StoryEditor

Motosprávy

22.07.2002, 00:00

Európska komisia v stredu schválila nové pravidlá na predaj automobilov s cieľom zlepšiť podmienky pre spotrebiteľov, avšak v poslednej chvíli posunula termín liberalizácie obchodného zastúpenia v tomto odvetví. Liberalizácia umožní predajcom otvoriť si obchody v ktorejkoľvek z 15 členských krajín únie, pričom do platnosti mala vstúpiť 1. októbra 2004. Európska komisia tento termín odložila o jeden rok. Nové smernice, ktoré navrhol komisár Európskej komisie pre konkurenciu a hospodársku súťaž Mario Monti, by mali zvýšiť konkurenciu v predaji automobilov, náhradných súčiastok a pri oprave áut, a zároveň umožniť predajcom predávať viac než jednu značku v tej istej predajni. Väčšina pravidiel začne platiť v októbri tohto roka, no výrobcovia automobilov majú jednoročné prechodné obdobie. Cieľom Európskej komisie je znížiť rozdiely cien automobilov pred zdanením, ktoré pri určitých modeloch predstavujú až 50 percent.

Renault Slovensko, s. r. o., predal v prvom polroku v SR 3 409 osobných a malých nákladných vozidiel značky Renault. Najväčší odbyt pritom zaznamenali osobné automobily, ktorých Renault za prvých šesť mesiacov na Slovensku predal 3 218 kusov. Predaj malých nákladných vozidiel predstavoval 191 áut. Celkovo si tak Renault s podielom 9,8 % udržiava na slovenskom automobilovom trhu druhú pozíciu za vozidlami značky Škoda. Najpredávanejším typom značky Renault bol v SR v prvom polroku Renault Thalia, ktorý dosiahol predaj 1 219 kusov. Druhú priečku si udržal Renault Clio s odbytom 832 automobilov.

Vlastný vodičský preukaz nebude viac pre mladých Američanov automaticky garanciu pre väčšiu nezávislosť od rodičovského domu. Istá firma totiž vyvinula monitorovací systém, ktorý umožňuje rodičom kontrolovať všetko, čo ich potomkovia s autom robia.
Sloganom "Ak ste vášmu dieťaťu zakázali ísť na pláž a ono to nerešpektuje, dozviete sa o tom" láka kalifornská firma RoadSafety International na svojej internetovej stránke starostlivých a zvedavých rodičov. Šéf firmy Larry Selditz je sám otcom a o rizikách cestnej premávky vie svoje. Za Road Safety System sa skrýva malý dekodér, ktorý sa dá umiestniť pod sedadlo vodiča. Na disketu zaznamenáva, kedy bol naštartovaný motor, či bol vodič pripútaný alebo či príliš ostro nevybral zákrutu. Tieto údaje, dokonca aj s grafmi, sa dajú zobraziť na každom osobnom počítači. S dodatočným navigačným segmentom na báze GPS sa rodičia môžu dozvedieť, kedy ich deti sadli do auta a kam išli. Dekodér dokáže ešte viac: pri agresívnom štýle jazdy sa spustí ohlušujúci zvukový signál. Jediná možnosť, ako ho umlčať, je ubrať plyn. Samozrejme, aj o tomto sa rodičia dozvedia. "Boli by ste šokovaní, keby ste vedeli, ako rýchlo a agresívne jazdia vaše deti, keď nesedíte vedľa nich," ubezpečuje Selditz. Jeho firma zhromaždila množstvo údajov o jazde tínedžerov. Vo väčšine amerických štátov si môžu vodičský preukaz urobiť mladiství od 15,5 roka a od 16 rokov si môžu sami sadnúť za volant. Podľa štatistiky zahynulo vlani viac než 3 500 ľudí pri dopravných nehodách spôsobených mladistvými. Myšlienka permanentného sledovania preto nie je podľa Selditza nič zavrhnutiahodné. "Chcem si byť len istý, že sa naše ratolesti vrátia domov zdravé," ubezpečuje. Dopyt po dekodéroch je podľa Selditza veľký. "Je to veľký úspech," myslí si a verí, že jeho vynález už zachránil tisíce životov. Čo si o tom myslia mladiství, je iná vec. Klamať rodičom sa však neoplatí.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 22:24