StoryEditor

M. Chudovský: Novostavbu Národného divadla možno otvorí Krútňava

27.06.2003, 00:00
Rozhovor HN s Mariánom Chudovským, riaditeľom Opery SND, o poslednej sezóne a plánoch do budúcnosti.
Už takmer rok sedíte v kresle riaditeľa Opery SND, ktorú dovtedy riadil Juraj Hrubant. Keď sa obzriete za minulou sezónou, ste spokojný?
- Odohrali sme 170 predstavení, uviedli štyri operné a dve baletné premiéry, na ktorých participoval náš orchester a technickí pracovníci, takže môžem vysloviť spokojnosť. Každá premiéra bola istým spôsobom udalosťou. Nie je to iba moja zásluha, je to tímová práca. Ale v každom súbore sú nielen víťazstvá, ale aj porážky i pády, lebo divadlo je aj o tom. Hoci prvý titul Očakávanie a Plášť (Schonberg a Puccini) mal odvážnu dramaturgiu, kvalitné hudobné naštudovanie, výborné sólistické výkony, žiaľ, inscenačný tvar nepredĺžil životnosť tohto titulu. O spomínanom dvojtitule sa rozchýrili negatívne hodnotenia nielen v odbornej tlači, ale aj v diváckych radoch, preto sme ho po piatich reprízach stiahli z repertoáru. Pripomínam, že podobné tituly sa aj na svetových scénach objavujú iba sporadicky. Ďalšie tituly boli pozitívnym repertoárovým prínosom. Pozitívum bolo aj režijné poňatie G. Montavona a hudobné naštudovanie Rastislava Štúra opery U. Giordana Andrea Chénier. Svoje vysoké kvality opäť potvrdil režisér Jozef Bednárik pri naštudovaní Rossiniho Popolušky. Titul sa uvádza zriedka, pretože potrebuje špecifických interpretov, sólistov i hudobníkov. Hoci dirigent Štefánek a celý súbor vstúpili na tenký ľad rossiniovského teritória, vyrovnali sa s ním so cťou. Jednoznačným prínosom bola aj najnovšia inscenácia Smetanovej Hubičky v zaujímavej réžii Pavla Smolíka a hudobnom naštudovaní hosťujúceho dirigenta J. Kyzlinka.
Opera SND v širokom repertoári momentálne uvádza 26 operných a deväť baletných titulov. Podarilo sa nám znovu uviesť Suchoňovu Krútňavu a pri tejto príležitosti sme odhalili aj bustu prof. Suchoňa. Zorganizovali sme koncerty, matiné pri rôznych príležitostiach. Vydávame kvalitný informačný mesačník s programom, vyskúšali sme niekoľko nových kvalitných sólistických tvárí... a v tomto trende chceme pokračovať aj naďalej.
V Opere SND ste už šéfovali pred 14 rokmi. Čo sa v nej odvtedy zmenilo?
- Zmenili sa niektoré pracovné vzťahy. Je menej sólistov s trvalým angažmánom. Dnešný repertoár staviame skôr na našich hosťujúcich sólistoch, ktorí zároveň spievajú aj v iných operných domoch v zahraničí.
Nasadli ste do rozbehnutého dramaturgického vlaku. Bolo potrebné niečo a "za pochodu" radikálne meniť?
- Radikálne zmeny vylučujem. Dramaturgia sa predsa nemôže meniť s príchodom jedného nového človeka. Robí sa dlhodobo dopredu a po dôkladnej úvahe. Uplynulú sezónu som prebral po doc. Hrubantovi tak, ako bola pripravená. Posledný titul Hubička však už bola moja dramaturgia. V súčasnosti už máme dramaturgicky pripravené nasledujúce dve sezóny a isté vízie aj na ďalšie sezóny.
Opera je od decembra bez šéfdirigenta, keď Peter Feranec rázne opustil tento post. O dôvodoch jeho odchodu sa v kuloároch pošuškáva kadečo...
- Svoje dôvody uviedol na tlačovej konferencii, ktorú si súkromne zvolal. K niektorým jeho výrokom v médiách som uviedol svoje stanovisko. S Petrom Ferancom sme si v názoroch na tvorbu v divadle spočiatku rozumeli. Keď som mu však vyčítal jeho miestami neorganizované opúšťanie súboru pre činnosť mimo divadla a nekritické posudzovanie obsadzovania jeho manželky do operných rolí, ktoré nie sú vlastné jej hlasovému odboru, jeho pracovný vzťah sa zmenil na chladný a nepríjemný, napokon sme si prestali rozumieť. Navrhol som mu isté možnosti spolupráce vo funkcii šéfdirigenta, avšak bez účasti jeho manželky v niektorých inscenáciách. Neprijal to, vyvolal škandál a s hrmotom opustil túto pôdu. Divadlo je však tímová práca, a preto je potrebné otvorené pomenovanie problémov. Ak to tak nie je, trpí celý súbor.
