategórii. Špecialitou je spaľovanie pevných častíc, ktoré ho stavia na čelo aj pokiaľ ide o ochranu životného prostredia. SW by malo byť viac než kombi. Jedným z výrazných odlíšení je sklenená časť strechy. Zvonku vyzerá byť čierna, no znútra je priehľadná. Najmä cestujúcim v druhom rade sedadiel ponúka zaujímavý zážitok Jej mechanické vlastnosti sú pritom minimálne rovnocenné v porovnaní s klasickou konštrukciou. Technicky zaujímavá je aj podlahová plošina s vyvýšeným druhým radom sedadiel, umožňujúcim ešte lepší výhľad posádke vpred. Na nanajvýš súčasnej úrovni sú všetky technické riešenia automobilu. Podčiarkuje ich navyše veľmi dobrá úroveň dielenského spracovania a estetika dizajnu vozidla celého i detailov.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
Vnútorný priestor veľmi získal zväčšením rázvoru o 10 cm (na 271 cm) voči základnej verzii. Sklenená strecha príjemne presvetľuje interiér, a tak je priestorový vnem naozaj nezvyčajný. Dojem minivanu umocňuje terasovité riešenie prístrojovej dosky spolu s vyšším posedom. Podporuje to výhľad i posed je prirodzený. Ergonómia ovládania je bezproblémová, pochvalu si zaslúži variabilita usporiadania interiéru. S piatimi zadnými sedadlami sa dá takmer kúzliť, hoci pri plnom obsadení je vhodné do tretieho radu usadiť vždy tých najmenších z posádky. 110-koňový diesel je podľa mňa tým najvhodnejším z ponúkaných pohonných agregátov. Spája v sebe primeranú dynamiku a očakávanú hospodárnosť. Jazda s Peugeotom 307 SW však nezaprie relatívne vyššiu hmotnosť tejto verzie. Jazda je však o čosi majestátnejšia, pokojnejšia -- nie menej príjemná. Mimochodom, sklenená strecha nie je otvárateľná a je možné ju znútra zatieniť elektronicky ovládanou clonou. Osobne by som tiež privítal o čosi väčšie alebo výraznejšie podsvietené digitálne displeje.
Celkovo však jazda v Peugeote 307 vyniká vysokým stupňom komfortu, dobrou dynamikou i hospodárnosťou, potešením z absolvovania cesty a z možností prepravy nevídaného množstva ľudí, resp. veľkého objemu batožiny.
BEZPEČNOSŤ
V ničom nezaostáva za celkovo vysokou technickou úrovňou vozidla. V základnej výbave sú čelné, bočné i hlavové airbagy, ABS, elektronický rozdeľovač brzdnej sily a brzdový asistent. Korunu všetkému nasadzuje (príplatkový) elektronický stabilizačný program ESP. Na súčasnej úrovni sú zabezpečení aj cestujúci v treťom rade sedadiel. Počas testu sme nezaznamenali žiadne problémy s dobre fungujúcimi brzdami či stabilitou vozidla aj pri ostrej jazde s piatimi pasažiermi na palube.
HOSPODÁRNOSŤ
Za nie nízku cenu prináša Peugeot 307 SW primeranú základnú výbavu (napr. klimatizácia), triezvu revolučnosť vzhľadu a konštrukcie a vysoký stupeň bezpečnosti. Motory HDi vynikajú nízkou spotrebou (počas testu 6,7 l/100 km) a dlhou životnosťou, hoci spotreba je do istej miery ovplyvnená (primerane) zvýšenou hmotnosťou. V tejto súvislosti je však tiež veľmi dobrá. Cena verzie 307 Pack so spomínaným silnejším motorom HDi (110 k) sa začína asi na 844 000 Sk.
ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Azda žiaden automobil na našom trhu v súčasnosti neponúka rovnako vynikajúcu kombináciu úžitkovosti a atraktivity na takom relatívne malom priestore. K nim treba prirátať komfort, bezpečnosť a hospodárnosť. Výsledkom súčtu je automobil, ktorý zrejme nezaplaví cesty v obrovských množstvách, no tých, ktorí vedia, prečo investovali práve do neho, uspokojí vo veľmi vysokej miere.





Technické údaje:

Charakteristika: 5- až 7-miestne kombi so zväčšeným rázvorom, motor vpredu naprieč poháňajúci prednú nápravu cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku
Motor: radový štvorvalec, diesel, vysokotlakový priamy vstrek paliva, 8 ventilov
Zdvihový objem: 1 997 cm3
Max. výkon: 110 k (80 kW)/4 000 min-1
Max. krút. moment: 250 Nm/1 750 min-1
Max. rýchlosť: 183 km/h
Zrýchlenie 0 -- 100 km/h: 13,8 s
Objem bat. priestoru (l): 137 -- 1 875
Objem pal. nádrže: 60 l
Spotreba (kombinovaná): 5,4/100 km
Cena: od 843 820 Sk

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
24. december 2025 02:45