StoryEditor

Prvý hybridný off road na svete

10.10.2005, 00:00
Na trhu automobilov s hybridným pohonom jednoznačne dominuje japonská Toyota. Model Prius bol prvý sériovo predávaný automobil na svete. No ako potvrdili tohtoročné autosalóny v Ženeve a vo Frankfurte nad Mohanom, na hybridný pohon stavili aj ďalšie japonské automobilky. V týchto dňoch na trh prichádza Lexus RX 400h. Patrí do kategórie SUV (športovo-úžitkový automobil) a využíva rovnaký princíp pohonu ako Prius - striedavo elektrické batérie v kombinácii s klasickým benzínovým motorom. Je prvým autom tejto kategórie s hybridným pohonom na svete. Pri súčasnej ropnej kríze prichádza práve včas.
Nová koncepcia pohonu
Automobilka Lexus si od tohto projektu sľubuje veľmi veľa. Pre terénne vozidlo triedy SUV konštruktéri vyvinuli unikátnu pohonnú koncepciu Hybrid Synergy DriveŽ. Je prvým hybridným systémom, ktorý využíva elektromotory vpredu aj vzadu a zároveň účinný zážihový 6-valcový motor. Maximálny výkon celého systému je 200 kW (272 k), pričom výkon samotného motora 155 kW.
Aj v bezpečnosti patrí terénny Lexus k svetovej špičke. Ako prvý v segmente uplatnil systém integrovaného riadenia stability VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management). Elektronicky riadený brzdový systém zvyšuje účinnosť bŕzd a prínosom je aj navigačný systém s interaktívnym systémom voľby trasy podľa aktuálnej dopravnej situácie.
Lepšie využitie benzínu
Hybridná technológia sa snaží o čo najefektívnejšie využitie benzínu pri dosiahnutí maximálneho výkonu. Z toho vychádza aj filozofia modelu RX 400h. Existujú síce aj vodíkové palivové články, lenže táto technológia je zložitá. Hybridné systémy preto považujú v Japonsku za prvý, základný krok k úspešnému využitiu alternatívneho pohonu.
"Vývoj palivových článkov bude nepochybne pokračovať, no v konečnom dôsledku rozhodnú okolnosti, či sa na automobilovom trhu presadí táto technológia, alebo benzín," hovorí šéfkonštruktér modelu RX 400h Osamu Sadakata. Otázkou je, ako budeme využívať dostupné, no obmedzené zdroje ropy. Stále nevieme, ako dlho jej svetová zásoby vydržia. Nie je vylúčené, že vďaka čoraz účinnejším benzínovým motorom ropa vydrží dlhšie, než sa dnes predpokladá. Preto nie je možné určiť moment núteného prechodu na iné zdroje energie."
Podľa Sadakata sa palivové články časom stanú masovou technológiou. "V súčasnosti však nejestvuje žiadna infraštruktúra na hromadnú výrobu vodíka. Tiež musíme zvážiť, že väčšina výrobných procesov vodíka prispieva k znečisťovaniu ovzdušia, hoci samotné palivové články sú ,čisté#145#. Nejde pritom len o technológie, ale novú techniku musí prijať spoločnosť," uporňuje Sadakato.
Podstatne hospodárnejší
Lexus RX 400h dosahuje maximálnu rýchlosť 200 km/h a z nuly na stovku zrýchľuje za 7,6 sekundy. Hoci ide o priaznivé hodnoty, najdôležitejšia je spotreba - RX 400h je podstatne hospodárnejší než jeho konkurenti s podobným výkonom .
V segmente luxusných vozidiel SUV má spotrebu 9,1 litra na sto kilometrov pri jazde v meste, 7,6 litra na diaľnici a 8,1 litra v kombinovanom cykle. Inteligentný systém variabilného časovania ventilov VVT-i zaručuje optimálny výkon vo všetkých podmienkach, zvyšuje krútiaci moment pri nízkych otáčkach, ako aj celkový výkon pri vysokých rýchlostiach. V spolupráci s riadiacimi systémami hybridného pohonu znižuje spotrebu paliva. Došlo aj ku komplexnému zníženiu hlučnosti a vibrácií pohonnej sústavy. Spaľovací motor nemá štartér, alternátor ani klinový remeň a na jeho rozbeh sa využíva generátor systému Hybrid Synergy DriveŽ. Ak hybridný systém nepotrebuje, aby spaľovací motor bežal, generátor ho hneď po odpojení prívodu paliva zastaví. V tej chvíli sa zastavuje aj palivové čerpadlo, čím klesá vlastná spotreba systému. Elektrický posilňovač riadenia a elektricky poháňaná klimatizácia tiež znižujú nároky na výkon motora, čím ďalej znižujú celkovú spotrebu.
Akumulátori pod sedadlami
Vysokonapäťové akumulátory sú pod zadnými sedadlami. Pomocou stabilizačného systému sa pri maximálnej akcelerácii, jazde v zákrutách, alebo keď predné kolesá strácajú trakciu, pripája cez zadný elektromotor pohon zadných kolies. V princípe je však poháňaná len predná náprava a jediným zdrojom zadného pohonu je elektrina. Jazda s takýmto autom je veľmi pohodlná, pritom úsporná, ale zároveň dostatočne dynamická.
Keďže Lexus RX 400h je vo svojej kategórii prvým a jediným SUV s hybridným pohonom, zostáva predbežne bez konkurencie. Priamymi súpermi v segmente sú všetky podobne koncipované off roady - BMW X5, Jeep Cherokee, Nissan Murano, Range Rover, Porsche Cayenne, Volvo XC 90 a VW Touareg.
Cena sa odvíja podľa stupňa vybavenia a začína sa na 2,2 milióna koruny.

