StoryEditor

Aké povinnosti má cestovná kancelária

13.06.2005, 00:00
Každý si želá prežiť svoju dovolenku bez zbytočných problémov. Komplikácie však môžu nastať vždy a riziko sa zvyšuje, najmä keď dovolenkári preferujú výhodné dovolenkové ponuky cestovných kancelárií na poslednú chvíľu.

Každý si želá prežiť svoju dovolenku bez zbytočných problémov. Komplikácie však môžu nastať vždy a riziko sa zvyšuje, najmä keď dovolenkári preferujú výhodné dovolenkové ponuky cestovných kancelárií na poslednú chvíľu. Dôležité je všímať si opisy všetkých služieb, z ktorých sa zájazd cestovnej kancelárie skladá - doprava, ubytovanie, strava, prípadne iné služby. Za všetky nedostatky počas dovolenky zodpovedá cestovná kancelária, s ktorou klient uzavrel zmluvu. Počas zájazdu musí mať klient zároveň vždy k dispozícii prideleného zástupcu cestovnej kancelárie, ktorý vybaví všetky jeho prípadné komplikácie a sťažnosti.

Povinné informácie pre klienta
Podstatné je, aby zákazník vedel od začiatku, aký zájazd a služby si kupuje. Cestovná kancelária mu musí podať úplné informácie o objednanej dovolenke. Klienta je povinná prostredníctvom katalógu alebo inou písomnou formou presne informovať o termíne, cene a cieľovom mieste pobytu. Rovnako dobré informácie musí mať klient o druhu a kvalite dopravy. Presný a úplný musí byť aj opis kancelárie o type ubytovania, jeho polohe, kategórii a stupni vybavenosti a o strave v mieste pobytu. Tieto náležitosti musia byť uvedené aj v zmluve o zájazde, ktorú s cestovnou kanceláriou podpíše. Pracovník cestovnej kancelárie zákazníka tiež informuje o ostatných službách počas dovolenky, pasových a vízových požiadavkách a o zdravotných formalitách, ktoré sú nevyhnutné na cestu a pobyt. Účastníkovi zájazdu zároveň poskytne možnosť uzatvoriť individuálne cestovné poistenie vrátane poistenia pre prípad storna zájazdu pri ochorení alebo
v prípade nehody.

Poistenie proti úpadku
Povinnosťou cestovnej kancelárie, ktorá organizuje, ponúka a predáva zájazdy publikované vo svojich katalógoch, je mať uzavreté poistenie pre prípad úpadku. Doklad o povinnom poistení musí pracovník kancelárie odovzdať aj pri uzatvorení zmluvy zákazníkovi. Predmetom tohto poistenia je suma, ktorú klient zaplatil za zájazd. Zákazník cestovnej kancelárie má tak právo na vyplatenie poistného plnenia, ak cestovná kancelária skrachuje a neposkytne mu vopred zaplatené služby. Môže to byť v prípade nezabezpečenia dopravy z miesta pobytu v zahraničí do SR. Rovnako môže klient žiadať o náhradu, ak mu cestovná kancelária po úpadku nevráti zaplatený preddavok alebo cenu zájazdu, ktorý sa neuskutočnil. Konkrétne poistné podmienky jednotlivých poisťovní môžu byť odlišné. Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr preto zákazníkom cestovných kancelárií odporúča, aby sa po prijatí dokladov o poistení dôkladne oboznámili s poistnými podmienkami. V prípade nejakých nejasností by mali požiadať o vysvetlenie v cestovnej kancelárii alebo v poisťovni.

Doklad o povinnom poistení cestovnej kancelárie musí obsahovať:
- názov a kontaktnú adresu poisťovne,
- podmienky povinného zmluvného poistenia zájazdu,
- spôsob oznámenia poistnej udalosti.
Zdroj: SACKA

Základné práva klienta CK:
- právo na poskytnutie služieb v dohodnutom rozsahu a kvalite,
- právo na ochranu osobných údajov, ktoré v súvislosti so zájazdom poskytol cestovnej kancelárii,
- právo na dodatočné informácie, ktoré neboli uvedené v katalógu,
- reklamovať neposkytnutie služieb v dohodnutej kvalite,
- kedykoľvek pred začatím zájazdu zrušiť svoju účasť pri dodržaní stornovacích podmienok.
www.soi.sk

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. december 2025 06:50