StoryEditor

Časté otázky o používaní platobných kariet

12.04.2005, 00:00
Na internete je možné platiť väčšinou iba embosovanými platobnými kartami. Za škody pri platbách cez internet zodpovedá klient. Držiteľ karty pri platbe zadáva citlivé údaje ako číslo karty, dátum exspirácie, meno držiteľa a trojmiestne číslo uvedené na zadnej strane karty. Toto číslo slúži ako bezpečnostný prvok. V žiadnom prípade by klient nemal do internetu zadávať PIN kód. Dôležité je, aby držiteľ platbu kartou realizoval iba u overených a serióznych obchodníkov.

Zabudol som PIN číslo, čo mám robiť?
-- Ak klient zabudne PIN na území Slovenska, môže požiadať banku o realizáciu reprintu PIN v pobočke banky. Banka následne vyzve držiteľa karty na prevzatie obálky s novým PIN kódom, ak sa vopred nedohodli na inom spôsobe prevzatia. V prípade, že klient zabudol PIN číslo v zahraničí, môže požiadať vydávajúcu banku na Slovensku o realizáciu reprintu PIN faxom alebo e-mailom. Banka následne držiteľovi zašle kartu s PIN prostredníctvom kuriéra. Takáto služba však nie je zadarmo. Reprint PIN kódu spravidla stojí okolo 50 až 150 korún.
Koľkokrát sa môžem pomýliť pri zadávaní PIN čísla u obchodníka alebo v bankomate?
-- Po troch za sebou nasledujúcich neúspešných pokusoch na zadanie PIN kódu môže banka vydať pokyn na zadržanie karty. A to tak v prípade bankomatov, ako aj v prípade platby u obchodníkov. Najmä pre majiteľov viacerých kariet je pomerne zložité zapamätať si všetky PIN čísla svojich kariet. V súčasnosti im situáciu uľahčuje UniBanka a VÚB banka, ktoré ponúkajú svojim klientom možnosť zmeniť si prostredníctvom bankomatu PIN na ľahko zapamätateľné čísla podľa vlastného výberu.
Bankomat mi z nejakého dôvodu zadržal kartu. Čo mám robiť?
-- Pri zadržaní karty bankomat spravidla vytlačí potvrdenie s dátumom a časom zadržania, na ktorom je uvedená adresa bankomatu, príčina zadržania karty i adresa pobočky banky, kde sa držiteľ karty môže informovať o jej vyzdvihnutí. Ak tak nespraví do dvoch pracovných dní, banka, ktorá bankomat prevádzkuje, zašle kartu vydávajúcej banke. Podobne by mal postupovať klient aj v prípade, že mu kartu zadrží bankomat v zahraničí. V pobočke, ktorá bankomat prevádzkuje, by mu mali kartu po overení totožnosti bez problémov vydať. Ak si ju však v danom termíne nevyzdvihne, zahraničná banka je povinná kartu znehodnotiť a poslať vydávajúcej banke na Slovensko. V takom prípade môže klient požiadať svoju banku o zaslanie núdzovej hotovosti alebo náhradnej karty do zahraničia. Uvedenú službu však banky väčšinou poskytujú iba k embosovaným kartám a stojí aj niekoľko tisíc korún.
Banky varujú, že platenie kartou cez internet nemusí byť bezpečné. Ja by som však rád využil kartu aj na platenie na sieti. Ako ju teda používať, aby som znížil riziko jej zneužitia?
-- Na internete je možné platiť väčšinou iba embosovanými platobnými kartami. Za škody pri platbách cez internet zodpovedá klient. Držiteľ karty pri platbe zadáva citlivé údaje ako číslo karty, dátum exspirácie, meno držiteľa a trojmiestne číslo uvedené na zadnej strane karty. Toto číslo slúži ako bezpečnostný prvok. V žiadnom prípade by klient nemal do internetu zadávať PIN kód. Dôležité je, aby držiteľ platbu kartou realizoval iba u overených a serióznych obchodníkov. Pritom by si mal všímať, či je webová stránka chránená bezpečnostným protokolom, pri ktorom sa adresa začína https:// namiesto http://. Ďalším indikátorom kryptovania je symbol uzatvoreného zámku alebo kľúča na spodnej časti okna stránky. Po realizácii platby by si mal klient vytlačiť potvrdenie, ktoré by mohol potrebovať v prípade neskoršej reklamácie.
Banky pre prípad platieb kartou cez internet poskytujú aj ďalšie služby, ktoré znižujú riziko zneužitia platobných kariet. Slovenská sporiteľňa odporúča klientom, ktorí neplatia cez internet často, aby po zrealizovaní transakcie banku požiadali o zníženie, resp. vynulovanie limitu. HVB Bank Slovakia zasa ponúka službu opakovanej a bezplatnej telefonickej aktivácie a deaktivácie možnosti realizácie platieb kartou cez internet. Ľudová banka, VÚB banka a Tatra banka zasa ponúkajú virtuálne platobné karty.
Nesúhlasím s transakciou, ktorú mám na výpise z účtu. Ako mám postupovať pri reklamácii?
-- V prípade, že sa na výpise z účtu vyskytne transakcia, s ktorou majiteľ účtu nesúhlasí, prípadne nesúhlasí s jej výškou, mal by transakciu reklamovať. Vo väčšine bánk by tak mal spraviť písomne do 30 dní odo dňa vystavenia výpisu. Lehota a spôsob nahlasovania však môžu byť pri jednotlivých kartách a bankách iné. Napríklad v Slovenskej sporiteľni môže klient reklamovať nezrovnalosti v transakciách aj telefonicky prostredníctvom služby Sporotel.
Do reklamácie sa uvádza dôvod reklamácie a zároveň sa dokladá kópiami výpisov, resp. potvrdení výberov a všetkých skutočností, ktoré dokumentujú klientovo tvrdenie. Lehoty vybavenia reklamácie sa tiež môžu v jednotlivých bankách líšiť. Napríklad Dexia banka Slovensko reklamácie transakcií uskutočnených na Slovensku vybavuje do 30 dní. Pri zahraničných transakciách je to zvyčajne do 60 dní, maximálne do šiestich mesiacov. Ale pozor -- ak banka označí reklamáciu za neoprávnenú, môže si zaúčtovať poplatok, ktorý dosahuje niekoľko sto korún.
Banky vraj ponúkajú s platobnými kartami aj poistenie. Aké?
-- To závisí od typu karty a od ponuky banky. Väčšinou ide o individuálne alebo rodinné cestovné poistenie a s tým súvisiace krytie rizík ako zdržanie a strata batožiny, právna pomoc v zahraničí, zodpovednosť za škodu, poistenie nepojazdného vozidla, omeškanie letu, poistenie liečebných nákladov či pripoistenie technickej pomoci a podobne. Pri klasických debetných kartách si uvedené krytia klient môže priplatiť. Karty vyššieho štandardu, najmä tie s prívlastkami Silver a Gold, už majú väčšinou poistenie zahrnuté v cene vydania. Najrozsiahlejšie krytie spravidla poskytujú najprestížnejšie charge karty ako American Express či Diners Club International. S poslednou spomínanou kartou klient získa bezplatne balík cestovného poistenia s krytím pre prípad úrazu, liečebných nákladov či zodpovednosti za škody spôsobené tretím osobám až do výšky 40 miliónov korún.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. december 2025 01:15