StoryEditor

Kultúra, ktorá nám čoraz viac preniká pod kožu

27.02.2003, 23:00
V súčasnom modernom svete, ktorý sa skladá z množstva rozličných prvkov a myšlienok, ktoré sa navzájom dopĺňajú, ovplyvňujú, negujú alebo iba vedľa seba koexistujú, len ťažko možno hľadať jednotu. Jednota neexistuje v žiadnej oblasti ľudského konania, to znamená, že ani v oblasti kultúry. Americký politológ a sociológ Daniel Bell považuje za najvážnejší konflikt modernity s vysokou kultúrou modernistické odmietnutie idey jedinej hierarchie a jednoty kultúry. V modernej dobe nie je podľa neho takáto jednota možná a najskôr ani v skorších obdobiach nebola taká pevná, ako dnes automaticky predpokladáme.
V každom období existuje vo všetkých oblastiach spoločenského a kultúrneho života (literatúra, hudba, politika, prírodné vedy...) viacero prístupov či ideových smerov, no väčšinou je len jeden z nich dominantný. Ten v spoločnosti prevláda a ovplyvňuje veľkú časť jej príslušníkov. Prevládajúci pohľad súčasnosti je vizuálny. Zrak a zvuk určujú estetiku a ovládajú publikum. V masovej spoločnosti by to len ťažko mohlo byť inak. Hromadná zábava (cirkus, divadlo) bola vždy vizuálna, avšak naša súčasnosť má dve špecifické črty.
Riziko uniformity
Prvá z nich je, že moderný svet je prevažne mestským svetom. Život vo veľkomeste, jeho stimuly a typy sociability poskytujú príležitosti prevažne na to, aby obyvatelia mesta skôr videli než aby čítali alebo počuli. Druhou črtou je súčasná mentalita, jej hlad po čine a neustála túžba po niečom novom, po nových zmyslových vnemoch. Obidva tieto znaky súčasnosti možno badať aj v našej spoločnosti. Postupne sa začínajú presadzovať v životoch nás všetkých a je veľmi ťažké nepodľahnúť im a zachovať si svoju identitu. Slovenské mestá sa postupne začínajú podobať. Sú plné rovnako vyzerajúcich ľudí, plné reklamných plagátov a pestrofarebných pútačov.
Mesto nie len miesto, ale je to tiež stav mysle a symbol špecifického životného štýlu, ktorého hlavnými atribútmi sú rôznorodosť a vzrušenie. Vizuálny prvok mesta je jeho symbolickým vyjadrením. Mestská krajina bola vytesaná ľudskou rukou z budov a mostov. Vystužený betón architektovi umožnil tvoriť sochársky modelované tvary, ktoré žijú vlastným, nezávislým životom. V týchto postupoch sa silno prejavuje nové chápanie a usporiadanie priestoru.
Zánik vzdialeností
Pre ľudí súčasnosti prestávajú byť prekážkou veľké vzdialenosti, ktoré bez problémov prekonajú pomocou modernej dopravy či komunikačných technológií. Životný štýl týchto ľudí sa od základu mení. Počas jedného dňa sú schopní absorbovať množstvo nových informácií, zažiť veľa rôznych situácií a komunikovať s mnohými svojimi partnermi a priateľmi. Taktiež sa mení spôsob relaxácie, ktorý si vyžaduje nie pasívneho, ale, naopak, aktívneho človeka.
Neodmysliteľným znakom nového chápania priestoru je zánik dištancie. Čoraz modernejšie spôsoby dopravy skracujú fyzickú vzdialenosť a zvyšujú tak intenzitu cestovania a vizuálneho potešenia spojeného so návštevou mnohých rôznych miest. Podobne techniky nových umení spôsobujú zánik psychickej a estetickej dištancie medzi divákom a jeho vizuálnym zážitkom. Tento základný princíp platí tiež pre film, ktorého úsilím je skôr vtiahnuť diváka do deja, než ho nechať nad zážitkom uvažovať. Toto dosahuje, keď pomocou strihu vyberá obrazy, uhly pohľadu, dĺžku každej scény a spôsob ich prepojenia. Vo vizuálnych odvetviach umenia je tak najsilnejšie vyjadrený ústredný aspekt modernity, totiž usporiadanie sociálnych a estetických reakcií na princípoch novosti, zmyslovosti, simultánnosti a okamžitosti účinku.
