V kuriérskych spoločnostiach prijímajú objednávky e-mailom, telefonicky, faxom, alebo aj osobne. Pri objednávaní musíte okrem základných údajov, akými sú odosielateľ a príjemca, uviesť aj druh prevážaného tovaru, jeho rozmery, hmotnosť a hodnotu zásielky. Je potrebné udať aj napríklad telefonický kontakt, v prípade problémov pri doručovaní.
Keďže ide o expresné služby, mal by mať zákazník zásielku pred príchodom kuriéra už pripravenú. "Nabádame našich zákazníkov, aby mali zásielky pripravené. Ale keďže poskytujeme zákazníkovi vybraný obalový materiál zadarmo, môže kuriér zákazníkovi pomôcť pri balení, Je to teda individuálne," uviedla Katarína Bolgáčová zo spoločnosti DHL.
Kuriérske spoločnosti garantujú čas doručenia, na ktorom sa so zákazníkom dohodli. "Ak by došlo k nedodržaniu lehoty vinou Slovenskej pošty, patrí odosielateľovi pri zásielkach vnútroštátneho styku náhrada škody vo výške trojnásobku zaplatenej sadzby," uviedla Tatiana Kyselová z marketingu expresných služieb, ktoré poskytuje Slovenská pošta. Peniaze zákazníkovi vrátia aj ostatné firmy. "Ak ide o tzv. garantovaný servis, tak sa v prípade oneskoreného doručenia zavineného UPS peniaze za prepravu zákazníkovi vracajú," povedal Žarnovičan. Klient môže za prepravu platiť buď priamo v hotovosti, platobnou kartou, alebo prostredníctvom faktúry.
Aké sú teda podmienky jednotlivých spoločností?
Maximálna hmotnosť jedného balíka v prípade spoločnosti UPS môže byť maximálne 70 kg a maximálne rozmery 270 cm (dĺžka) a 330 cm súčet obvodu a dĺžky balíka. "Pri preprave v rámci Slovenska (služba Domestic) si môžu klienti vybrať z viacerých časových úrovní doručenia zásielok," uviedol Žarnovičan. Pri službe Expres je zásielka doručená nasledujúci pracovný deň. Ide o najlacnejšiu službu. Klient si môže zvoliť aj doručenie do pol deviatej ráno nasledujúceho dňa, alebo do pol jedenástej. Firma doručuje aj v sobotu, prípade je možné vybrať si napríklad aj službu Dobierka. "V rámci Slovenska sa cena za doručenie nelíši, ak ide o prepravu v rámci mesta alebo rôznych miest," dodal Žarnovičan.
Prepravná spoločnosť DHL poskytuje prepravu zásielok v rámci Slovenska pod názvom Domestik. Klient má možnosť vybrať si zo štyroch časov doručenia a to buď ešte v tej istý deň, nasledujúci pracovný deň, nasledujúci pracovný deň do deviatej hodiny ráno, alebo do dvanástej hodiny. Čas doručenia zásielky však nie je garantovaný, čo znamená, že v prípade nedodržania času DHL nie je povinná škodu adresátovi uhradiť. "Za určitých podmienok garantujeme iba doručenie medzinárodných zásielok StartDay Express a MidDay Express do vybraných krajín," uviedla Katarína Bolgáčová.
Expresnú dopravu ponúka aj Slovenská pošta, prostredníctvom služieb EMS Obchodný balík a EMS+. "Pri doručovaní v rámci mesta ponúkame službu Poštový kuriér s garantovanou lehotou doručenia do 90 minút od prevzatia zásielky kuriérom," informovala Kyselová. Táto služba je poskytovaná regionálne a je určená na prepravu napríklad kvetov či darčekov. Cena sa pohybuje od 130 korún bez DPH, v závislosti od hmotnosti a doručovacieho obvodu. V rámci Slovenska garantuje Slovenská pošta doručenie na druhý deň. "Vo vybraných mestách doručujeme aj v sobotu alebo do desiatej hodiny nasledujúceho dňa," dodala Kyselová.
| Ceny za doručovanie v rámci Slovenska (v Sk) | |||
| UPS - Slovak Parcel Service | |||
| Doručenie | Dokument (0,5 kg) | Tovar (5 kg) | Tovar (10 kg) |
| Expres | 246 | 270 | 300 |
| Nasledujúci deň do 8.30 hod. | 492 | 540 | 600 |
| Nasledujúci deň do 10.30 hod. | 369 | 405 | 450 |
| DHL | |||
| Doručenie | (0,5 kg) | (5 kg) | (10 kg) |
| Ten istý deň | 1440 | 1728 | 2448 |
| Nasledujúci deň | 600 | 720 | 1020 |
| Nasledujúci deň do 9.00 hod | 1080 | 1296 | 1836 |
| Nasledujúci deň do 12.00 hod. | 840 | 1008 | 1428 |
| Poznamka: Ceny sú už v rátane DPH | |||