Skúsenosti z jazdy Lexusom RX400h
- Rozjazd
- Pri rozjazde a nízkych až stredných rýchlostiach poháňa vozidlo len elektromotor.
- Normálna jazda - Kolesá poháňa benzínový motor spolu s elektromotorom. Výkon z benzínového motora sa delí medzi kolesá a generátor, ktorý poháňa elektromotor. Výsledkom je čo najvyššia účinnosť. Generátor môže v prípade potreby prebytkom výkonu dobíjať batériu.
- Zrýchľovanie - Batéria dodáva dodatočnú energiu na okamžité zvýšenie hnacieho výkonu, benzínový agregát a elektromotory spolupracujú tak, aby sa zrýchľovalo plynulo.
- Spomaľovanie - Elektromotory pri brzdení fungujú ako generátory. Premieňajú kinetickú energiu na elektrickú, ktorá sa ukladá naspäť do batérie.
- Zastavovanie - Pri zastavení sa benzínový motor automaticky vypne, čím klesá spotreba a stúpa účinnosť.
- Rozjazd - Len pomocou elektromotorov.

Prednosti hybridu
#149# Automatické znižovanie energetických strát - systém zastaví spaľovací motor pri nízkych rýchlostiach jazdy a pri voľnobehu, čím znižuje produkciu energie, ktorá by sa inak nevyužila.
#149# Regenerácia a opätovné použitie energie - kinetická energia, ktorá by sa inak stratila vo forme tepla, sa počas spomaľovania a brzdenia premieňa na elektrickú, ktorá sa neskôr využíva na pohon štartéra a elektromotora.
#149# Podpora elektromotorom - elektromotor pomáha spaľovaciemu motoru pri zrýchľovaní.
#149# Efektívna riadiaca jednotka - systém maximalizuje celkovú hospodárnosť vozidla zapínaním elektromotora v podmienkach, keď má spaľovací motor nižšiu účinnosť a v podmienkach vysokej účinnosti ho necháva vyrábať elektrickú energiu.
#149# Hladká akcelerácia - počas jazdy sa nový hybridný pohonný systém vďaka elektronicky riadenej prevodovke prepína medzi viacerými rôznymi režimami, čím zvyšuje hospodárnosť modelu RX 400h. Ak spaľovací motor nemá pracovnú teplotu a vodič zapne zapaľovanie, systém motor naštartuje a zahreje ho. Potom, keď vozidlo zastaví, automaticky motor vypne, čím znižuje celkovú spotrebu. Pri prevádzkových podmienkach, keď je účinnosť spaľovacieho motora nízka, napríklad pri rozjazde a nízkych až stredných rýchlostiach, poháňajú vozidlo len elektromotory, čím sa eliminujú emisie CO2.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Lexus RX

400h

Objem motora, cm3  3311
Výkon, kW/k

155/210

Krútiaci moment, Nm 288
Max. rýchlosť, km/h 200
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  7,9
Komb. spotreba, l/100 km 8,1
(motory sú vybrané náhodne)
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. december 2025 02:25