Máte predstavu, kto a kedy sa stane jeho nástupcom?
Funkciou šéfdirigenta, aj keď nie definitívne, je poverený Dušan Štefánek.
Operná dramaturgia sa robí niekoľko rokov dopredu. Plánujete inscenácie lahodiace vkusu nenáročného diváka, operné trháky, hity, alebo...
- Už v nasledujúcej sezóne sa mi podarí zrealizovať to, čo som pomenoval pri svojom príchode, a to skvalitniť inscenačné tímy. Prvý titul novej sezóny 2003/2004 v rámci BHS (3. 10.) bude Janáčkova Káťa Kabanová, do ktorej sa nám podarilo zaangažovať režisérsku osobnosť Josefa Prdeka v hudobnom naštudovaní Dušana Štefáneka. Začiatkom novembra uvedieme baletno-operný titul Bélu Bartóka Drevený princ a Hrad kniežaťa Modrofúza v naštudovaní šéfdirigenta Štátnej opery v Budapešti Jánosa Kovácsa. Pred Vianocami uvedieme v mojej réžii a v naštudovaní medzinárodne erudovaného slovenského dirigenta Olivera Dohnányiho Verdiho Macbeth. V marci 2004 pripravujeme úsmevný príbeh G. Donizettiho Dcéra pluku v réžii Jozefa Bednárika a hudobnom naštudovaní R. Štúra. Posledný titul budúcej sezóny bude ambiciózny projekt z hlbšej minulosti, a to Händlova Alcina, ktorú režijne, scénicky i kostýmovo pripraví Zuzana Lacková v hudobnom naštudovaní Jaroslava Kyzlinka. Začiatkom sezóny 2004/2005 plánujeme v rámci BHS uviesť súčasnú operu Juraja Beneša The Players réžii Martina Hubu, v decembri Verdiho Maškarný ples a vízie máme už aj na ďalšie roky. Všetky pripravované inscenácie musíme šiť na mieru nášho sólistického ansámblu.
Počítate aj s hosťovaním našich operných svetobežníkov?
- Iste. V ich kalendári je vždy miesto pre Operu SND. S pravidelnosťou sa každý mesiac objavujú na plagátoch mená manželov Jenisovcov, Andrey Dankovej, Petra a Miroslava Dvorského, Jolany Fogašovej... Máme s nimi korektné vzťahy a seriózne dohody.
Objavia sa v blízkom čase aj zahraničné hviezdy?
- Nedávno v Aide vystúpila svetoznáma Kallen Esperian. Veľké hviezdy by veľmi rady u nás spievali, žiaľ, nemáme peniaze ani na priemerný, ani znížený honorár, avšak nevylučujem, že v ďalšej sezóne prekvapíme divákov aj v tomto zmysle
Opera SND má vo svete dobrý kredit. Akými aktivitami mienite v tomto trende pokračovať?
- V roku 2004 pripravujeme trojtýždňový zájazd do Japonska s Verdiho Traviatou, neskôr plánujeme menšie výjazdy po Európe. Prvý z nich s predstaveniami Panna Orleánska a Popoluška bude v novembri 2003 v Prahe.
Obyvatelia hlavného mesta si už zvykli na parkovanie autobusov so zahraničnou značkou v blízkosti SND. Je o naše spevácke umenie až taký záujem?
- Sme radi, že v hľadisku vidíme Japoncov, francúzsky i anglicky hovoriacich návštevníkov. Existujú rôzne spoločnosti a cestovné kancelárie, ktoré za operou cestujú po celej Európe a jednou z pravidelných zastávok je aj Opera SND v Bratislave. Navyše vo Viedni neďaleko Viedenskej štátnej opery je cestovná kancelária, kde máme svoje plagáty i propagačné materiály. Záujem je mimoriadne veľký, čo nás, pochopiteľne, teší.
Aká je návštevnosť operných predstavení?
- Okolo 90 percent.
Zdá sa, že nekonečný príbeh novostavby SND vchádza do finále. Máte predstavu, kedy a ktorou inscenáciou sa zdvihne nová operná opona?
- Predpokladám, že novostavbu otvorí v roku 2005 Suchoňova Krútňava. Tento titul v novom a netradičnom inscenačnom stvárnení a kvalitnom hudobnom naštudovaní je vhodný aj na veľké javisko. V historickej budove sa však bude hrať aj naďalej. V starej zostanú komornejšie tituly opery a baletu, do novej budovy sa presťahujú veľké obsadenia, pre ktoré máme pripravenú najmodernejšiu technológiu.
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
06. október 2024 20:32