StoryEditor

Závod, kde si výrobcovia automobilov podávali kľučku

Ku kľúčovým výrobným závodom skupiny PSA Peugeot-Citroën patrí továreň v Poissy na okraji Paríža. Svojimi parametrami sa od závodu, ktorý by mal čoskoro vzniknúť v Trnave, a ani od ostatných fabrík skupiny, príliš nelíši. Odlišnosť bude predovšetkým v type vozidiel, ktoré sa v Trnave budú vyrábať na tzv. platforme jeden. Poissy sa zatiaľ zameriava na modely Peugeot 206 či 306, kým v Trnave sa budú montovať iné, hoci zatiaľ bližšie neurčené malé autá.

Na 200 hektároch továrne je všetko, čo má fabrika mať. Koncern sa snaží jej vybavenie a kapacitu zjednotiť v celej skupine.
Pracuje tu 7 500 ľudí, z ktorých 6 000 je priamo vo výrobe a zvyšok sa venuje administratíve. Fabrika denne dokončí zhruba 1 300 populárnych Peugeotov 206. Až šesťdesiat percent tejto výroby však tvoria autá na dieselový pohon. Celosvetový rast cien ropy a pohonných látok sa totiž na štruktúre dopytu prejavil aj tu.
Na linkách v Poissy sa v posledných mesiacoch montuje denne aj približne desať modelov 1007. Ide o skúšobnú výrobu. Tieto vozidlá sa na svetové trhy dostanú až v prvom trimestri budúceho roka. Po spustení sériovej výroby ich bude továreň schopná každý deň vyprodukovať päť stovák.

Kapacita stačí aj na zásobovanie ostatných
V novej lisovni v Poissy je rušno. Sterilný hluk výrobných liniek občas prehlušuje temperamentný spev tamojších pracovníkov. V tejto časti závodu sa denne spracuje osemtisíc ton ocele, z ktorých sa následne vyrobí štvrť milióna rôznych výrobkov. Tie po ďalších úpravách smerujú do zvarovne, hoci na vlastnú potrebu závodu stačí štvrtina vylisovaných plechov. Zvyšok sa vyváža do iných závodov skupiny, okrem Francúzska a západnej Európy napríklad aj do Brazílie, Argentíny alebo Číny. Naopak, do Poissy sa dovážajú bočnice pre 206-ky.
Zvarovňa je takmer plne automatizovaná. Spolu 800 robotov tu na každom modeli 206 musí plechy zvariť spolu v 2 900 bodoch. Linka dokáže sama rozoznať, aký model auta sa na nej práve nachádza. Zváranie potom riadi špeciálny softvér.
Po inštalácii motora a kolies a po ďalších náročných procedúrach autá mieria do skúšobne. Zamestnanci do každého natankujú päť litrov paliva a preveria, či je motor v poriadku. Pravdepodobnosť, že by sa za jeden deň stretli s dvoma identickými vozidlami, je malá. Do Peugeotov 206 sa montuje 14 rôznych typov motora a rovnaký počet prevodoviek, pričom autá sa vyrábajú v rozličných farbách.

Novodobý socializmus
Zamestnanci francúzskej automobilky sa na sociálnu starostlivosť nemôžu sťažovať. PSA je jedným z prvých zamestnávateľov, ktorý uplatnil 35-hodinový pracovný týždeň. Popri povinne odpracovaných siedmich hodinách denne si pracovníci môžu jeden deň v týždni zobrať platené voľno. "Je to fajn na oddych, predsa len je to náročná práca," hovorí jeden zo zamestnancov, ktorý obsluhuje linku na lisovanie striech pre model 206. Dodáva, že je to riskantná práca. Ľahšie pracovné úrazy tu nie sú ničím nezvyčajným.
Kompenzáciou sú však okrem ročnej mzdy 16-tisíc eur (čo vo Francúzsku zodpovedá bežnej mzde ľudí bez špecializovaného vzdelania) aj zľavy, ktoré si zamestnanci môžu uplatniť pri kúpe vozidiel Peugeot a Citroën. Pri cene modelu 206 v základnej výbave v sume 9 900 eur si môžu odpočítať 17 percent a vozidlo môžu po šiestich mesiacoch predať.

Nové technológie v starom šate
Hoci je závod vybavený najmodernejšími technológiami, pôsobí schátraným a súčasne zánovným dojmom. Fabrika má totiž dlhú históriu, počas ktorej sa v nej vystriedalo niekoľko výrobcov. Jeho prvým majiteľom sa v roku 1938 stal alsasko-francúzsky konštruktér Matis spolu s americkým koncernom Ford. O dva roky neskôr po zlúčení oboch vlastníkov jeho výrobné linky opustilo prvé spoločné auto Matford a úspech závodu spečatilo ocenenie za najmodernejšie technické vybavenie vo vtedajšej Európe.
V roku 1954 továreň kúpila spoločnosť Simca. V tomto období masívne investovala do rozširovania výroby. Simcu však v polovici šesťdesiatych rokov kúpil americký Chrysler, ktorý tam svoje vozidlá vyrábal až do roku 1978. Koncern sa vtedy rozhodol predať celú európsku divíziu Chrysler Europe. Po zlúčení firiem Peugeot a Citroën v roku 1976 sa práve táto spoločnosť stala kupcom celého európskeho Chrysleru a vyrába v nej dodnes.

Závod v Poissy z vtáčej perspektívy.
Inštalácia nového lisu poslednej generácie od japonského výrobcu Komatsu. Každý lis sa kontroluje po desaťtisícke spracovaných výrobkov.
Torzá nových Peugeotov pred tým, ako na ďalšej linke dostanú farebný lak. Snímky autor

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 12:22