StoryEditor

S dilemou šup na plecia podnikateľa...

06.09.2006, 00:00

Úspešnosť predaja nových automobilov závisí od viacerých faktorov a jedným z nich je aj tabuľka registrácií, ktorú každý mesiac poskytuje Združenie automobilového priemyslu SR podľa podkladov polície. Importéri sú však nespokojní, lebo vzhľadom na neprehľadnú legislatívu bývajú konečné čísla skreslené. Ide o to, že u nás si môže podnikateľ odpisovať auto z daní, ak je toto v kategórii úžitkových automobilov. Aby sa tam dostalo, musí mať prestavbu do skupiny N1. V praxi sa teda offroad alebo limuzína vo verzii kombi ľahko stanú malým úžitkovým (nákladným) automobilom. Takéto legislatívne rošády sú však špecifikom krajín V4. Stručne vyjadrené, osobné automobily sú v skupine M, nákladné v skupine N.
Vo vyspelých štátoch bývalej európskej pätnástky je auto pre podnikateľa pracovným nástrojom; preto si ho môže zaradiť do nákladov a v daňovom priznaní odpočítať DPH. Na Slovensku je to inak. Auto sa stále považuje za luxusný dopravný prostriedok a hoci ho podnikateľ potrebuje na podnikanie, nemôže si z neho odpisovať DPH len tak ako si zmyslí. Donedávna sa ešte praktizovala "prestavba" kombi na malé nákladné vozidlo. Všetko spočívalo v upevnení kovovej mriežky za zadné sedadlá a nalepení fólií na zadné bočné okná. Bol to síce obyčajný alibizmus, ale podľa slovenskej legislatívy sa tým bežný osobný automobil razom stal nákladným.
Nad takouto anomáliou sa zamýšľali aj importéri, ktorým sa nepáči, že v štatistike figurovali s (de facto) osobnými autami medzi nákladnými. A to, pochopiteľne, skresľovalo celkovú štatistiku predaných vozidiel. Samozrejme, aj v porovnaní s predajom v ostatných krajinách EÚ, kde takéto rošády nepoznajú. A na Slovensku jazdí v súčasnosti naozaj veľa luxusných osobných i terénnych áut (Audi, BMW, Mercedes, VW, Volvo a pod.) takto preklasifikovaných na nákladné, čím len klameme sami seba.
Je najvyšší čas zamyslieť sa, koho vlastne chceme presvedčiť, že u nás stúpa predaj áut pre podnikateľov, keď v skutočnosti len vymýšľame spôsob, ako udržať výsledky predaja na prijateľnej úrovni a formálne zbrzdiť starnutie vozidlového parku na Slovensku. Veď dnes je priemerný vek registrovaných vozidiel vyše 14 rokov.
Spýtali sme sa, ako vníma túto problematiku riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR Ing. Mária Nováková.
-- Legislatíva na Slovensku je jasná a nedovoľuje z daní odpisovať bežné osobné auto. Lenže dve autá v rodine malého podnikateľa sú už luxusom, a tak si kúpi jedno auto z kategórie N1, ktoré potom používa aj súkromne -- ako osobné. Do júna 2006 zákon pripúšťal možnosť dodatočnej prestavby z M1 na N1. Teraz už musí výrobca deklarovať, že predávaný automobil je dodaný ako vozidlo kategórie N1. Tak je to uvedené aj vo faktúre a podnikateľ si také auto môže odpísať z daní. Z hľadiska účtovníctva je rozhodujúca faktúra. ZAP robí štatistiku podľa registrácií polície, takže konečné výsledky predaja áut jednotlivých značiek môžu byť skreslené. Aj keď v skutočnosti je naozaj jedno, že konkrétne vozidlo má alebo nemá mriežku za zadnými sedadlami. V západnej Európe je auto N1 jednoznačne určené na podnikanie.
Vývoj sa však nedá preskočiť; na Slovensku sme stále iba v transformačnom procese a v konečnom dôsledku zostáva dilema na pleciach chudáka podnikateľa.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
04. máj 2024 20:04