Bilancia uplynulého roku, pokiaľ ide o oficiálny predaj nových osobných a malých úžitkových automobilov za rok 2003, je už známa. Zaujímavá je však aj situácia vo vývoji individuálneho dovozu osobných automobilov. O tom, aký bol uplynulý rok 2003 sme sa opýtali Ing. Martina Kmeťa, riaditeľa technickej divízie spoločnosti SLOVDEKRA.
Táto forma nadobudnutia automobilu zaznamenala opäť pozoruhodný rast. Podľa našich údajov sa v roku 2003 podrobilo technickým kontrolám pred schválením technickej spôsobilosti vyše 11 000 osobných automobilov, čo je v porovnaní s rokom 2002 nárast o 35,5 %. Okrem toho sa individuálne doviezlo aj približne 1 200 malých úžitkových vozidiel s celkovou hmotnosťou do 3,5 t (kategórie N1). To znamená, že spolu s oficiálnym predajom na našich cestách pribudlo spolu takmer 80 000 automobilov, pričom vyše 15 % z nich pochádza z individuálneho dovozu. Na porovnanie doplním, že v roku 2002 predstavoval tento podiel približne 10 %.
Pokiaľ ide o najvyhľadávanejšie značky individuálne dovážaných vozidiel, je podľa štatistiky spoločnosti SLOVDEKRA na prvom mieste opäť francúzsky Peugeot s podielom takmer 12,7 % z celkového počtu individuálne dovezených automobilov. Nasleduje Volkswagen s podielom 11,6 % a tretí je Fiat s 10 %. Na ďalších miestach sú značky Ford (9,8 %), Renault (9,4 %), Opel (8,3 %) a Citroën (7,4 %). Značka Škoda, ktorá tradične dominuje v predaji nových automobilov, je až na ôsmom mieste s 5,4 %. Poradie na prvých desiatich miestach dopĺňajú Audi (4,4 %) a Mercedes (3,1 %). Na ostatné značky pripadlo spolu približne 18 %.
Najpočetnejšiu skupinu z hľadiska veku tvorili automobily roku výroby 2000, ktoré predstavovali približne 25,6 % z celkového počtu. Nasledovali autá roku výroby 1999 (21,0 %) a roku výroby 2001 (17, 2 %). Dovozcovia sa už stabilne orientujú na automobily, ktorých vek neprekračuje päť rokov, pričom tento vekový segment tvoril takmer 89,4 % všetkých individuálne dovezených automobilov. Nie je bez zaujímavosti, že touto formou sa doviezlo aj takmer 4 % automobilov roku výroby 2003, teda nových. Vozidlá staršie ako rok výroby 1996 predstavovali len 1,6 %! Kompletná informácia o vekovej štruktúre týchto automobilov je zrejmá z priloženej tabuľky. Opäť na porovnanie uvediem ešte jedno číslo -- podiel automobilov s vekom neprekračujúcim päť rokov bol v roku 2002 približne 85 %. Uplynulý rok teda prispel aj formou individuálneho dovozu automobilov k určitému ozdraveniu nášho vozidlového parku, keďže aj ojazdené vozidlá môžeme zaradiť do skupiny moderných automobilov. Dôležité je, aby proces ozdravenia ďalej pokračoval.
Podiel individuálne dovezených automobilov (M1, N1) v roku 2003
Rok výroby
Podiel v %
2003
3,9
2002
9,8
2001
17,2
2000
25,6
1999
21,0
1998
11,9
1997
5,4
1996
3,6
1995
0,6
staršie
1,0
celkom
100,0
