Kedy ste začali budovať systém kvality?
-- Systém kvality sme začali budovať tým, že sme sa nechali certifikovať podľa noriem ISO 9002. Boli sme jednou z prvých firiem u nás, ktorá sa pre tento systém rozhodla a keďže s tým v SR nemal ešte nikto väčšie skúsenosti, certifikovali nás odborníci z Mníchova. Odvtedy sme úspešne absolvovali ďalšie dva kontrolné audity. Nie je to jednoduché, na Slovensku ešte stále existuje snaha znevažovať obnovovanie certifikátov. Na systéme kvality sa skutočne musí stále a tvrdo pracovať. Treba si zvyknúť aj na to, že od vás audítorská firma bude ustavične žiadať nové informácie, a tak vás nepriamo nútiť venovať sa tomu. Pre menšiu firmu, ktorá nemá pre problematiku kvality špeciálne vyčlenených pracovníkov, to znamená vysoké nároky na organizáciu práce.
Robíte si aj vlastné audity?
-- Samozrejme. Vnútorný audit vykonávame pravidelne každé tri mesiace. Technické hodnotenie a spracovanie dát od našich dopravcov uskutočňujeme mesačne. Každého pol roka organizujeme poradu vedúcich stredísk.
Ako na to reagujú zamestnanci?
-- Osobne si zamestnancov zadeľujem do troch kategórií -- dobrí zamestnanci, horší a takí, ktorí stále prichádzajú s nejakými problémami. Je zaujímavé, že ľudia, o ktorých ste presvedčení, že sú bezproblémoví a že sa na nich dá budovať firma, napokon majú najviac pripomienok k tomu, že ich to zaťažuje. Určite to neplatí vo všeobecnosti. Celkom iste však platí to, že ľuďom je potrebné vysvetliť, že nejde o ďalšie papierovanie, ale o vec, ktorá je užitočná pre firmu a v konečnom dôsledku aj pre nich. Ľudia sú podľa mňa najcitlivejším bodom pre udržanie kvality. Nesmú totiž v spĺňaní svojich povinností poľaviť. Ak im to nevysvetlíte, ak pred nimi a ich problémami neotvoríte dvere, nemá zmysel budovať nejaké systémy.
Pomohol vám certifikát manažmentu kvality pri získavaní zákaziek?
-- V zahraničí určite. Keď sme sa zúčastňovali na výberových konaniach v zahraničných firmách a doložili sme, že sme držiteľmi certifikátu ISO 9002 z Mníchova, pozerali sa na nás zväčša inak. Ak aj boli predložené ponuky rovnocenné z hľadiska služieb a ceny, miska váh sa prikláňala na našu stranu.
Koľko zákaziek robíte pre zahraničie?
-- Je to 80 % zo všetkých zákaziek. Sme typická špeditérska organizácia, ktorá dostane zásielky na základe zmlúv zo zahraničia, preclí ich podľa požadovaného colného režimu a doručí ku konečnému zákazníkovi na Slovensku. Denne tak prepravíme 300 až 320 zásielok, od náhradných dielcov pre motorové vozidlá, až po distribúciu potravín, určených pre všetky veľké nadnárodné reťazce alebo menších predajcov, ktorí odoberajú hoci dvojkilové balenia.
Ste držiteľmi Ceny SR za kvalitu. Čo to pre vás znamená?
-- Je to pre nás obrovský záväzok. Nesmieme sklamať dôveru ľudí, ktorí s nami spolupracujú. Pretože keby sa čokoľvek stalo, môžu nám povedať: Načo ste dostali ocenenie? Niekedy musíme našim zákazníkom vysvetľovať, že sme zodpovední za to, ako sa zásielka doručí, a nie za to, čo do nej odosielateľ uložil.
Budete sa o národnú cenu opätovne uchádzať?
-- Chceli sme to urobiť už v tomto roku, ale napokon sme pre nárast zákaziek nemali dostatočný priestor na prípravu. Radi by sme o to sa pokúsili na budúci rok.
StoryEditor
