Pravidelná starostlivosť a servisné prehliadky predlžujú životnosť motorového vozidla. Stoja však viac ako sú mnohí Slováci ochotní zaplatiť. Aj preto záujemcovia o ojazdené automobily často cestujú vyberať do západnej Európy, kde je údržba o vozidlá väčšou samozrejmosťou ako u nás.
Okrem lepšieho stavu automobilov z druhej ruky býva v zahraničí zaujímavá aj ich cena. Záujemca by však mal vedieť, že tá nie je jedinou položkou, ktorú zaplatí, ak chce automobil doviezť na Slovensko.
Postup pri dovoze auta
Kúpu vozidla musí klient ohlásiť hneď na hraniciach pri vstupe na územie Slovenska. Potom, spravidla do troch dní, sa musí dostaviť na príslušný vnútrozemský colný úrad, kde mu vyčíslia výšku colného dlhu. Ten tvorí 17,1-percentné clo a 20-percentná daň z pridanej hodnoty. Ak sa s importom auta človek neponáhľa, mal by počkať na vstup Slovenska do Európskej únie. Podľa ministerstva financií totiž SR bude s úniou jedným colným priestorom, a preto sa povinnosť platiť clo pri dovoze vozidla z iného štátu EÚ od mája 2004 zruší.
Prihlásenie vozidla
Po úhrade colného dlhu sa klient musí dostaviť na odbor dopravy príslušného okresného úradu, ktorý je zodpovedný za schválenie technickej spôsobilosti vozidla a vydanie dokladov. Opäť nie zadarmo. Podľa zákona o správnych poplatkoch musí záujemca zaplatiť za daný úkon 10-tisíc korún pri automobiloch do troch rokov. Za každý ďalší rok veku vozidla hradí klient o 10-tisíc korún viac. Maximálna výška správneho poplatku je 50-tisíc korún, ktorú musí človek hradiť pri všetkých vozidlách starších ako 6 rokov.
Z okresného úradu majiteľa dovezeného vozidla pošlú na stanicu technickej kontroly, prípadne aj na emisnú kontrolu. Ak je všetko v poriadku, klient zaplatí zhruba 400 korún pri autách bez katalyzátora a približne 600 korún pri vozidlách s katalyzátorom. V prípade, že vozidlo nespĺňa predpísané parametre, musí do servisu. Inak by majiteľ prišiel o technický preukaz a mal by s autom zakázané jazdiť. S takzvanou "estékáčkou" už potom človek musí rátať každé dva roky.
Prihlásenie majiteľa
Po vydaní dokladov okresným úradom musí klient spravila do siedmich dní navštíviť príslušný dopravný inšpektorát Policajného zboru SR, kde vozidlo prihlási do evidencie. Prihlásenie nového vozidla stojí 2 000 korún (1 000 Sk za úkon a dvakrát 500 Sk za tabuľky s evidenčným číslom). Za zmenu majiteľa v rámci okresu človek platí 300 korún a mimo okresu 1 300 korún.
Často sa stáva, že sa s technickými preukazmi obchoduje. Človek po dovezení auta zo zahraničia vyhľadá majiteľa vozidla rovnakého typu a značky, ktoré je po totálnej havárii nepojazdné. Potom na polícii nahlási zmenu vlastníka, ale zároveň aj výmenu motora a karosérie, aby sedeli identifikačné znaky s údajmi v dokladoch. Za predpokladu, že sú splnené všetky podmienky vyplývajúce z ustanovení colného zákona, nejde podľa Silvie Mihalíkovej z Poradensko-informačného centra Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave o protiprávnu činnosť. "Ak si človek splní všetky zákonné povinnosti a vozidlá sa zhodujú aj typovo, je to oficiálny úkon," dodáva.
Ďalšie výdavky
Výdavky sa ani zaevidovaním a prihlásením automobilu nekončia. Tak ako pri nových vozidlách, musí človek aj pri ojazdených rátať aj s povinným zmluvným poistením, prípadne krytím pre prípad dopravnej nehody a odcudzenia. Vlastník by mal kalkulovať aj s prípadnými opravami a nákupmi náhradných dielcov, ktoré sú pri ojazdených autách častejšie ako pri nových.
Svoje si vyžiada aj garáž, ktorá auto ochráni pred zlodejmi aj nepriazňou počasia. Jej cena závisí od lokality. Najdrahšie sú v Bratislave, kde sa predávajú aj za 200-tisíc korún. Garáž sa však dá aj prenajať, pri sume od 500 do 2-tisíc korún na mesiac.
Ak uvažuje nad nákladmi na prevádzku vozidla podnikateľ, mal by okrem už spomínaných položiek do rozpočtu zarátať aj cestnú daň. A v neposlednom rade svoj diel zhltnú aj výdavky na pohonné látky.
