StoryEditor

TEST: Fiat Punto 1,3 JTD Multijet

13.10.2003, 00:00

Od premiéry prvého Punta ubehlo práve desať rokov. Punto si našlo státisíce majiteľov a priaznivcov po celom svete. Hľadajú v ňom nenáročný a univerzálny automobil na každý deň. Automedia testovala najnovšiu verziu s najnovším motorom - turbodieselom 1,3 JTD Multijet.

POZÍCIA NA TRHU
Taliansky Fiat sa na našom trhu stabilne pohybuje v hornej polovici prvej desiatky celoročného rebríčka registrácií nových osobných a malých nákladných automobilov. Za prvých deväť mesiacov tohto roka sa síce predaj osobných automobilov značky Fiat ocitol na ôsmom mieste, no v segmente malých nákladných automobilov je Fiat na hrdej tretej priečke. Fiat zaregistroval od januára do septembra na našom trhu 1 958 nových osobných a malých nákladných automobilov, čo je oproti minulému roku mierny pokles (2 056 kusov).

KONKURENTI
Napriek tomu, že modelový rad Fiat Punto je na trhu od roku 1993, niekoľko výrazných modernizácií mu stále garantuje dobrú pozíciu oproti konkurencii. V triede malých automobilov, teda v trhovom segmente B, sa stále drží v prvej desiatke.

Registrácie I. - IX. B 2003
1. Škoda Fabia*12 621
2. Peugeot 206*1592
3. VW Polo*1438
4. Renault Thalia*1261
5. Citro#235#n C 3*751
6. Seat Ibiza*746
7. Fiat Punto*654
8. Renault Clio*522
9. Seat Cordoba*509
10. Opel Corsa*405
11. Toyota Yaris*403
12. Daewoo Kalos*341
13. Citro#235#n Saxo*272
14. Hyundai Getz*193
16. Ford Fiesta*161
15. Suzuki Swift*154
17. Nissan Micra*114
18. Mercedes A*85
19. Dacia Super nova*74
20. Suzuki Ignis*46
21. Mazda M 2*36
22. Seat Inca*30
23. Mini Cooper*22
Honda Jazz*22
24. Audi A 2*17
25. Dacia Solenza*15
26. Kia Pride*6
27. Citro#235#n C2*2
Spolu:*22 492

FINANCOVANIE A OPäTOVNÝ PREDAJ
Trojdverový Fiat Punto 1,2 Active sa predáva za cenu od 353 700 Sk. Päťdverový model s rovnakým motorom stojí 364 700 Sk. Päťdverový Fiat Punto 1,3 JTD si môžete kúpiť od 474 900 Sk. Autorizovaní predajcovia značky Fiat ponúkajú aj veľmi výhodný koncernový lízing. Opätovný predaj nie je problémom.

TECHNICKÁ ÚROVEŇ
Súčasná generácia Punta sa od predchádzajúcej líši predovšetkým vzhľadom prednej časti. Väčšie reflektory a väčšia mriežka pre vstup vzduchu pôsobia dôstojnejšie, no tiež konzervatívnejšie. Zrejme práve týmto smerom nové Punto cieli. Auto ako celok je nenápadné, no moderné a vzhľad nesľubuje nič, čo samotné vozidlo nemôže splniť. Najmä na predných sedadlách je miesta - vzhľadom na kompaktnú triedu - nadpriemerne veľa. Odkladacích možností dokonca až priveľa (na hornej časti prístrojového panelu). Batožinový priestor je primeraný a dobre prístupný. Dobrý prístup je aj na všetky sedadlá. Vodič má k dispozícii výškovo nastaviteľný volant i sedadlo. Vonkajšie zrkadlá sa nastavujú manuálne. Použité materiály nie sú špičkové, no vcelku im niet čo vyčítať. Príjemnosťou je režim City posilňovača riadenia. V meste umožňuje úplne ľahký pohyb volantom aj pri stojacom vozidle. Prístroje sú prehľadné. Chýba vonkajší teplomer, no palubný počítač nie. Pohodlie jazdy je primerané veľkosti a určeniu vozidla. Príjemným prekvapením je nízky hluk motora. Možno vďaka nemu vzniká pocit, že o čosi tichší by mohol byť podvozok. Štyria dospelí sa bez problémov odvezú aj na dlhšiu vzdialenosť - tým viac v meste...

JAZDNÉ VLASTNOSTI
Celkom nový, technicky špičkový, malý diesel Multijet, zapôsobil tým najlepším dojmom. Je tichý, hospárny. Nie je dravý, no má dobrý ťah v širokom rozsahu otáčok. Príjemným šokom bola jazda so štyrmi urastenými dospelými a kopcom batožiny: na dynamiku to takmer nemalo vplyv a napodiv ani na spotrebu. Motoru teda patrí plné uznanie. V oveľa menšej Pande bude nepochybne ešte zaujímavejší... Celý pohonný agregát (motor, prevodovka, rozvodovka, hnaná náprava....) pracuje bez problémov a vodičovu pozornosť ničím nezaťažuje. Som však presvedčený, že "päťka" by mohla byť sprevodovaná ešte viac do rýchla. Vozidlo ako celok sa správa v normálnych jazdných režimoch prívetivo a nezákerne. Neozývajú sa žiadne pazvuky a vôbec celkový dojem kvality je o dosť vyšší, než pri doterajších modeloch.

BEZPEČNOSŤ
Dva čelné airbagy a dva bočné v stĺpikoch sú tým najmarkantnejším z výbavy pasívnej bezpečnosti. Brzdy pracujú bez problémov, ABS patrí k príplatkovej výbave. Štyri hviezdičky v hodnotení Euro NCAP sú veľmi dobrou vizitkou.

HOSPODÁRNOSŤ
Keby bola hlavným kritériom spotreba, posúďte sami: mesto 5,3 , diaľnica 5,8, mimo mesta 5,1 l/100 km. Tak nám to ukázal palubný počítač. Pritom mesto = centrum Bratislavy vo všedný deň, diaľnica = 140 km/h a mimo mesta = pokojná jazda na cestách II. triedy, vždy 2 osoby. V reáli jedny z najlepších výsledkov áut, ktoré Automedia testovala. Cena 474 900 Sk (dva airbagy, posilňovač riadenia, centrálne zamykanie) však má ďaleko k ľudovosti. O vozidle ako celku teda možno hovoriť ako o veľmi hospodárnom, pokiaľ ide o samotnú prevádzku.

ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE
Motor 1,3 Multijet vlieva novú krv do žíl známeho typu Punto. Tým viac, že má podporu v inovovanej tvári vozidla. Punto v testovanej verzii je vážnym námetom na uvažovanie každému, kto veľa jazdí a rozmýšľa nad kompaktným vozidlom preto, lebo hľadá rozumný kompromis pohodlia, dynamiky a prevádzkovej hospodárnosti.

Technické údaje:

Motor: turbodiesel, priame vstrekovanie paliva, vodou chladený štvorvalec, 16 V,
Prevodovka: 5-stupňová, manuálne ovládanie
Zdvihový objem: 1 248 cm3
Max. výkon: 51 kW (70 k)/4 000 min-1
Max. krút. moment: 180 Nm/1 750 min-1
Objem bat. priestoru: 296 - 1 080 l
Objem palivovej nádrže: 49 l
Max. rýchlosť: 154 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h: 13,4 s
Spotreba (EU): 5,6/3,9/4,5 l/100 km
Cena: od 474 900 Sk

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
19. december 2025 13:46