Štyristo milisekúnd je pre človeka nepredstaviteľný časový zlomok. Toľko trvá naštartovanie Citroënu C3 s automatickou prevodovkou Senso Drive, ktorý je vybavený systémom Stop and Start. Jeho princíp spočíva v tom, že pri zastavení vozidla sa motor automaticky vypne a potom stačí iba stlačiť pedál akcelerátora, aby sa znova rozbehol. Francúzska automobilka ponúka túto novinku v modeli s motorom 1,4 litra.
Údajne sa tak dá v meste ušetriť na spotrebe až 10 percent paliva. Z technických údajov spomeňme výkon 65 kW (90 k), krútiaci moment 133 Nm, zrýchlenie 13 sekúnd a maximálnu rýchlosť 180 km/h. Spotrebu v jednotlivých režimoch uvádza výrobca 6,9 -- 4,9 -- 5,7 litra na 100 km. V meste by to teda malo byť pri zastavovaní motora asi o 10 % menej. Pripomeňme, že podobnú možnosť šetrenia paliva ponúkol pred rokmi model Honda Insight, ale C3 je prvým veľkosériovým automobilom s unikátnym systémom, ktorý sa postupne dostane do predaja v jednotlivých krajinách.
Zásluhou slovenského importéra sme mali nedávno príležitosť zajazdiť si s takýmto, z technickej stránky zaujímavým, automobilom. Podmienkou inštalácie systému Stop and Start je automatická prevodovka Senso Drive, ktorá sa dá ovládať aj ručne. Na to slúžia pod volantom dve pevne ukotvené páčky, pripomínajúce zajačie uši. Pri otáčaní volantu zostávajú stále v jednej polohe. Ľavou páčkou šofér znižuje rýchlostný stupeň, pravou ho zvyšuje. Môže si teda sám určovať zaradený rýchlostný stupeň. V prípade voľby cez automatický režim sa rýchlostné stupne menia samovoľne.
Kým vodič jazdí plynulo a pokojne, je všetko v poriadku. Razantný športový štýl s prevodovkou Senso Drive však neodporúčame, lebo milisekundové oneskorenie preradenia môže spôsobiť problémy, ak potrebujete prudko pridať alebo, naopak, brzdiť motorom v klesaní. Keď si zvolíte klasický štýl jazdy, vďaka novému šestnástventilovému motoru s objemom 1,4 litra a výkonu 90 koní môžete jazdiť svižne. Pri predbiehaní však odporúčame ponechať dlhší úsek na celý manéver, aby vás v rozhodujúcej krízovej chvíli nenechala prevodovka napospas.
S Citroënom C3 Senso Drive sa dá jazdiť vyššou rýchlosťou plynulo aj v zákrutách a na dlhších trasách. Nadovšetko príjemné je využívanie systému Stop and Start v mestskej premávke. Pri čakaní na križovatke sa motor automaticky vypne a stačí jemný dotyk na pedál plynu, aby sa auto plynulo rozbehlo. Napriek tomu, že v tomto bádaní je Citroën stále iba na začiatku, jeho sympatický pokus o úsporu paliva určite čoskoro nájde nasledovníkov.
Základné technické údaje
Citroën C3 1,4 Senso Drive
Motor benzínový 4-valec, predný pohon
Objem (cm3) 1 361
Výkon (kW / k) 65/90
Krútiaci moment (Nm) 133
Max. rýchlosť (km/h) 180
Zrýchlenie 0 -- 100 (s) 14,5
Spotreba (l/100 km) 6,9 -- 4,9 -- 5,7
Cena (v tis. Sk) 477
StoryEditor
