StoryEditor

Výhody a nevýhody skvapalneného plynu

29.01.2004, 23:00

Každé riešenie má svoje výhody a nevýhody. Pohon na LPG nie je výnimkou. Najväčšou výhodou a zároveň hlavnou motiváciou na takýto pohon je cena. Rozdiel medzi cenou benzínu a LPG je zaujímavý. Kým cena benzínu presahuje tridsať korún, za LPG zaplatíte od šestnásť do devätnásť korún. "Prestavba je vhodná pre vozidlá, ktoré veľa jazdia," konštatuje Ľuba Černáková zo spoločnosti Probugas. Vtedy sa radikálne znižuje návratnosť investície potrebnej na prerobenie vozidla na duálny pohon. Takéto autá sú najmä firemné vozidlá, TAXI služby a autoškoly. Takže ak auto na klasický pohon spotrebuje sedem litrov na sto kilometrov, po prerobení na LPG sa jeho spotreba trochu zvyšuje. A to asi o desať percent. Čiže ak klasicky prejazdíte 230 korún na sto kilometrov, v prípade LPG náklady klesajú na 144 korún. No nie je to také jednoduché. Ak si nekúpite auto, ktoré už má vstavaný pohon, za prestavbu zaplatíte od 15- až 35-tisíc korún. Výška nákladov závisí od typu auta a zariadenia. Po prepočítaní, ušetríte na sto kilometrov 86 korún. Takže po prejazdení približne 23-tisíc kilometrov sa investícia vráti. Nie je to málo, no pri intenzívnom využívaní auta to nepredstavuje neprekonateľnú hranicu. Ďalšou výhodou alternatívneho pohonu je dlhšia životnosť motorového oleja ako i motora. Neusádza sa v ňom totiž karbón. Jazda by mala byť aj ekologickejšia pretože propán-bután je čistejší ako benzín alebo nafta. Ďalšou črtou je nižšia hlučnosť a pokojnejší chod motora. Po prestavbe sa však možnosť jazdy na benzín nestráca. Stále sa dá prepnúť na benzínový pohon. Zmena nie je komplikovaná. Stačí prepnúť páčku. Kombinovaním pohonu sa dá zvyšovať dojazd auta. To je výhodné pri dlhších jazdách, najmä v zahraničí. Určitou výhodou pri nehode môže byť nižšia výbušnosť LPG v porovnaní s benzínom. Nevýhodou je okrem vstupných nákladov na montáž fakt, že sa musíte na niekoľko dní rozlúčiť so svojím autom. Takisto nádrž na LPG zaberá časť batožinového priestoru. Motor stratí z výkonnosti približne 5 až 10 percent a spotreba sa o niečo zvýši. Súvisí to so zvýšením hmotnosti vozidla o 50 kilogramov.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. december 2025 07:17