Len pomaly a neochotne si zvykáme, že nás okrem každoročných marcových stresov spojených z vypĺňaním daňového priznania, očakáva do konca júna aj ďalšia nepríjemná byrokratická povinnosť -- ročné zúčtovanie zdravotného poistenia.
Ročné zúčtovanie, ktoré má podľa hovorkyne ministerstva zdravotníctva Silvie Balázsikovej "v systéme zdravotného poistenia ten istý význam ako daňové priznania v systéme zdanenia príjmu", nás opätovne neminie, hoci je predmetom častých diskusií poisťovní, ich poistencov alebo predstaviteľov štátu. Poisťovne sa pritom netaja názorom, že by uvítali zmenu systému. Lepšie by podľa nich bolo, keby zúčtovanie vykonávali vo svojej réžii, ale najmä keby sa celý proces zjednodušil a odbyrokratizoval. Ministerstvo zdravotníctva však podľa Balázsikovej "zatiaľ neuvažuje o legislatívnych zmenách v oblasti ročného zúčtovania". Zmenu pripúšťa až vtedy, keď sa do zúčtovania podarí zapojiť aj Sociálnu poisťovňu a daňovú správu. Vízie v podobnom duchu predložil ministerstvám zdravotníctva a financií aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Ten je inštanciou, na ktorú sa v súvislosti so zúčtovaním obracajú poisťovne. Je teda možné, že raz budeme odovzdávať jediné tlačivo, na ktorom si zároveň priznáme svoje príjmy a zúčtujeme aj platby na zdravotné poistenie. Exekutíva už o tomto prepojení daňového a odvodového systému premýšľala, jeho realizácia sa však zatiaľ odkladá.
Poisťovniam sa nepozdáva podoba zúčtovania
Zdravotné poisťovne síce podporujú samotnú myšlienku ročného zúčtovania zdravotných odvodov, majú však viaceré výhrady k jeho uskutočneniu. V podstate sa zhodujú, že je príliš byrokratické, komplikované a zaťažuje poistencov, platiteľov poistného a v konečnom dôsledku aj samotné poisťovne. Spomínajú však aj prínosy. Medzi inými napríklad lepší prehľad o finančných prostriedkoch plynúcich do zdravotníctva. Hovorkyňa poisťovne Apollo .................. nachádza pozitíva aj "vo zvyšovaní povedomia a v zlepšovaní orientácie verejnosti v tejto oblasti". Všetky poisťovne sa prikláňajú k zjednodušeniu procesu aj za cenu prenesenia agendy na ich plecia.
Poisťovne by privítali prechod agendy do ich pôsobnosti. Poistenci tiež
Poisťovniam by vyhovovalo, keby mohli robiť zúčtovania ony, či už všetky alebo len tie, o ktoré by ich požiadal poistenec. Hovorkyňa poisťovne Apollo .................dodáva, že poisťovne by mohli mať právo "vykonať ročné zúčtovanie poistencovi, ktorý neposkytuje súčinnosť a neplní si legislatívne stanovené povinnosti".
Podobný názor tlmočila aj hovorkyňa Dôvery, Zuzana Horníková. Dôvera podľa nej "preferuje komplexnú zmenu systému ročného zúčtovania tak, aby občanov, živnostníkov aj zamestnávateľov čo najmenej zaťažovalo". Za jedno z možných riešení považuje práve presun agendy od klientov na poisťovne. Hoci by to podľa jej slov poisťovni prinieslo prácu navyše, efektivita ročného zúčtovania by narástla. Jedným dychom však dodáva, že "je na to potrebné, aby zdravotné poisťovne mali k dispozícii dáta z daňových úradov a Sociálnej poisťovne, čo v súčasnosti legislatíva neumožňuje". Na potrebu prístupu k údajom o príjmoch poistencov upozorňuje aj hovorkyňa Spoločnej zdravotnej poisťovne Martina Ostatníková. Vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni zatiaľ tento problém riešia provizórne. Podľa jej hovorkyne Petry Balážovej poisťovňa už druhý rok pripravuje službu pre klientov, ktorí by mohli mať problém správne vyplniť zúčtovanie. Klienti musia poisťovni dodať spomínané údaje o ich príjmoch a platbách do Sociálnej poisťovne, poisťovňa im potom vyberie správne tlačivo, ktoré im aj vyplní a vytlačí.
Spolupráca so zodpovedným úradom pokrivkáva
Jednotlivé poisťovne majú rozdielne názory na spoluprácu s Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Na ten sa obracajú, ak majú problémy s poistencami. Zákon im napríklad prikazuje ohlásiť, ak niekto nepodá ročné zúčtovanie alebo ani po viacnásobnom upozornení nezaplatí poistné. Úrad má potom zákonnú možnosť tieto neodvedené prostriedky vymáhať. Práve v tomto bode tkvie problém vzťahu poisťovní a úradu.
Združenie zdravotných poisťovní už pred časom upozornilo, že úrad kvôli chýbajúcemu metodickému pokynu nevymáhal pohľadávky zdravotných poisťovní vyplývajúce z ročných zúčtovaní za predchádzajúce roky. Benevolentným prístupom úradu tak zdravotníctvo (a poisťovne ako jeho súčasť) prichádza o peniaze. Napríklad poisťovňa Dôvera by podľa Zuzany Horníkovej privítala, "keby sa situácia zmenila a úrad postupoval flexibilne, pretože inak do systému zdravotníctva neprúdia peniaze, ktoré doň patria". Dôvere len za minulý rok vznikli takéto pohľadávky za 120 miliónov. Branislav Juhás, riaditeľ sekcie dohľadu nad zdravotným poistením na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou však ako dôvod zhovievavého prístupu uviedol, že "úrad volil benevolentnejší postup pri vyhodnotení ročného zúčtovania v roku 2006 len preto, lebo išlo o prvé vykonávanie tohto inštitútu". Zároveň prisľúbil, že "pri vyhodnotení roku 2007 bude úrad ráznejší a pokuty bude ukladať aj za iné porušenia ako za samotné nepodanie tlačiva v riadnom termíne".
Výsledky zúčtovania sú dobré
Napriek nedostatkom systému sú poisťovne aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou spokojní s výsledkami zúčtovania za rok 2006. Do zdravotníctva prinieslo ďalších 945 miliónov, ktoré tak môžu byť použité na zabezpečenie, ale najmä skvalitnenie zdravotnej starostlivosti. V porovnaní s rokom 2005 podalo ročné zúčtovanie o 120-tisíc viac poistených. S nárastom počtu poistencov, ktorí sú povinní podať zúčtovanie, však o 16-tisíc narástol aj počet "zábudlivcov". Hovorkyňa poisťovne Apollo ......................... o nich hovorí ako "problémovej" skupine dlžníkov, ktorí si dlhodobo neplnia povinnosti vyplývajúce nielen z ročného zúčtovania". Potom ako úrad začne postupovať voči neplatičom ráznejšie, je celkom možné, že ich bude menej, čo sa pozitívne prejaví na príjmoch v zdravotníctve. Povedať, či to je naozaj tak, však bude možné až nasledujúci rok.
StoryEditor