Vizuálna kultúra
Možno s veľkou istotou tvrdiť, že súčasná kultúra sa stáva skôr vizuálnou kultúrou než kultúrou tlače. Prameňom tejto zmeny nie je ani tak film a televízia ako také, ale predovšetkým nové vedomie geografickej a sociálnej mobility. Uzavreté priestory začali uvoľňovať priestor cestovaniu, vzrušeniu z rýchlosti, zábave na promenádach, plážach a námestiach a podobným skúsenostiam každodenného života.
Vizualizácia kultúry poskytuje množstvo poznatkov oveľa širšiemu okruhu ľudí. Jej jednotlivé prvky sa tak dostanú aj k tým, ktorí by ich inak neregistrovali, pretože by ich nehľadali alebo by ich nenašli. Treba ešte povedať, že ľudia sa takto síce dostávajú k veľkému množstvu povrchných informácií, ale vždy majú možnosť vybrať si iba niekoľko z nich a tým venovať zvýšenú pozornosť.
Pomer vplyvu tlačového a vizuálneho princípu na utváranie poznania má reálne dôsledky pre koherenciu kultúry. Tlačené médiá umožňujú čitateľovi určiť si pri prenikaní do určitej argumentácie či reflektovaní určitého obrazu vlastné tempo a nadviazať s predmetom dialóg. Tlač je režimom potrebným pre pojmové myslenie. Vizuálne médiá vnucujú divákovi vlastné tempo a nadradením obrazov nad slová nútia skôr k dramatizácii než k pojmotvorbe.
Pretože vizuálne médiá nutne pracujú v režime prehnanej dramatizácie, sú reakcie na ne buď afektované alebo znudené. Týmto smerom sa v súčasnosti posúva divadelné umenie, maliarstvo i film. Vizuálna kultúra ako celok je v porovnaní s tlačou náchylnejšia na podnety modernizmu, prijímané kultúrnou masou, a preto sa tiež v kultúrnom zmysle skôr vyčerpáva.
Prejavy
Tendencie k vizualizácii kultúry možno badať, takisto ako v iných krajinách, i na Slovensku. Televízie a, samozrejme, reklama sú už zo svojej podstaty skôr vizuálne a neposkytujú dostatok podnetov na premýšľanie, ale skôr len na uspokojenie senzáciechtivého publika. Prekvapujúcejšie je, že i tlačené médiá majú tendenciu vizualizovať svoj obsah. Nejde len o obrázkové časopisy, ktoré sa svojou osvedčenou úpravou najmä svojej titulnej strany na seba podobajú ako vajce vajcu. I "serióznejšie" tlačené médiá sa uchyľujú k zjednodušovaniu svojho obsahu na úkor obrázkových príloh.
Nová architektúra (od bánk až po vilové štvrte) je skôr zameraná na vizuálny dojem, ktorý má za úlohu ohúriť zákazníka či suseda, než na funkčnosť. Rozprávky pre deti bez deja, ale s efektnými elektrickými výbojmi z líc jedného z hlavných hrdinov socializujú deti skôr na prijímanie rôznych vizuálnych podnetov než na prijímanie nejakého posolstva. Spôsoby skrášľovania tela, piercing, tetovanie, kozmetické prípravky, návšteva solárií a fitnescentier doplnené značkovým oblečením podporujú masové šírenie životného štýlu založeného na vizualizácii.
menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
23. november 2024 00:45